Saptamana trecuta, pe cand ministrul roman al transporturilor Radu Berceanu anunta reducerea "experimentala", la jumatate, a preturilor la biletele TAROM pentru a putea vedea cum poate aceasta companie sa faca fata competitiei europene, piata europeana era deja lovita de noul val al zborurilor low-cost.

Pentru sezonul de toamna-iarna, companii precum Ryanair, Wizzair sau EasyJet sfideaza toate criticile legate de conditiile de-a dreptul "triste" pe care le ofera, prin zboruri si mai ieftine, si mai prompte, si mai diversificate. Iar presa occidentala anunta ca in planurile de extindere Romania si Bulgaria ocupa un loc central, dupa ce aceste tari vor adera la UE in ianuarie 2007.

Reprezentanti ai companiilor low-cost arata ca in urmatoarele luni se vor inmulti considerabil zborurile spre si dinspre Europa Rasariteana, inclusiv Romania si Bulgaria, dar si cele spre Asia Mica si cele care fac legatura intre Marea Britanie si Franta si Spania. Pe termen lung, s-a ajuns la speculatii pe alocuri socante, publicatia "The Scotsman" sustinand ca, in zece ani, cresterea accelerata a acestui tip de zboruri va permite ca destinatii indepartate, din Asia sau America de Sud, sa fie pe lista rutelor folosite regulat de europenii cu putini bani in buzunar.

Oriunde in Europa, pentru cativa euro

Incepand din septembrie, compania Wizzair, una dintre primele care au luat in vizor Romania si Bulgaria, pregateste pentru legaturile Bucuresti-Londra si Sofia-Londra bilete la preturi de doar cateva lire sterline, care ar urma sa creasca, dupa adaugarea taxelor si tarifelor de carburant, pana la putin peste 20 de lire, dupa cum anunta recent presa britanica. Potrivit unui purtator de cuvant al companiei, Wizzair se asteapta ca acest program, ce urmeaza sa fie lansat la inceputul anului viitor, sa se bucure de un succes spectaculos, evaluandu-se ca peste 500 de pasageri vor calatori saptamanal spre Marea Britanie, doar din Romania.

Citeste si:

Aceeasi companie a facut, la inceput de sezon, un tur de forta si in Ungaria, unde in septembrie a rulat un program promotional prin care a pus la dispozitie bilete gratuite pentru oricare dintre destinatiile sale, recuperandu-si investitia doar prin tarife suplimentare.
Iar in Polonia, alte doua companii low-cost si-au facut intrarea in ultimele saptamani - Jet2 (Marea Britanie) si Sterling (Danemarca), acestea alaturandu-se celor existente deja pe aceasta piata: Ryanair, EasyJet, Wizzair, Centralwings, Blue 1 si Germanwings.

Concomitent, faptul ca tot mai putina lume renunta la zboruri normale in favoarea celor complet lipsite de confort, dar foarte ieftine, a fost dovedit si de un recent raport potrivit caruia Spania bate toate recordurile in materie de flux aerian low-cost. Potrivit Reuters, in luna august, aproximativ o treime din totalul zborurilor avand drept destinatie Spania au fost operate de companii low-cost. Culmea, majoritatea pasagerilor nu au provenit din estul Europei, ci din Marea Britanie si alte state vest-europene.

Ryanair vizeaza America

Puterea capatata de liniile aeriene ieftine a fost dovedita saptamana trecuta si de oferta ostila initiata de Ryanair, cea mai mare companie de profil, la adresa rivalului irlandez Aer Lingus. Oferta, insumand 1,48 miliarde euro, ar plasa Ryanair in pozitia privilegiata de a fi prima companie low-cost ce ar traversa Atlanticul, spre cele 11 destinatii ale Aer Lingus din Statele Unite, spre Rasarit ajungand pana in Emiratele Arabe Unite.

Oferta a fost respinsa imediat de guvernul de la Dublin, in conditiile in care statul irlandez detine in continuare 30% din Aer Lingus, in actionariatul caruia se numara si Ryanair, insa cu numai 16%. Pentru analisti, tentativa de achizitie este relevanta indiferent daca va fi acceptata sau respinsa, ea creionand o prima impresie a ambitiilor pe care liniile aeriene low-cost le au in privinta zborurilor de mare distanta.