In arta, unii considera ca cea mai buna metoda sa atragi atentia asupra unei lucrari, carti, album sau oricarui alt tip de produs cultural este sa iti insotesti demersul cu un mic scandal sau macar sa ai citeva reactii ceva mai violente in rindul colegilor de breasla, criticilor sau in presa. Nu conteaza daca scandalul este stirnit intentionat sau se declanseaza in mod spontan. Efectul este garantat. Cu cit vorbeste mai multa lume despre tine (daca se discuta cu vocea putin mai ridicata si in contradictoriu, cu atit mai bine) cu atit devii mai cunoscut. Pe de alta parte, diferitele structuri ale statului s-au opus dintotdeauna libertatilor pe care si le-au luat artistii in a-si provoca semenii.

Jos cenzura!

In muzica, lucrurile sint ceva mai simple, pentru ca mijloacele de promovare sint mult mai puternice decit in cazul artei plastice, a teatrului sau a literaturii. O piesa difuzata in heavy rotation (perioada de promovare a unui single, cind piesa este difuzata aproximativ o data pe ora la posturile muzicale) are mai multa audienta decit zece expozitii de pictura sau decit trei carti la un loc. La un concert Luna Amara, Implant Pentru Refuz sau Parazitii se aduna mai multa lume decit la toate vernisajele de pictura sau lansarile de carte din Bucuresti intr-un an.

In acest context, un scandal precum cel dintre Parazitii si CNA de acum citiva ani are un impact foarte mare. Un exemplu de luare de atitudine si solidaritate a fost videoclipul trupei "Jos cenzura!", in care au aparut, pe linga membrii Cheloo si Ombladon de la Parazitii, vedete ca Andrei Gheorghe, Mircea Toma sau Adrian Despot de la Vita de Vie. Videoclipul a fost o replica pentru decizia CNA de a cenzura videoclipuri precum "Milionari de weekend", "Bad Joke" sau "Praf".

"Disident, fii disident"

Citeste si:

Membrii trupei Luna Amara au inceput sa devina constienti de propria lor valoare si de felul in care autoritatile din Romania stiu sa raspunda la provocari in momentul in care le-au fost taiate microfoanele. Mai intii la concertul de Ziua Europei din mai 2003 si apoi la Bacau in 2004. Si cind, fara nici un motiv, nu au mai primit onorariul, la concertul de la Alba Iulia de la 1 decembrie 2004 pentru "instigare la plecarea din tara". Au avut insa "maxima satisfactie de a demasca, prin versurile provocatoare, acei indivizi care inca se mai credeau in lumea de dinainte de ‘89", dupa cum spune Mihnea Blidaru, solistul trupei.

Intregul discurs al celor de la Luna Amara este perceput ca o provocare pentru ca incearca sa "obisnuiasca ascultatorul cu atributul complexitatii", ne explica Mihnea. "Noi vorbim, in versuri, despre aceste sentimente diferite, despre motivatiile unor acte si gesturi, despre prejudecati, clisee, dragoste, religie, evenimente actuale sau mai putin actuale, fenomene sociale, ura, putere, politica, ignoranta, ipocrizie, coruptie, altruism, prietenie", completeaza el.

"Tot ce esti e tot ce ai"

Cei de la Luna Amara instiga la spirit critic si un astfel de discurs nu este foarte usor de digerat pentru multi compatrioti. "Protestul este vital pentru sanatatea unei democratii. Revolta noastra este motivata si de faptul ca multi tineri se rateaza definitiv in incercarea de a fi cine le spune televizorul sa fie", spune Mihnea. O tinta constanta a atacurilor celor de la Luna Amara au fost politicienii ("Ce-ai votat? Ce-ai votat?/Cum se face c-ai uitat?/Ai uitat!/De cei ce au murit/Ca sa-ti fie bine tie/ Si miroase a prostie/In intreaga Romanie").

Versurile cu tenta politica le-au facut necazuri inainte de 2004, din partea unor "indivizi servili puterii de atunci", dupa cum spune Mihnea. "Cenzura lor n-a facut altceva decit sa ne aduca in prim-plan, dovedindu-ne ca facem parte dintr-o societate in care mentalitatea fricii de libera exprimare nu a disparut inca", completeaza trompetistul de la Luna Amara.