Dupa aproape noua decenii de la moarte, opera lui Leonid Andreev (1871-1919) continua sa fascineze si, poate, sa intrige. In epoca, autorul Anatemei "a asmutit impotriva sa aproape toti criticii, a provocat o divesitate rar intanita de opinii, de la aprecierea pozitiva a creatiei sale literare pana la invective si, desigur, injuraturi din partea celor 'de dreapta>>". (V.V. Brusianin). Era respins atat de adeptii realismului, dar si de modernistii vremii, de simbolisti si decadenti, la fel cum nu era privit cu ochi buni nici de scriitorii moralisti.

Astazi asemenea aprecieri trec sub inventarul istoriei, explicandu-se conjuctural, pentru ca Andreev este un prozator si un dramaturg de prima marime, cu o influenta deloc neglijabila atat pentru literatura, dar mai ales pentru teatrul secolului al XX-lea. Si mai cu seama un autor original, care, fara a neglija descendenta sa din Gogol, Dostoievski sau Tolstoi, impune o viziune distincta.

Probabil ca tocmai caracterul contradictoriu al operei lui Leonid Andreev are darul de a deruta - de a fi derutat in primele decenii ale veacului trecut. Debublarea, specifica personalitatii sale, fusese remarcata de Maxim Goriki si exagerata de contemporani. Gorki vorbea de "caracterul transant al acestei dedublari": "In timpul uneia si aceleiasi saptamani el putea canta lumii 'Osana>> si striga 'Anatema>>. Si cu cat striga mare tare 'Osana>>, cu atat mai are rasuna 'Anatrema>>".

Despre dramaturgia lui Leonid Andreev, despre ideile sale referitoare la teatru si despre inraurirea lor in prima jumatate a secolului trecut - in noua emisiune din seria Clasicii dramaturgiei universale, realizata de Pusa Roth si subsemnatul, Leonid Andreev: Anatema si Oceanul, pe care va invitam sa o ascultati duminica 24 septembrie, la ora 19.00, la Radio Romania Cultural si care, pe langa ample cometarii critice, cuprinde fragmente din Anatema, avandu-i in distributie pe Constantin Codrescu in rolul lui David Leizer, George Constantin (Nullius), Mihai Mereuta, Ion Pavlescu, in regia lui Leonard Popovici (inregistrare din 1992) si Valsul cainilor, cu Marcel Iures, Alexandru Bindea, Mirela Gorea, Adrian Titieni, regia: Mihai Lungeanu (1999).