In conditiile cresterii daunei medii pe segmentul auto, de la 350 de euro in 2002 la 550 de euro in 2005, societatile de asigurari din Romania isi propun noi strategii pentru a nu mai iesi in paguba.

"Competitia de pe piata romaneasca a asigurarilor auto a dus la ignorarea normelor de prudentialitate si folosirea unor tarife foarte mici si, prin urmare, asiguratorii au adus anul trecut bani pentru a mentine marja de solvabilitate", a declarat Cristian Constantinescu, presedintele Uniunii Nationale a Societatilor de Asigurare din Romania (UNSAR).

Aportul de capital provenit din asigurarile auto a fost anul trecut de 130 milioane de euro, la nivelul intregii piete. "Circa 90% a fost folosit pentru mentinerea marjelor de solvabilitate si acoperirea pierderilor din anii anteriori, si nu pentru dezvoltare", a mai spus Constantinescu.

Firmele de asigurari sunt tentate sa ceara cat mai putin pe asigurarile auto, ceea ce duce la scaderea profitului si inasprirea competitiei pe piata, considera specialistii din domeniu. in plus, majoritatea companiilor romanesti accepta sa vanda polite fara fransiza (n.r - partea din dauna care ramane in sarcina asiguratului si nu se despagubeste de catre societatea de asigurare).

Citeste si:

Fransiza poate fi in suma fixa sau in cota procentuala si nu depaseste de obicei 0,5-1% din suma asigurata. Prin obligativitatea acceptarii unui contract de fransiza, asiguratorii incearca, in fapt, sa responsabilizeze mai mult soferul, care va suporta astfel costurile pentru zgarieturi ori alte accidente usoare ale masinii, chiar daca are incheiat Casco. Exemplele arata ca o fransiza de 200 de euro inseamna cu 15% mai putine dosare de daune. "Companiile de asigurari vor trebui sa inceapa sa lucreze cu fransiza, pentru ca altfel se vor scumpi toate asigurarile auto", a declarat pentru Adevarul Romeo Jantea, consultant la Jantea Profesional.

Majoritatea companiior romanesti accepta sa vanda polite fara a cere asiguratului sa acopere o parte din daune, insa introducerea unei fransize de 150 euro ar reduce cu 14% numarul anual de daune denuntate, a spus Ion Moise, sef serviciu lichidari daune auto de la Generali.

tarile din jurul Romaniei, care si-au schimbat maniera de lichidare a daunelor, ajung la o dauna medie de 1.100 euro in Slovenia si de peste 1.600 euro in Ungaria. "Va garantez eu ca in doi-trei ani suntem si noi la 1.200 euro cu dauna medie", a mai spus Moise. De asemenea, frecventa de aparitie a daunelor RCA (Asigurarea de Raspundere Civila obligatorie) este de 8,2%, insa aceasta va creste, cu siguranta, in perioada urmatoare.

Comparativ cu celelalte tari ale Uniunii Europene, unde rata daunei este in scadere, in Romania aceasta este in crestere. in Europa, practica arata ca exista fransiza deductibila suportata de asigurat.