Autori ca Nora Iuga si Emil Brumaru incita la zeci de ani de la debut pentru ca si-au pastrat pofta de viata si curiozitatea. Ei se reinventeaza si atrag si publicul tinar, nu doar pe cel pe care si l-au fidelizat la al patrulea sau al cincilea volum. In teatru, pe actori ca Victor Rebengiuc ii gasesti proaspeti in fiecare rol. Totusi, dupa zeci de ani pe scena sau in literatura, ne asteptam la mai putina noutate de la cei din generatia lor.

Pe de alta parte, pentru a se afirma, tinerii ataca din directii noi si neasteptate. Multi dintre cei lansati in ultimii ani au atuurile virstei. In opinia scriitorului Horia Girbea, "aceasta tinara generatie socheaza mai degraba prin nonconformism". Insa din dorinta de a refuza aproape tot ce-au facut cei batrini, ei risca sa produca moda, si nu noutate. "Pina la urma, cei care-si propun sa socheze adopta aproximativ aceleasi retete si devin previzibili", afirma Girbea.

Girbea: domnisoarele fac abuz de sex

La tinerii autori, Horia Girbea gaseste clisee ale nonconformismului de ultima ora. "Limbajul foarte frust, chiar deocheat, abuzul de scene erotice si chiar scatologice. Se intimpla mai ales in romanele realiste, a caror actiune se petrece in societatea contemporana. Socul scontat e cu atit mai mare cu cit aceste excese vin din partea unor domnisoare", estimeaza cu pudibonderie scriitorul bucurestean. "Limbaj excesiv gasim la Ioana Bradea, la Ioana Baetica", exemplifica Girbea.

Tot excesul erotic la Claudia Golea si Veronica A. Cara il supara pe poetul Liviu Antonesei: "In proza, sex la tot cartierul, adesea fara motivatie compozitionala, de parca Henry Miller n-a existat, nici procesele Bogza, Baranga, Eliade". Cu toata directetea limbajului si tematica sexuala, lui Antonesei i-au placut insa Ioana Bradea, Ioana Baetica si Ionut Chiva, pe cind Girbea descopera un contraexemplu la Kiki Vasilescu, unde "excesul e insa atit de mare incit se transforma in parodie, folosindu-l astfel in mod original".

Citeste si:

Coterii si jocuri de tineri literati

Literatura cu povesti de pe strada in limbaj frust prinde, totusi, un fragment de realitate si, o data cu acesta, interesul cititorilor. Nu la fel se intimpla cu eseurile greoaie si fara viata ale unor tineri autori care dau motive sa li se impute ca sint batriniciosi.

Girbea critica "eseurile foarte complicate, cu un stil excesiv de doct, cu exces neologistic. In revistele literare apar astfel de eseuri ridicole, cu o interpretare banala intr-un invelis luxuriant si pompos".

Poetul Liviu Antonesei considera ca obiceiul unora dintre autorii tineri de a-si "da cu stingul in dreptul" are de-a face, de fapt, cu jocurile extraliterare: "Cind ii citesc pe baietii si fetele care fac sluj la directorii de edituri si reviste, intra in coterii, 'fac jocuri>>, am senzatia ca-s nascuti gata batrini. Aici includ o parte din junii critici. Citind-o pe Simona Sora, vad batrinica. Marius Chivu si Mircea A. Diaconu isi fac veacul prin asezamintele de virstnici". Tinerii poeti "batrini" exceleaza in trucuri vechi, crede Antonesei: "Fracturistii par bunicii avangardei, redescalecind inutil". Pentru Girbea, explicatia e simpla: toti scriitori se lasa prinsi, la inceput, de aceleasi retete avangardiste.