Ieri, dupa ora prinzului, Dacia Logan pusa la bataie de organizatori ca premiu la Tombola "Gaudeamus" fusese deja adjudecata, iar reprezentantii editurilor importante erau aproape excedati de afluenta publicului pe ultima suta de metri. Printre vizitatorii care venisera in numar atit de mare fara indoiala si datorita vremii mai degraba placute din Bucuresti erau, ca de obicei, si citeva figuri de politicieni, dintre care, in jurul orei 13.00, au putut fi recunoscuti Ion Iliescu (insotit de garda care ducea un teanc de carti) si Ludovic Orban (care incerca o patrundere in fata la standul Polirom). Cuplurile venite cu copiii nu-i mai puteau dezlipi pe acestia de locurile in care editurile specializate organizau evenimente cu clovni, carti de colorat, paiete si volume interactive cu dinozauri.

Carti pentru copii si best-selleruri

"Vinzarile aproape s-au triplat in weekend", declara ieri Dan Dumitrescu, director de imagine la Editura Teora, la al carei stand pustimea se imbulzea, cu parinti cu tot, sa cumpere noile aparitii din Colectia "Vreau sa stiu" - carti ilustrate de cultura generala. "E mai bine decit anul trecut", a spus Dumitrescu, refuzind insa sa dezvaluie cifra exacta a incasarilor. Cei de la Teora mizeaza pe un public-tinta clar definit si pe carti cu valoare practica, precum dictionarele, manualele de limbi straine si cartile de calculatoare.

Citeste si:

Alte edituri propun cititorilor best-selleruri din strainatate, care atrag prin titlu sau tema, dar reteta nu garanteaza succesul. La Nemira, de exemplu, printre cele mai bine vindute carti au fost "Ghidul lenesului", de Tom Hodgkinson, "Numele meu a fost Iuda", de C.K. Stead, si "Memoriile" lui Casanova, insa absenta unor lansari-eveniment a reprezentat, probabil, principalul motiv pentru care vinzarile nu au crescut spectaculos. "Sper sa depasim cu putin valoarea de anul trecut", ne-a declarat, destul de rezervat, Gabriel Dragan, reprezentant de vinzari la Nemira.

Greu pentru editurile mici

Piata de carte a inceput sa se stabilizeze si sa devina mai predictibila, asa ca, pentru editurile mai mici, lucrurile par a se complica de la an la an. "Oamenii sint mai calculati ca anul trecut", este caracterizarea oferita situatiei de reprezentantii Editurii Vremea. Standul lor are dimensiuni destul de modeste, care erau comune pina in urma cu citiva ani, dar care acum reprezinta un dezavantaj de imagine. Cu toate acestea, cei de la Vremea sint destul de multumiti: cea mai bine vinduta carte a lor, "Alte povesti ale doamnelor si domnilor din Bucuresti", de Victoria Dragu Dimitriu, fusese cumparata deja in 150 de exemplare. La Institutul European, cifrele sint si mai modeste: nu s-au gasit mai mult de 20 de cumparatori pentru titlurile de uz universitar publicate.