Ca orice cetatean al Capitalei, cand trec prin centru, mai trag cu ochiul la ceasul integrarii. Sincer, nu stiu ce sa simt. Sa plang? Sa rad? Sa-mi mai pun o tranta in bagaj? Din punctul meu de vedere, al omului care mai scrie niste lucruri despre muzica, incercand sa prezinte o alternativa la puhoaiele de fatuci cu fuste sub fese, care n-au inteles nici acum de unde se deschide un microfon pe scena si cam ce trebuie sa spui daca "l-ai prins pe Dumnezeu de picior", recunosc... plang! Alaturi de cativa temerari care, in ciuda taxelor care-i sufoca, vor sa le dea romanilor sperante, valoare si muzica adevarata. De cele mai multe ori, oamenii astia pierd, insa continua sa aduca artisti de clasa, pentru un public insetat de valori mondiale.

Cu o luna si ceva inainte de momentul in care muncitorii romani vor invada piata de munca europeana, organizatorii romani de concerte sunt pusi la zid de sistemul care nu-i baga in seama. Ei sunt obligati sa se integreze in UE cu o capitala ce nu va avea, in primii ani europeni, o sala civilizata de spectacol sau un stadion suficient de mare. Cum? Pai simplu - Sala Palatului intra in renovare pana in septembrie 2007, iar stadionul "Lia Manoliu" se va inchide din aprilie. In aceste conditii, raman in picioare Sala Polivalenta (cu o acustica jenanta), Arenele Romane (o locatie prea mica pentru artisti de renume) si Sala Agronomia - o sala de sport transformata in arena de metale grele si hip-hop. E tare misto sa faci concerte printre panouri de baschet, nu-i asa? Sunt trei locatii mari si late, in care nimeni nu ar fi nebun sa porneasca o aventura cu o trupa de calibru. In plus, nu trebuie sa uitam ca la fiecare bilet vandut, un organizator roman da la stat peste 40%!

Anul concertelor outdoor

In aceste conditii, anul 2007 are doar cateva variante in regula pentru o capitala de peste 2 milioane de locuitori. Sala Polivalenta, pietele mari - unde accesul pe bilet este dificil, Arenele Romane, Circul de Stat sau Romexpo. Din nefericire, edilii au anuntat un proiect de constructie a unei sali de spectacol, insa mi-e greu sa cred ca-l vom vedea mai devreme de 2009-2010.

In aceste conditii, 2007 se anunta anul concertelor in aer liber. De altfel, primul pas in acest sens a fost anuntat de Emag!c Entertainment care va organiza, pe 30 iunie si 1 iulie, festivalul "B-estival".
Primele vesti anunta 20 de artisti, printre care se vor numara nume grele de peste hotare, trei scene - scena principala fiind asemanatoare cu cea de la Depeche Mode, un public de circa 40.000 (tinta) si o locatie de targuri - Romexpo. Evident o varianta de rezerva, daca ne gadim la show-urile organizate in acest an de Emag!c - Depeche Mode (Lia Manoliu), Shakira (Timisoara) si Duran Duran (Sala Palatului). Iata deci ca in 2007, cand Bucurestiul va fi capitala Europei, publicul va vedea concerte in locatii "inventate". Trist, dar adevarat!

Pesimism

Citeste si:

Daca unii dintre promoteri cauta variante pentru a-si putea mentine afacerea, altii sunt pesimisti.
"2007 ne prinde fara sali si stadioane pentru concerte mari. In aceste conditii, exista sanse sa avem un an mai slab concertistic decat 2006. Anul acesta e adevarat ca a explodat oferta, insa piata inca nu s-a maturizat, iar romanii nu s-au obisnuit sa cumpere bilete. Daca nu vor incepe sa creasca vanzarile de bilete, e posibil sa nu mai facem atatea concerte. Este ciudat ca acum, cand tocmai s-a deschis piata pentru artistii mari, sa nu avem locatii si clienti. Este clar ca nu poti sa-i aduci pe Rolling Stones sau U2 pe un camp. O solutie buna ar fi pastrarea stadionului pe perioada verii, urmand sa fie inchis in toamna anului viitor. Pe langa taxele sufocante pe care le platim, am ramas si fara locatii. Inchiderea stadionului in luna aprilie mi se pare un moment nepotrivit", ne-a declarat Sorina Burlacu de la Events - compania care a adus Seal, Billy Idol, 50 Cent sau Bloodhound Gang in acest an.

Tristetea organizatorilor o regasim si in zona metalelor grele. La acest capitol, n-am mai vazut de mult un spectacol care sa adune mai mult de 3-4.000 de spectatori, locatiile fiind Arenele Romane, Sala Agronomia sau cluburile bucurestene, care sunt foarte mici.

"Bucurestiul are 2 milioane de locuitori dornici de evenimente de toate genurile. Este pacat ca autoritatile din zona culturala nu iau in calcul acest fapt. Facem emisiuni cu mari romani si cheltuim bugete de miliarde de lei pe cultura concertelor in aer liber la festivalurile berii, cu trupe de o vara sau de mana a doua, iar muzica adevarata sta si moare prin sali suprasolicitate, cu acustica ce lasa de dorit si preturi exorbitante. Majoritatea evenimentelor de pana acum au fost, pur si simplu, niste gesturi de altruism din partea organizatorilor, interesul sponsorilor fiind si el redus. Stam foarte prost la toate capitolele. Macar inca doua sali de concerte sa avem", ne-a declarat Emil Ionescu (Metalhead).

Sistem de ticketing ... varza

De parca n-ar fi fost destul, sistemul prin care se vand biletele la concerte lasa de dorit. Site-urile specializate au un numar prea mic de accesari, iar retelele traditionale nu beneficiaza de oameni care sa stie sa le ofere fanilor informatii despre concerte. Nu o data s-a intamplat ca un spectator sa fie nevoit sa mearga in mai multe locatii pentru a-si putea procura un bilet in sectorul dorit. Mai mult, cei care vand bilete habar n-au de muzica in general, deci nu stiu ce vand.

Or, toate aceste date, puse cap la cap, duc la o concluzie trista: inainte de integrarea in Uniunea Europeana, Romania nu este pregatita pentru un show-bizz real!