Muzica romaneasca a fost invinsa de radiouri si internet. In industria muzicala autohtona inca se baga mai multi bani decit se scot. Pirateria si media adesea potrivnica trimit artistii la concerte

Cit se investeste intr-un interpret roman pina sa ridice vreun premiu MTV deasupra capului sau sa poata cere niste sume rezonabile la un concert la care sa vina mai mult decit prietenii de catarama? "Cotidianul" s-a pus pe urmele artistilor ca sa vada tot procesul. Se trece mai intii prin studio, unde se lasa primele sute sau, dupa caz, mii de euro, se continua cu un videoclip tras primului single care trebuie impins cu incredere si mai ales know-how la televiziuni capricioase, se purcede inspre milogeala la portile radiourilor, a caror reticenta la nou este legendara, dupa care se trage linie. Ramin in cele mai fericite cazuri 10.000 de discuri vindute, din care artistii vad adesea prea putini bani. Salvarea lor se regaseste, tocmai de aceea, in concerte, proiecte suplimentare sau extrajoburi.

Cu vocile imprimate de-acasa

Pentru realizarea unui album, costul brut de productie este dat de costul de studio si de cel al pieselor achizitionate de la un compozitor. "Pe o piesa inregistrata in studio se pot plati de la 200-300 de euro pina la 1.000-1.500 de euro in cazul unor compozitori de succes precum Marius Moga sau Mihai Ogasanu. Putine case de discuri mai suporta insa aceste cheltuieli. Doar artistii de top sau piesele cu sanse bune de reusita beneficiaza de acest sprijin", dezvaluie Ion Radu, director A&A Records.

"Desi se intimpla rar, o artista precum Corina, spre exemplu, chiar cumpara piese de la compozitori ca Marius Moga sau Animal X, iar apoi le vinde casei de discuri", puncteaza Diana Singer, reprezentant Nova Music. Singer estimeaza si ea pretul unei piese intre 300 si 1.500-1.800 de euro, "in functie de cine le compune sau le interpreteaza".

Imagini umflate

"40.000 pentru un videoclip, cit s-a vehiculat in cazul Cristianei Raduta, este o suma aberanta", in opinia lui Ion Radu. "Aceste cifre sint obtinute fie pentru ca o domnisoara este sponsorizata de cineva in scopuri sexuale, fie pentru ca anumite videoclipuri sint realizate pe prietenii si nu pe preturi de lista", declara acesta. Conform experientei sale, pretul unui videoclip obisnuit se invirte in jurul sumei a 3.500-4.000 de euro. Doar cele de fite pentru trupe mari pot ajunge la 10.000-15.000 de euro. Unele dintre videoclipurile care s-au indreptat inspre aceasta suma sint, conform spuselor sale, ultimul realizat de formatia Zdob si Zdub, respectiv cel mai recent al Loredanei Groza.

Tot 15.000 de euro este suma maxima avansata si de Diana Singer pentru producerea unui videoclip. "Afara, Madonna sau James Blunt scot patru-cinci hituri, iar singleurile se vind separat. La noi, piata este insa prea saraca pentru asa ceva", spune oficialul Nova Music. Reprezentantii altor case de discuri avanseaza chiar si 25.000 de euro, in functie de scenariu, echipa, locatie si decoruri. "Rareori sint produse in Romania videoclipuri ce depasesc aceste valori. Exagerarea bugetului aferent unui videoclip in presa poate fi o strategie de promovare a videoclipului", precizeaza o sursa din industrie.

Rugina pe discurile de aur

In 1996, anul aparitiei Legii dreptului de autor si moment din care s-a putut vorbi deja despre o industrie muzicala romaneasca, un album de succes se vindea in 100.000-200.000 de exemplare. "La un album lansat anul asta, sa atingi 30.000 de exemplare vindute pupi si picioarele lui Dumnezeu, iar la 10.000 esti inca fericit. Doar 5-10% dintre albumele lansate la nivel national in acest an au atins aceasta cota, iar restul se invirt intre 3.000 si 5.000 de unitati", declara Ion Radu, care admite ca firma sa nu a ajuns in ultimele 12 luni la cota 10.000.

Pragul de la care se da discul de aur a coborit si el la inceputul acestei veri, de la 30.000 de albume vindute, la 10.000 de albume. "Si afara au scazut pragurile destul de mult, insa in Ungaria inca mai ating 25.000 de exemplare, iar in Anglia ajung la 100.000", adauga seful A&A. "Din pacate, la noi numarul de unitati pentru care se acorda aceste discuri se calculeaza in functie de rata pirateriei si nu de populatia tarii, asa cum ar trebui. Problema pirateriei este atit de acuta in Romania, incit in scurt timp ne vom trezi fara industrie muzicala", constata si Singer.

Cu toate acestea, case precum Roton avanseaza cifre mult mai optimiste: "Albumul 'Primii 10 ani>> al Parazitilor, lansat in 2004, s-a vindut pina acum in peste 100.000 de unitati, la fel ca si cel al lui Pepe, 'Inima Nebuna>>. 'Reverse>> de la Morandi si 'SOS>> de la Akcent au trecut si ele de 40.000 de unitati", declara Magda Lisca, Assistant Promo Manager Roton.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.