De ce te justifici, de ce te explici atit?

Lasind la o parte povestea cu 2004, cu tot ce s-a intimplat cu "Marfa si banii", lasind la o parte tot ce a insemnat ratarea din 2001, cind impreuna cu Razvan Radulescu am depus la CNC doua scenarii, unul pentru Gulea si unul pentru Pintilie, care au fost respinse, deci lasind toata istoria mizeriilor astea deoparte si ajungind in timp acum, inainte de Craciun m-am vazut singur, eu si rezultatele de anul trecut ale concursului CNC. Au fost doua saptamini de vacanta in care nu am facut decit automat gesturile sarbatorilor, cadouri, ciocnit de pahar si "La multi ani!" si m-am gindit ce fac eu cu rezultatele astea. Am fost tentat sa renunt. Nu ma justific, dar nu pot sa ma retrag in birlog si sa asist la spectacolul asta grotesc. Vreau sa functioneze cinematografia romaneasca. Am legitimitatea de a interveni si a arata mazetele si porcaria de acolo. E o mare porcarie.

Restauratia mediocritatii

Ti-au fost respinse doua proiecte. Supararea e justificata.

Da, de insi care nu sint capabili sa inteleaga un scenariu de film. Anul trecut mi-a fost acceptata finantarea pentru "Hrana pentru pestii mici", un scenariu care a avut un destin foarte, foarte trist. Scris pentru Gulea, plimbat pe la MediaPro. Recuperat de acolo, mi s-a parut incurajatoare, am vrut ca si celelalte proiecte ale mele sa aiba un destin romanesc... Revolutia victorioasa a tinut trei zile, adica pina la urmatoarea sesiune de finantare. Acum chiar vorbim de restauratia mediocritatii.

Poate marele Cristi Puiu nu stie sa piarda.

Citeste si:

Nu stiu sa pierd? In 2003, tot un concurs la CNC. Am cistigat. Dar inainte de anuntarea rezultatelor, Giurgiu mi-a spus ca trebuie facut scandal, ca e inadmisibil ce se intimpla acolo. Si eu, desi am cistigat, am intrat in scandal. Voiam sa schimb ceva neaparat. Cum, nu stiu sa pierd? Am facut scandal si cind am cistigat. Noi vorbim de cinematografie, de o cinematografie condusa de un ins Serbanescu, scenarist pentru regizorul Marius Barna la un film care nu este nici acum terminat, nici nu se stie in ce stadiu este. Marius Barna a luat trei proiecte anul acesta. Cum iti explici? E hazardul? Eu sint foarte curios sa vad produsul final, filmele. Nu-ti dai seama ca in fiecare an se finanteaza filme si doar doua-trei ies, se finalizeaza? De ce nu pune intrebari auditul Ministerului Culturii?

O fi buna, o fi proasta formula aspirinei?

Ai fost solicitat sa ti se publice scenariile necistigatoare.

Sigur, alta timpenie! Da, sint de acord, dar sa fie publicate impreuna cu toate celelalte proiecte. Sa ne judece poporul? Eu nu am depus niste scenarii, ci un sinopsis. Schema scenariului. Situatia asta e atit de ridicola, parca ai putea sa-i ceri producatorului de aspirina sa faca publica formula chimica a aspirinei ca publicul sa-si dea cu parerea... e bine, nu e bine? E o prostie. Numai specialistii pot vedea potentialul intr-un sinopsis. Si iti mai spun ceva... aceste sinopsisuri de acum fac parte dintr-o serie, din care facea parte si "Moartea domnului Lazarescu", numita "Povestea cu ambulanta".

Seria respectiva am conceput-o cu Razvan Radulescu dupa respingerea din 2003 a scenariului nostru. Seria a iesit dintr-o depresie accentuata. Mi-am dat seama ca nu pot face film in Romania si atunci am conceput seria aceasta de filme cu bani putini. Am gindit atunci si o firma FFPG, "Filme facute pe genunchi". Deci, am incercat sa ma adaptez, dar orice am facut, din sistemul romanesc am iesit infrint. Din FFPG am dezvoltat "Moartea domnului Lazarescu". Am trecut de scandaluri, de terfelirea din presa si am facut cel mai premiat si mai apreciat film din acest moment. Sa-i dea Dumnezeu succesul asta si lui Porumboiu, ca sa incline balanta spre finantarea privata.