Populatia va plati din 2007 impozite mai mari pentru locuintele de peste 150 de metri patrati, valoarea impozabila fiind majorata cu 5% la fiecare 50 de metri patrati sau fractiune din aceasta suprafata. Se va micsora cota de impozit pentru cladirile din mediul urban, dar impozitul datorat pentru acestea nu se va reduce, deoarece se vor dubla coeficientii de corectie, anulandu-se astfel efectul diminuarii cotei. In schimb, vor creste impozitele pentru mediul rural.

Normele de aplicare a Codului Fiscal, aprobate de Guvern saptamana trecuta, includ exemple de calcul a impozitelor si taxelor locale. Valoarea impozabila a cladirii se determina prin inmultirea suprafetei construite exprimata in metri patrati cu valoarea unitara corespunzatoare. Ulterior se face o ajustare in functie de rangul localitatii si zona in care este amplasata cladirea, prin inmultirea cu coeficientul de corectie corespunzator. Populatia va plati, din 2007, aceeasi cota de impozit, de 0,1% din valoarea impozabila a cladirii, indiferent de rangul localitatii in a carei raza administrativ teritoriala se afla cladirea. In prezent, cota este 0,2% pentru cladirile situate in mediul urban si 0,1% in cazul celor din mediul rural. Prin urmare, se va micsora cota de impozit pentru cladirile din mediul urban, dar impozitul datorat pentru acestea nu se va reduce, deoarece se vor dubla coeficientii de corectie, anulandu-se astfel efectul diminuarii cotei. In schimb, vor creste impozitele pentru mediul rural.

In ceea ce priveste cladirile detinute de persoanele juridice, autoritatile locale vor putea stabili impozite cuprinse intre 0,25% si 1,5% din valoarea impozabila de inventar, comparativ cu 0,5-1% in prezent. Persoanele juridice vor fi obligate sa reevalueze cladirile din trei in trei ani sau, in caz contrar, sa plateasca o cota de impozit cuprinsa intre 5% si 10% aplicata la valoarea de inventar a cladirii.

Daca o persoana fizica are in proprietate doua sau mai multe cladiri utilizate ca locuinta, care nu sunt inchiriate unei alte persoane, impozitul va fi majorat cu 15% pentru prima cladire in afara celei de la adresa de domiciliu, cu 50% pentru a doua cladire, cu 75% pentru a treia, nivelul urmand sa se dubleze daca persoana respectiva are mai mult de patru cladiri.

De anul viitor cresc si impozitele pe care persoanele fizice le vor plati pentru terenuri.

Valorile de impozitare si coeficientii de ajustare vor fi majorate si in cazul terenurilor, valoarea impozabila fiind calculata diferit in cazul terenurilor amplasate in intravilan, inregistrate in registrul agricol la categoria de folosinta terenuri cu constructii sau la alte categorii.

O alta noutate adusa de Codul Fiscal se refera la faptul ca proprietarii nu vor putea sa vanda cladirile si terenurile pana cand nu au achitat toate obligatiile fiscale aferente, cu termene de plata scadente pana la data de intai a lunii urmatoare celei in care are loc instrainarea. In ceea ce priveste terenurile amplasate in extravilan, impozitul este calculat pe baza unei noi proceduri, in care se tine cont de suprafata si zona in care este amplasat terenul respectiv, iar sumele aferente vor fi transferate la bugetele locale si nu la bugetul de stat, ca pana in prezent, potrivit unei ordonante de urgenta aprobata de Guvern la mijlocul lunii martie. Consiliile locale stabilesc patru categorii de zone de incadrare a terenurilor, spre deosebire de cele cinci clase de calitate folosite in prezent pentru determinarea impozitului.

Inmatriculari mai scumpe

Impozitele locale pentru autoturismele cu motoare mai mici de 1,6 litri vor fi dublate incepand cu anul viitor, iar proprietarii masinilor cu capacitate cilindrica mare vor plati taxe de minim 1800 lei, urmand sa fie introdusa si o taxa de prima inmatriculare.

Codul Fiscal modifica grupele de incadrare a autoturismelor si de calcul a impozitelor in functie de capacitatea cilindrica, stabilind ca taxele vor fi determinate prin inmultirea fiecarei grupe de 200 centimetri cubi cu sume cuprinse intre 7 si 120 de lei.

In prezent, impozitele auto sunt calculate prin inmultirea fiecarei grupe de 500 centimetri cubi cu sume cuprinse intre 7 si 8,6 lei.

Codul propune ca impozitul redus de 7 lei sa fie calculat doar pentru autoturismele cu o capacitate cilindrica de pana la 1.600 centimetri cubi inclusiv, si nu pentru autoturismele de pana la 2000 centimetri cubi, ca in prezent.

Citeste si:

Marea majoritate a autoturismelor din productia interna au motoare mai mici de 1,6 litri.

Impozitul pentru motorete, scutere, motociclete si autoturisme cu o capacitate cilindrica de pana la 1600 centimetri cubi inclusiv se va ridica la cel mult 56 lei, dublu fata de impozitul maxim de 28 lei achitat in prezent.

Pentru autoturisme cu o capacitate cilindrica intre 1601 si 2000 centimetri cubi inclusiv, impozitul va fi cuprins intre 120 lei si 150 lei, iar pentru autoturisme cu o capacitate cilindrica intre 2001 si 2600 centimetri cubi inclusiv, impozitul va fi cuprins intre 300 lei si 390 lei.

Daca motoarele autoturismelor au capacitatea cilindrica cuprinsa intre 2.601 si 3.000 centimetri cubi, impozitul va fi inclus in intervalul 780 lei ń 900 lei, iar impozitul pentru autoturismele cu o capacitate cilindrica de peste 3001 centimetri cubi inclusiv va fi de mimim 1800 lei.

In prezent, posesorii autoturismelor de pana la 2000 centimetri cubi inclusiv platesc impozite de maximum 28 lei, iar pentru motorizari mai mari achita minimum 34,4 lei.

Impozitele pentru autobuze, autocare si microbuze vor fi majorate de la 14 lei la 20 lei, iar impozitele pentru alte vehicule, cu masa totala maxima autorizata de pana la 12 tone inclusiv, vor creste de la 15 la 25 lei.

Pentru tractoarele inmatriculate, impozitul va creste de la 9,3 la 15 lei.

Totodata, incepand de anul viitor va trebui platita si o taxa speciala care se va aplica la autoturisme si autovehicule, inclusiv comerciale, cu masa totala maxima autorizata de pana la 3,5 tone inclusiv.

Posesorii de autoturisme inmatriculate dupa 1 ianuarie 2007 care au achitat, in 2006, accizele cu ocazia importului si achizitionarii de pe piata interna nu vor plati taxa speciala pentru prima inmatriculare.

Sunt scutite de la taxa si autoturismele introduse in Romania pe baza unor contracte de leasing initiate inainte de 1 ianuarie 2007 si a caror incheiere se va realiza dupa aceasta data. Prevederile se regasesc si in normele la Codul Fiscal.

Taxa speciala se plateste cu ocazia primei inmatriculari in Romania, cu exceptia autovehiculelor care sunt inmatriculate temporar pe o perioada de timp egala cu durata de valabilitate a asigurarii internationale (Cartea Verde) si se aplica atat autoturismelor si autovehiculelor noi, cat si celor rulate.