Cartile autorilor romani au mai mari sase sa se vanda in Suedia si Finlanda, opera ar avea mai mare succes in tarile baltice, iar cinematografia romaneasca ar avea public in Spania, Portugalia, Franta sau Italia, potrivit unei analize realizate de Centrul de Studii si Cercetari in Domeniul Culturii.

Analiza, publicata pe site-ul Ministerului Culturii si Cultelor, a fost realizata pentru a identifica unde si prin ce mijloace poate fi promovata cultura romana actuala cu succes, in Programul de promovare a artei contemporane romanesti in Uniunea Europeana, initiat de Ministerul Culturii si Cultelor, care va fi finantat, in 2007, cu 3 pana la 5 milioane de euro.

Promovarea culturii romane actuale prin intermediul bibliotecilor publice, prin donatii de carte romaneasca sau organizarea unor colectii de carte romaneasca in institutiile prestigioase poate avea mai mult succes in tarile nordice: Finlanda, unde 47% dintre cetateni au fisa de imprumut la o bibliotca publica, Estonia (32%), Suedia (27%), Olanda (26%), Danemarca sau Norvegia. Pasiunea pentru lectura si documentare este impartasita de aproximativ 44% dintre europeni, dar are cote mai ridicate tot in tarile nordice: 71% dintre locuitorii Suediei au citit in ultimul an, fata de 66% dintre finlandezi si 63% dintre britanici.

Alte tari unde activitatile de editare de carte romaneasca ar putea avea succes sunt Franta, Olanda si Estonia. Locuitorii tarilor meridionale ca Grecia, Spania sau Portugalia sunt mult mai putin interesati de lectura. Succesul editorial si economic depinde mult de utilizarea unor limbi de larga circulatie.

Citeste si:

Astfel, editarea de carte romaneasca trebuie sa se indrepte catre tarile in care sunt folosite pe scara larga limbile de circulatie internationala. O alta modalitate este promovarea scriitorilor romani activi in strainatate, in tarile in care acestia lucreaza. Muzeele, expozitiile sau parcurile tematice sunt principalele puncte de atractie culturala in tari ca Norvegia, Suedia, Estonia, Danemarca, Germania, Spania, Franta, Italia sau Ungaria.

Pentru promovarea culturii romane in aceste tari pot fi realizate expozitii de prezentare a spatiului cultural si geografic romanesc sau donatii catre institutiile muzeale cu tematica universala sau europeana. Dintre toate institutiile culturale, cinematografele sunt cele mai frecventate, dar oferta acestora este uniformizata si cel putin 80% dintre spectatori vin la productiile americane.

De aceea, peliculele romanesti trebuie prezentate in tarile in care spectatorii sunt interesati de productiile internationale, nu numai de cele americane: Spania, Franta, Danemarca, Italia, Portugalia sau Norvegia. Participarea la festivaluri internationale de teatru este recomandata in Olanda, Marea Britanie, Danemarca, Franta, Italia si Portugalia, iar concertele si spectacolele de opera vor avea un efect mai pregnant in tarile in care se organizeaza manifestari internationale cu un public foarte interesat (Italia, Spania, Portugalia, Polonia si tarile baltice).

Un numar mare de spectactatori pentru teatru si opera exista in Olanda, Marea Britanie, Danemarca si Norvegia. Pentru promovarea culturii europene prin canalele de televiziune, tarile vizate trebuie sa fie cele in care canalele culturale si de documentare exista in oferta TV. De asemenea, o modalitate de promovare ar fi interactiuni mai stranse cu posturile de televiziune internationale, ca Euronews si ARTE. Concluziile analizei realizate de Centrul de Studii si Cercetari in Domeniul Culturii, care sunt supuse dezbaterii publice, se bazeaza pe statisticile oficiale despre sectorul cultural din cateva tari ale Uniunii Europene, eurobarometrele si datele despre participarea la evenimentele culturale.