ANT este de parere ca, la ora actuala, punctele slabe ale turismului romanesc sunt reprezentate de calitatea serviciilor, preturile ridicate in raport cu nivelul calitativ al serviciilor, infrastructura insuficient dezvoltata, forta de munca slab pregatita, abilitatile reduse de management si marketing. Aceasta situatie exista pe fondul demisiei de anul trecut a fostului presedinte al ANT, Ovidiu Iuliu Marian, dupa ce acesta a finalizat strategia de dezvoltare a turismului din Romania pentru perioada 2007-2013. El arata la momentul respectiv ca Romania a fost clar depasita de statele vecine in ceea ce priveste calitatea serviciilor turistice, din cauza infrastructurii rutiere dificile, slabei pregatiri a personalului, hotelurilor invechite si raporturilor inechitabile intre calitate si pret.

Turismul cultural si cel rural - alte puncte pe agenda autoritatilor

In acest context, institutia precizeaza ca isi va concentra strategia de comunicare pe trei grupe de tari, respectiv pietele turistice europene, America de Nord si Asia de Est si Sud-Est, cu intentia de a recastiga pietele traditionale (Germania, Benelux, tarile scandinave), de a "familiariza publicul american", prin implicarea diasporei, cu atractiile turistice ale tarii si de a elimina "perceptiile negative" privind Romania.

Astfel, tara noastra isi va muta atentia de la turismul de litoral la turismul cultural, rural, activ si balnear, intentionand sa promoveze obiective turistice emblematice, cum ar fi bisericile din Moldova, Transilvania si Maramures, Manastirea Horezu, cetatile dacice din Muntii Orastiei, Sighisoara, Delta Dunarii, Parcul National Retezat. "In ceea ce priveste turismul balnear, printre motivatiile alegerii acestuia ca prioritar se numara si procesul de imbatranire a populatiei din Europa, in special Europa Occidentala, un segment cu venituri ridicate si posibilitatea practicarii acestei forme de turism tot timpul anului, nu numai vara", se mai arata in documentul oficial. Ca obiectiv general, ANT intentioneaza sa pozitioneze tara noastra pe plan european ca "o destinatie turistica ce ofera experiente de calatorie unice, cu oameni primitori si servicii la standarde occidentale".

Citeste si:

Cresterea numarului de turisti francezi, un prim semn al promovarii eficiente

In aceste conditii, Autoritatea Nationala pentru Turism estimeaza ca numarul turistilor francezi care vor vizita Romania va creste cu 15-20% fata de anul trecut, cand acest nivel a fost de aproape 130.000 de persoane, in crestere cu 17,8% fata de anul 2005. Cu privire la cresterea estimata, vicepresedintele ANT, Bogdan Ivan, prezent la Salonul Mondial de Turism organizat la Paris, a declarat, citat de Mediafax: "Incep sa se vada rezultatele campaniilor de promovare desfasurate de ANT pe piata franceza in a doua jumatate a anului trecut, si anume cresterea interesului specialistilor si a publicului francez pentru destinatia Romania". Anul trecut, Guvernul a alocat de la buget 325 milioane euro pentru diferite proiecte multianuale de dezvoltare a infrastructurii turistice, in timp ce alte 19,4 milioane euro au fost acordate pentru campanii de promovare.

In perioada 15-18 martie, Romania participa la Salonul Mondial de Turism - la care sunt prezenti 747 de expozanti din 67 de tari, prezentand 284 de destinatii turistice - cu 10 firme, dintre care tour-operatori, agenti hotelieri, agentii de turism si asociatii de promovare turistica. Destinatia principala promovata de tara noastra la Paris este orasul Sibiu, capitala culturala europeana in 2007, alaturi de litoral. Alte puncte reprezentative pe agenda Romaniei la Paris sunt reprezentate de turismul cultural, cel balnear si Delta Dunarii, in conformitate cu obiectivele deja declarate ale institutiei. In legatura cu participarea Romaniei la Salonul Mondial de Turism, Bogdan Ivan a subliniat implicatiile unei promovari turistice intense a tarii noastre: "Deoarece tour-operatorii doresc sa isi diversifice ofertele din Romania, ei sunt direct interesati de formele de turism care vor fi dezvoltate cu prioritate in urma recomandarilor Master Planului, folosindu-ne si de fondurile structurale pe care Romania le va primi pentru turism".