La Casa de licitatii Alis, duminica a fost atins un nou record de pret pentru o pictura autohtona. A urmat o adevarata avalansa de intrebari si de prognoze despre piata de arta din Romania. Este vorba despre o pictura de Theodor Pallady, "Nud cu esarfa galbena", ce provine din colectia Filip Enescu si pentru care au licitat, dupa cum au declarat pentru "Cotidianul" reprezentanti ai casei de licitatie, sase colectionari de arta. Cit a durat licitatia ramine un secret al Casei Alis, insa cert este ca, de la un pret de pornire de aproximativ 30.000 de euro, s-a ajuns la 75.000 de euro, cea mai mare suma platita vreodata pentru un obiect de arta la o casa de licitatii din Romania. Recordul era detinut anterior de un tablou de Nicolae Grigorescu. Dupa cum ne-a declarat anticarul si colectionarul Marius Nicolescu, de la Galeria Curtea Veche, care a asistat la licitatia prin telefon, cistigatorul licitatiei este un grec bine informat despre piata de arta din Romania si cu numerosi consilieri in domeniu.

Tablourile se coteaza secret in Romania

Care au fost criteriile dupa care a fost cotata pictura inainte de a intra in licitatie? Criticul de arta Petru Oprea, unul dintre membrii comisiei de expertiza de la Casa de licitatii Alis, ne lamureste ca "tabloul are toate calitatile unei capodopere: este original, reprezentativ si… o capodopera. Daca vreti sa stiti exact ce criterii am aplicat, cititi ce am scris eu despre istoria artei". Sursele noastre ne-au explicat ca lipsa totala de transparenta in ceea ce priveste cotarea obiectelor de arta este o constanta a Casei de licitatii Alis.

"Piata de arta apartine speculatiei"

Citeste si:

Insa "casele de licitatie nu reprezinta un reper. Se cumpara lucrari valoroase la preturi de nimic sau lucrari nu foarte bune la preturi disproportionat de mari; piata de arta este una a speculatiei majore si depinde foarte de mult de tipul de circuit. De exemplu, «Nudul cu esarfa galbena» al lui Pallady face parte dintr-un circuit intern si reflecta exclusiv un anume moment si anumite interese de pe piata autohtona de arta", a precizat curatorul Stefan Tiron.

Un scandal politic ajuta piata neagra

Scriitorul Tudor Octavian explica partial recordul printr-o conjunctura politica favorabila: colectionarii bogati se temeau pina de curind sa investeasca in opere scumpe din cauza evenimentelor legate de Adrian Nastase; dupa ce s-a incheiat scandalul, colectionarii au inceput sa fie interesati din nou de licitatiile de picturi rare. A nu se intelege de aici ca vinzarile de opere de pe piata de arta au lipsit, explica scriitorul. Piata neagra lucreaza in tacere, cind conjuncturile nu sint favorabile licitatiilor. El e convins ca preturile din Romania vor continua sa creasca, partial printr-o aliniere treptata la politica de piata europeana.