Dupa o saptamina de scris la Teatrul Desant, piesele tinerilor dramaturgi au tinut in tensiune si hohote de ris o sala arhiplina

Antigona hippy se ineaca cu un simbure de maslina si moare intr-una dintre piesele prezentate in spectacole lectura miercuri seara la Teatrul Desant. In alta, Kretulescu, adica Antigona masculina in timpul regimului comunist, se intilneste in supermarket cu fostul sau prieten, care l-a turnat la Securitate. Paleta de personaje nascute in atelierul de la Desant se intinde de la Antigona lu’ Oedip Porumboiu si lu’ Iocasta pina la Antigona-Batman.

Din 3 pina in 10 august, dramaturgul Saviana Stanescu a condus acest atelier, "Reimaginind clasicii - Antigona", unde opt tineri autori romani au reinventat-o pe fiica lui Oedip, personajul piesei scrise de Sofocle in Antichitate. Fiecare dintre cei opt, adica Margit Wagner, Maria Silvia Pintea, Daria Dimiu, Alex Mazgareanu, VAM, Darie Alexandru, Iulia Turcanu si Lorena Lupu, si-a ales partea sa de Antigona si a turnat-o in forma unui nou personaj. "Am incercat sa le cultiv vocea artistica personala, din cauza asta avem atitea Antigone diferite. Toti au filtrat temele clasice prin viata lor, au spus povesti care i-au interesat si i-au durut pe ei", explica Saviana.

S-au inteles din mers

In doar o saptamina in care au lucrat aproape de dimineata pina seara, tinerii dramaturgi le-au dat povesti incitante si credibile noilor Antigone. Ca sa-i aduca aici, Saviana Stanescu a folosit metoda workshopurilor americane. Dupa ce si-au gasit personajele si le-au introdus in scena, autorii au construit povestile impreuna cu actorii si regizorii. Actorul Viorel Cojanu, care a aparut in sase dintre cele opt spectacole lectura, afirma ca a fost pentru prima oara cind toti au inteles la fel piesele. Asta pentru ca autorii textelor au putut sa vada din mers cum va arata fiecare fragment pe scena si nu doar in imaginatia lor. "Mi-am dat seama ca replicile mele sunau foarte prost in gura actorilor, apoi le-am modificat", povesteste Iulia Turcanu, care si-a scris replicile in versuri.

In "T.E.B.A", adica "Tinere, Elegante, Bogate, Ambitioase", piesa cu accente parodice scrisa de Iulia, Antigona feminista ii aplica o corectie de tot hazul lui Creon care incalca regula de aur a organizatiei pe care ea o conduce - "Intrarea barbatilor, interzisa". Corectia consta in epilare si machiere. Suparat, Hemon, fiul pedepsitului si iubitul ei, o paraseste, fara sa o intristeze prea mult pe militanta feminista.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.