Moda tarafurilor, a lautarilor prinde foarte bine, se pare, in Elvetia. Chiar aseara a avut loc la Berna un concert al trupei Trio Lautari, un grup care tocmai implineste un deceniu de existenta. Trio Lautari este un grup elvetian, format in 1996 din trei muzicieni clasici de elita care, din pasiune pentru muzica din tarile de Est, prea putin cunoscuta si comercializata atunci, au decis sa aduca in fata publicului elvetian autentica vioiciune a acordului si elegia pastoralei mioritice. Cine sunt cei care promoveaza muzica lautareasca in tara cantoanelor?

Cornelia Arn este o violonista de exceptie, despre care adevarati scripcari romani spun ca are un singur dezavantaj spre a fi ridicata la rang de rapsod, cel de a fi femeie... Violonista, care are la baza inalte studii de vioara si de vioara baroca, transcrie dupa ureche, in adevarata traditie populara romaneasca tot ce aude ca ritm romanesc. Interpreteaza la vioara si cu vocea cele mai dificile bucati muzicale din repertoriul popular, respectand informatia mu-
zicala colectionata, care se regaseste public in docta explicatie etnografica din prezentarea fiecarui cantec de pe album.

Jürg Luchsinger, acordeonist, profesor la Academia de muzica din Basel, acompaniaza Trio-ul exceland in ritm kletzmer, dar iubind totodata traditia muzicala de java franceza, tangoul, muzica de salon si cea contemporana.

Citeste si:

Frantisek Szanto, contrabasist de renume mondial, in jazz si orchestre internationale de divertisment, aduce grupului acordul perfect al unei Europe de Est fara granite, in care muzica depaseste hotarul, reusind sa retransmita publicului ingemanarea ritmului kletzmer cu virtuozitatea lautareasca.

Albumul Inversion prezinta 18 piese autentice de muzica romaneasca si idis din Moldova, Oltenia, nordul Transilvaniei, alaturi de un tribut direct lautarului din Cantece de Mahala, culese de Anton Pann, la care grupul face referinta. Muzicienii elvetieni prezinta publicului elvetian traditia lautareasca din Romania cu nume de mari virtuozi, Carabulea, Raducanu Cretul Solcan si Florea Cioaca, la care se revendica. In notele explicative ale discului numele acestor mari lautari apar documentat alaturi de traditia taksim-ului si a vechii manele turcesti din muzica lautareasca romana.

Melomanul elvetian afla ceea ce inseamna pentru satul romanesc o hora, o doina, o hategana sau un dans al arcanului. Trio Lautari pune in circuitul international un patrimoniu muzical din spatiul romanesc, ignorat si in mare parte distrus azi de un comert al subculturii urbane, al kitsch-ului muzical, al manelelor.