Daca ar trebui sa aleg "captele de afis" ale stagiunii de concerte 2006-2007 a Formatiilor Muzicale Radio, as incepe fara indoiala cu versiunea in concert a operei Stiffelio de Verdi, programata in 19 ianuarie 2007, cu o distributie remarcabila, din care fac parte baritonul Eduard Tumagian, soprana Eliane Coelho, tenorul Robert Nagy, sub conducerea muzicala a lui Alexandru Samoila.

As continua cu concertul de deschidere a stagiunii Orchestrei Nationale Radio (6 octombrie 2006, ora 19.00, sala "Mihail Jora") care il va avea ca invitat pe apreciatul dirijor Christian Badea, si in care vom asculta Simfonia nr. 9 in Re major de Gustav Mahler. Prima ei parte, spunea Alban Berg, "este lucrul cel mai substantial pe care l-a scris vreodata Mahler". Adeptii muzicii sale, nu putini, au motive de satisfactie, pentru ca aceasta penultima lucrare mahleriana, terminata in toamna anului 1909, se canta destul de rar, la noi lipsind multa vreme de pe afis.

Apoi, prezenta la pupitru a lui Christian Badea va atrage publicul, muzicianul avand deja un palmares impresionant: a dirijat cu mult succes atat in Europa, cat si in America de Nord si Asia, printre orchestrele care l-au avut ca invitat numarandu-se Royal Philarmonic si Orchestra Simfonica a BBC din Londra, Filarmonica din Amsterdam, Orchestra Filarmonica a Radio France si Orchestre de l'Ile de France din Paris, Orchestra Nationala din Lyon, Orchestra RAI din Torino, Maggio Musicale din Florenta, Pittsburgh Symphony, National Symphony din Washington, Filarmonic din Tokio s.a.

Christian Badea a realizat de altfel integrala simfoniilor de Bruckner si Mahler, repertoriul sau fiind foarte cuprinzator, de la clasicism si romantism la lucrari foarte variate stilistic din secolul al XX-lea, de Sostakovici, Schönberg, Stravinski, Prokofierv, Janacek, Bartok, Vaughan Williams, Britten, Messiaen, Ligeti sau Henze. A dirijat peste 160 de spectacole la Opera Metropolitan din New York dar si in alte mari teatre lirice din lume, ca Opera de stat din Viena, Covent Garden (recent Tosca), Opera Bavareza de Stat din München, Opera de Stat din Hamburg etc.

Iata, asadar, un inceput de stagiune mai mult decat promitator, concertul din 6 octombrie fiind urmat de Stabat Mater de Haydn (11 oct., Orchestra de Camera Radio, dirijor Gerd Schaller, Germania, dirijorul Corului Radio, Dan Mihai Goia, solisti: Mihaela Maxim, Gabriela Popescu, Pataki Adorjan, Soon-Dong Kwon).

Sub genericul "Festival Mozart - 250" sunt programate cateva concerte atragatoare. Horia Andreescu va dirija in deschiderea stagiunii orchestrei de Camera Radio (4 oct., ora 19.00, sala "Mihail Jora") Simfoniile nr. 29 in La major, KV 201 si nr. 35 in Remajaor, "Haffner", KV 385, solistul serii fiind Dan Grigore (Concertul nr. 23 in La major pentru pian si orchestra, KV 488).

Citeste si:

Tot Horia Andreescu propune in 6 decembrie un concert de concerte: nr. 2 in Mi bemol major pentru corn si orchestra, KV 417, nr. 4 in Re major pentru vioara si orchetra, KV 218, nr. 22 in Mi bemol major pentru pian si orchestra, KV 482 - solisti: Olivier Darbellay, Liviu Morna, Dana Borsan. Cvartetul Voces si Dana Borsan vor sustine in ziua urmatoare un recital Mozart (Divertismentul nr. 3 in Fa major, KV 138, Cvartetul cu pian in sol minor, KV 478, Cvartetul in Sol major, KV 387) iar in 8 decembrie vom asculta Missa Incoronarii su Recviemul (Orchestra de Camera Radio, dirijata de Horia Andreescu, Corul Radio sub conducerea lui Dan Mihai Goia, solisti: Georgeta Stoleriu, Aura Twarowska, Razvan Tuculescu).

In perioada 21-28 martie 2007 va avea loc a treia editie a Festivalului International de Chitara, initiativa care s-a dovedit foarte bine primita de public (editiile precedente: 2003, 2005). Nu ma indoiesc ca recitalurile si concertele incluse in acest festival vor gasi statornici adepti printre melomani, privind oferta programului: lucrari de Albeniz, Rodrigo (celebul Concierto de Aranjuez, in versiunea lui Stan Zamfirescu, cu Gian Luigi Zampieri la pupitrul Orchestrei de Camera Radio dar si Fantezia pentru un gentilom), Giuliani, Ponce, Vivaldi, Ginastera, Brouwer, Piazzola. Din creatia ultimului, un compozitor a carui muzica a fost frecvent programata in ultimii ani la Sala Radio, vom mai asculta Sinfonietta si Oratoriul "Il pueblo hoben" (14 februarie, OCR, dirijor Roberto Salvalaio).

Dintre opusurile rar sau relativ rar incluse in programele simfonice, se cuvine sa amintesc fragmentele din baletul Spartacus de Haciaturian (Eduard Topchjan, dirijorul Filarmonicii din Everan, Orchestra Nationala Radio, 24 nov.), Concertul pentru flaut si orchestra de Jacques Ibert (solist Yuko Miyanaka, OCR, dirijor Kazuhiko Ishii, 18 oct.) sau Concertul pentru orchestra de Bela Bartok (Jin Wang, ONR, 3 nov, cand Valentin Gheorghiu va interpreta propriul sau Concert pentru pian si orchestra). Apreciatul dirijor Jin Wang isi va incheia programul din 27 oct. cu Simfonia a II-a de Rahmaninov iar in concertul sau din 8 iunie 2007 il va avea ca solist pe violoncelistul Alexandr Rudin. Simfonia a VII-a de Sostakovici este programata la 1 iunie (ONR, dirijor Tetsushi Honna). Un eveniment al viitoarei stagiuni va fi concertul din 16 februarie 2007, cand, sub bagheta lui Cristian Brancusi, vom asculta Simfonia da Recviem in memoriam George Enescu de Cornel Taranu.

Revenind la Stiffelio, ea reprezinta o miza sigura in repertoriul stagiunii Radio. Opera verdiana pe un libret de Francesco Maria Piave, jucata in premiera in 16 noiembrie 1850 la Teatro Grande din Triest, nu a fost montata niciodata in Romania, nici cantata in versiune de concert. Pentru melomani, ea reprezinta o necunoscuta, trecand printre lucrarile lui Verdi asezate in umbra de comentatori. Esecul de la premiera s-ar datora in primul rand liberetului mutilat de cenzura, indignata de subiect (adulterul si asasinatul in familia unui pastor). Dupa sapte ani Verdi a reluat in Aroldo o parte din muzica lui Stiffelio pe un libret nou, cu actiunea plasata in Evul Mediu. Partitura din 1850 a fost aproape abandonata, reluarea ei moderna fiind semnalata abia in 1968 (Teatro Regio din Parma).

Cu atat mai mare va fi, cred, interesul pentru aceasta opera, includerea ei in repertoriu facand parte dintr-un program coerent sustinut in ultimii ani de Nicolae Costin, directorul Directiei Formatii Muzicale din SRR. In studioul din str. Gral Berthelot au putut fi astfel ascultate in concert, in interpretari remarcabile, opere foarte rar sau deloc cantate la noi: Anna Bolena de Donmizetti, Macbeth si Simon Boccanegra de Verdi, Puritanii de Bellini (dupa cat se pare, aceasta din urma nu se mai cantase in Romania din 1862, cand a fost prezentata pe scena Teatrului cel Mare de o trupa italiana).

Urmarind programul stagiunii care se va deschide in octombrie, se cuvine sa evidentiem preocuparea statornica pentru diversificarea repertoriala, efortul organizatoric substantial menit a veni in intampinarea gusturilor publicului. In ultimii sase ani, stagiunile au fost gandite unitar, cuprinzand pe langa marile lucrari - capodopere ale muzicii din toate epocile de creatie - un inventar bogat si foarte atragator de raritati repertoriale, multe dintre ele in concerte care au fost veritabile evenimente ale vietii muzicale romanesti.