Astfel, angajatorii vor raspunde atat de accidentele pe care angajatii lor le-ar putea suferi pe drumul spre serviciu si de la job spre casa, lucru ce se aplica si in prezent, cat si de cele produse in timpul pauzelor de masa.

Legea reglementeaza ca in categoria accidentelor de munca se inscriu si accidentele de circulatie survenite in trafic in cazul in care persoana vatamata se afla in timpul indeplinirii sarcinilor de serviciu, dar si cel de traseu - care survine in timpul deplasarii de la domiciliu spre casa si invers - sau in pauza de masa, aici fiind incluse accidentele care se intampla in timpul deplasarii de la munca spre locul unde se ia masa.

"Am luat legislatia veche din domeniu si i-am dat o forma mult mai explicita, in concordanta cu normele europene in domeniu. In general, se aplica foarte multe amezi in acest sens de inspectorii nostri angajatorilor indisciplinati", ne-a declarat ministrul muncii, Gheorghe Barbu.

O noua meserie

Prin intrarea in vigoare a actului normativ respectiv, acesta va genera o noua meserie, si anume cea de prestator de serviciu de prevenire si protectie in domeniul muncii. Toti angajatorii trebuie sa fie autorizati din punctul de vedere al sanatatii si securitatii in munca de catre inspectoratele teritoriale de munca pe raza carora isi desfasoara activitatea. Daca unitatea are pana la 49 de salariati, angajatorul poate realiza el insusi activitatile din domeniul securitatii si sanatatii in munca, dar dupa ce face un curs de minimum 40 de ore si trece un examen care sa dovedeasca pregatirea in domeniu.

Citeste si:

In schimb, de la 50 de salariati in sus, angajatorul trebuie sa organizeze serviciu intern de prevenire si protectie sau sa incheie un contract cu un asa-numit "serviciu extern de prevenire si protectie". Daca angajatorul opteaza pentru un serviciu intern, lucratorii trebuie scoliti cel putin 80 de ore in domeniu. Personalul din cadrul serviciului intern de prevenire si protectie trebuie sa desfasoare numai activitati de prevenire si protectie si cel mult activitati complementare, cum ar fi stingerea incendiilor si protectia mediului.

"Noutatea consta in obligativitatea asigurarii tuturor angajatilor la serviciile de medicina muncii", a explicat Voinoiu Nicolae, seful Departamentului de Securitate si Sanatate in Munca din cadrul MMSSF.

Comitet de securitate si sanatate in munca

Structura se va innoi si cu un comitet de securitate si sanatate in munca, acesta urmand sa fie format din persoane alese de catre angajatii societatii comerciale.

De asemenea, angajatorul va trebui sa prezinte, cel putin odata pe an, un raport scris care va cuprinde situatia securitatii si sanatatii in munca, actiunile realizate si eficienta acestora, precum si propunerile pentru planul de protectie si prevenire pe anul care urmeaza. Salariatii vor fi instruiti periodic la locul de munca. Ei vor fi chiar testati, in cazul in care vor pica testele, neputandu-si relua activitatea. Instruirea periodica se face cel putin din jumatate de an sau dupa o absenta de cel putin 30 de zile, adica pentru salariatii cu vechime, imediat cum revin din concedii.