Daca in capitala Cehiei, Praga, un comerciant trebuie sa scoata din buzunar, in medie, 200 de euro pentru un metru patrat de spatiu comercial de inchiriat, in Bucuresti acelasi comerciant cheltuieste tot pentru un metru patrat aproximativ 150 de euro. Cea mai ieftina capitala din zona este Budapesta unde mp este evaluat la putin peste 40 de euro, urmata de Bratislava cu aproape 50 de euro. Si, bineinteles ca motivul pentru care Bucurestiul este atit de scump este cererea foarte mare de spatii comerciale, in special in spatiile stradale dar si in supermagazine.

De altfel, nivelul mediu al chiriilor a crescut cu aproximativ 20%, ca urmare a decalajului semnificativ existent intre cerere si oferta. Pe acest fond, in prima jumatate de an, piata spatiilor comerciale din Bucuresti a inregistrat o tendinta crescatoare din punct de vedere al suprafetelor noi finalizate si nivelului chiriilor, se arata intr-un studiu al companiei imobiliare BC Richard Ellis (CBRE). Astfel, in prima jumatate a anului 2006 stocul de spatii comerciale moderne a crescut cu aproximativ 55.000 mp, ajungind la un total de 579.000 mp, unde centrele comerciale reprezinta 60% din suprafata totala. Interesant este faptul ca majoritatea spatiilor noi finalizate in ultimele 6 luni sint cele incluse in prima etapa a proiectului Baneasa Comercial, primul parc comercial din Bucuresti, demarat de Baneasa Investments.

Potrivit CBRE, prima faza a proiectului include noi unitati Carrefour, Bricostore si Mobexpert si va fi finalizata in primul trimestru al anului 2007, odata cu deschiderea primului magazin IKEA. Ultima faza a proiectului va consta in construirea unui mall de 65.000 mp (Baneasa Shopping City) si va fi finalizata in 2008.

Magazine pentru "saraci"

Citeste si:

Pe linga proiectele comerciale de mari dimensiuni, in ultimele 6 luni au fost livrate si spatii comerciale mici, sub 5.000 mp, situate in zone dens populate. Astfel de proiecte, precum Grant Shopping Center din Cringasi, sint situate in zona de interes a marilor centre comerciale si sint destinate populatiei cu venituri scazute, se arata in studiul CBRE. In privinta galeriilor comerciale numarul acestora a crescut usor datorita finalizarii unui mare numar de cladiri de birouri sau hoteluri ce includ si zone comerciale la etajele inferioare.

Galeriile comerciale din cadrul America House, Bucharest Corporate Center, Flo-reasca Antonache, Sudului Office Building si Hotel Novotel (Victoriei Business Plaza) au adaugat aproximativ 10.000 mp la stocul de spatii comerciale moderne. Ca urmare a lipsei de spatii comerciale stradale, numeroase vile situate in zona centrala a orasului au fost transformate in restaurante, cafenele si baruri. In privinta pretului mediu de vinzare pentru spatiile comerciale, acesta a crescut semnificativ in cursul semestrului 1 al anului 2006, atingind in prezent 2.500-3.000 euro/mp in zonele secundare (Stefan cel Mare, Mosilor), in zonele centrale preturile variind intre 3.000-5.000 euro/mp, ceea ce demonstreaza lipsa acuta de spatii in astfel de zone.

Ce urmeaza?

Potrivit CBRE, pina la sfirsitul anului 2006 vor fi livrate pe piata numai 45.000 mp de spatii comerciale. Insa pentru 2007-2008 sint propuse pentru finalizare proiecte comerciale de mari dimensiuni si se estimeaza ca stocul de spatii comerciale se va dubla in urmatoarele 24 de luni. In urmatorii 2 ani mallurile vor cunoaste cea mai importanta dezvoltare. De aceea, numeroasele proiecte de malluri propuse pentru finalizare in urmatorii ani vor absorbi in mare parte cererea de spatii comerciale de calitate si vor reduce presiunea asupra chiriilor pentru spatiile stradale ultracentrale.