Si totusi, "Peisaj din Campina", de Nicolae Grigorescu, s-a vandut la un pret sub cota de piata a artistului: 850 de milioane de lei vechi (24.286 euro). Licitatia a pornit de la 60 de milioane. Dar, chiar daca nu a reusit sa intre in Top 10, Grigorescu ramane cel mai bine vandut artist al licitatiei din 12 noiembrie de la Casa Alis.

Explicatia vanzarii sub cota ne-a dat-o Mihai Papagheorghiu, patronul Casei Alis: "Dupa moartea lui Remus Niculescu (in 2004 - n.r.), cel mai mare expert in Grigorescu, cota artistului a scazut mult, caci orice alta autentificare nu are aceeasi greutate. De aceea colectionarii sunt mai reticenti si, in consecinta, pretul lucrarilor scade". Explicatia lui Papagheorghiu subliniaza o nuanta importanta a evolutiei cotei unui artist, si anume dependenta acesteia de prestigiul evaluatorului.

O carafa de 220 de milioane

Suma totala a incasarilor la licitatia din 12 noiembrie ale Casei Alis a fost de 111.437 de euro, iar la cea din 26 noiembrie - de 77.651 de euro. Iar marile diferente au fost date de Sectiunea Pictura. Astfel, daca pe 29 octombrie s-au vandut tablouri in valoare de peste 100.000 de euro, in 12 noiembrie incasarile sectiunii au fost doar de 70.000 de euro, iar in 26 s-au injumatatit: 47.257 euro. A mai echilibrat situatia, pe 12 noiembrie, Sectiunea Argintarie, care a vandut "marfa" de 17.580 de euro (fata de 4.583 de euro pe 29 octombrie). Dar, de fapt, nivelul vanzarilor la argint l-a dat un singur obiect, si anume o carafa cu dop de cristal, care s-a vandut cu nici mai mult, nici mai putin de 220 de milioane de lei vechi (6.286 de euro). Explicatie: obiectul era decorat cu email irizat, avea o sigla imperiala pavata cu diamante de mici dimensiuni, cu un safir si un rubin si, mai ales, avea inscriptionata marca Faberge in chirilica. Pretul de pornire a fost de... 570 de euro. Pretul final a fost, astfel, de peste 11 ori mai mare decat strigarea.

Romanul cumpara ce stie

Revenind la Sectiunea Pictura, cea mai importanta lucrare adjudecata pe 12 noiembrie a fost "Peisaj din Campina", al lui Grigorescu (ulei pe lemn, 24.286 euro), urmat de un ulei pe panza lipita pe carton de Ciucurencu ("Flori pe terasa", 11.429 euro). Ramane aproape de neinteles insuccesul lui Andreescu de la licitatia imediat urmatoare, cea din 26 noiembrie, cand marele artist nu a reusit sa obtina mai mult decat pretul de pornire (10.000 de euro). Lucrarea scoasa la vanzare era un ulei pe panza lipita pe lemn, intitulat "Tarancuta in picioare", si avea certificat de expertiza si autentificare semnat de istoricul de arta dr. George Radu Bogdan. In afara de suspiciunea de fals, care apare frecvent in jurul marilor nume, atunci cand acestea sunt scoase la "vanzare", singura explicatie ramane ignoranta colectionarilor autohtoni sau, pur si simplu, teama de nou. Romanul cumpara ce stie sau ce e obisnuit.

La Monavissa, nume bune, vanzare proasta

Casa Monavissa a resimtit de asemenea, pe 19 noiembrie, o scadere a vanzarilor, fata de licitatia precedenta (22 octombrie), care nici ea nu fusese prea norocoasa (20.000 de euro, din care 18.500 de euro la sectiunea pictura). Monavissa a incasat in total, pe 19 noiembrie, abia 17.800 de euro, mai putin decat pe tablouri la licitatia anterioara. Nici oferta n-a fost atat de rasunatoare ca la Alis, dar nu in privinta numelor (caci au fost prezenti Pallady, Baba, Jean Cheller, Schweitzer-Cumpana, Gheorghe Apostu, Alexandru Istrati, Iosif Steurer), ci in privinta lucrarilor importante.

A avut totusi cateva nume semnificative cu lucrari valoroase: Jean Alexandru Steriadi (cu un "Peisaj cu case si plopi", evaluat la 40-45 de milioane de lei vechi), Adam Baltatu ("Poarta la han", estimare 170-200 de milioane), Sava Hentia ("In atelierul sculptorului", estimare 140 de milioane), Alexandru Moscu ("Turcoaica din Balcic", estimare 150 de milioane), Kimon Loghi ("In amurg", estimare 120 de milioane) etc. Nu s-a vandut decat Adam Baltatu, la un pret de 150 de milioane (4.286 euro).

Citeste si:

Profesorul si eleva: o intalnire fara consecinte

O mica observatie s-ar impune in legatura cu aceasta licitatie a Casei Monavissa. Ea a gazduit doua tablouri cu o semnificatie speciala. E vorba de "In atelierul sculptorului", un ulei pe panza lipita pe carton (datat 1870) de Sava Hentia, si "Sculpto-rul", un pastel pe carton de Ottilia Michail Otetelesanu. Nu este doar o inrudire tematica intre doi artisti, unul din secolul XIX, celalalt din secolul XX. Sava Hentia a fost primul profesor al marii artiste, inainte ca aceasta sa fie descoperita de Grigorescu, in anturajul casei regale.

Iata ca, dupa mai bine de 100 de ani, profesorul si eleva se intalnesc intr-o casa de licitatii din mileniul trei, prin doua lucrari cu tema comuna. Nicio asemanare, altfel, intre stiluri, suport sau tehnica de lucru. Este doar o intalnire dictata de destinul artistic. Si, poate, un semnal pentru posteritate. Din pacate, niciun colectionar n-a avut inspiratia (sau informatia!) de a achizitiona pastelul pictoritei. Costa numai 6,5 milioane de lei vechi...

Licitatie de binefacere culturala

Monavissa n-a avut, asadar, noroc la licitatia din 19 noiembrie. A avut, in schimb, pe 18 noiembrie, la Iasi, cand, cu ocazia balului Palatului Culturii, a participat cu sapte lucrari la o licitatie cu scop caritabil si cultural: 30% din incasari au fost donate pentru salvarea monumentelor reprezentative ale municipiului Iasi. La licitatie au participat in total 24 de lucrari si toate s-au vandut. Cele trimise de Monavissa au cumulat 437,5 milioane de lei vechi, adica 12.500 de euro, mai mult cu 300 de euro decat la licitatia din Bucuresti. Cand o faci pentru binele culturii...

Realismul socialist, scos la licitatie

Licitatia Galeriei Pogany a lui Pavel Susara nu a avut inca loc, dar, conform strategiei criticului, "se mai coace" inca in expozitia deschisa cu cateva sapta-mani in urma in sala de la Teatrul National. Licitatia propriu-zisa va avea loc pe 16 decembrie. Expozitia are un titlu provocator: "1945-1965: Realism socialist?" si cuprinde lucrari de pictura si grafica ale artistilor care au creat in acea perioada. Denumirea se refera insa numai la aspectul cronologic al creatiei, nu la cel doctrinar. Si numai aleatoriu sunt prezente in expozitie tablouri care chiar au legatura cu sistemul la care se face referire. De retinut ca printre acestea sunt si veritabile capodopere. Expozitia cuprinde 119 de lucrari de pictura si grafica, cu nume celebre sau doar notorii, de la Constantin Piliuta pana la Victor Brauner. Acesta din urma este prezent cu sase gravuri, avand preturi de evaluare cuprinse intre 2.500 si 4.500 de euro.

Tuculescu, razbunat de Pogany

Unele tablori au insa preturi care iti taie respiratia. Astfel, Ion Tuculescu este prezent la aceasta expozitie (si viitoare licitatie) cu nu mai putin de patru lucrari de referinta, pe care Pavel Susara nu se sfieste sa le considere capodopere. Cele mai ieftine dintre acestea, "Compozitie" si "Compozitie cromatica", au preturi de evaluare de 120.000 de euro, iar cea mai scumpa, "Drama folclorica", este evaluata la 550.000-600.000 de euro! De fapt, aceste "scoruri" sunt mult mai aproape de cota de piata reala a marelui pictor roman, iar Pogany incearca sa spele cumva umilinta inregistrata la licitatia din 1 octombrie de la Alis. Reamintim ca, la acea licitatie, lucrarea "Ochi negri" (un tablou absolut reprezentativ pentru creatia lui Tuculescu), s-a vandut cu modesta suma de 14.000 de euro, fiind depasit la pret de Theodor Pallady ("Femeie cu floare"), adjudecat la 14.628 de euro. Nu este exclus ca tocmai licitatia din 16 decembrie sa-l aseze pe artistul craiovean la locul care i se cuvine in ierarhia artei plastice romanesti. Iar pretul de pornire de 600.000 de euro al capodoperei "Drama folclorica" este fara precedent la licitatiile noastre.