Inteligenta emotionala este deosebit de importanta pentru mentinerea confortului nostru sufletesc, pentru a sti sa punem in valoare energiile afectivitatii noastre pozitive. Viata noastra emotionala poate fi condusa inteligent.

Crizele emotionale pot fi prevenite sau depasite in mod oportun; ii putem ajuta pe altii sa depaseasca cu bine marile probleme afective sau crizele morale si prin propria noastra inteligenta emotionala. Prin toate expresiile ei in plan comportamental, inteligenta emotionala inseamna, in mod esential, puterea interioara de a conduce inteligent viata sufleteasca si relatiile noastre afective, in cadrul social, comunitar. De aceea, valorificarea optima a energiilor inteligentei emotionale poate contribui la succesul in viata sociala si personala a fiecaruia dintre noi; in consecinta, destinele oamenilor pot fi determinate si prin puterile psihologice ale inteligentei emotionale - prin cunoasterea si cultivarea acestora (a dimensiunilor ei psihologice).

Dimensiunile psihologice ale inteligentei emotionale

I. Dimensiunile "personale". Acestea se refera la capacitatea de autocunoastere si autocontrol emotional de a ne exprima in plan afectiv: lconstiinta emotionala de sine (intelegerea propriilor stari si caracteristici emotionale) ldezvoltarea capacitatii de exprimare a gindurilor si sentimentelor ldezvoltarea capacitatii de directionare corecta a conduitelor emotionale lrespectul de sine, intelegerea si exprimarea demna a propriei valori.

II. Dimensiunea interpersonala se refera la capacitatile de interrelationare armonioasa, de colaborare. Aceste capacitati se exprima prin: empatie, responsabilitate sociala, relatii interpersonale bogate si orientate in mod dominant pozitiv, disponibilitate sufleteasca de apropiere si intelegere interpersonala; tandrete sau afectivitate daruita altora.

III Dimensiunea adaptabilitatii socio-afective se refera la capacitatea de a fi flexibil in relatiile cu altii, de a ne readapta conduitele emotionale cind situatiile se schimba lcapacitatea de a aborda in mod adecvat si realist situatiile relationale sau problemele vietii personale (capacitatea de a le vedea asa cum sint) ladecvarea conduitelor emotionale la contextele situationale curente lputerea de a identifica si de a aborda in mod corect problemele emotionale (de a solutiona problemele afective in mod adecvat).

IV. Dimensiunea privind "managementul" stresului emotional: capacitatea de a tolera si depasi frustrarile sau stresul emotional. Aceasta se exprima prin toleranta la stres, calm, puterea de a face fata starilor conflictuale; capacitatea de a lua sub control propriile tendinte sau impulsuri emotionale (de a atenua unele manifestari explozive sau de a le suspenda in mod oportun).

V. Dimensiunea globala a inteligentei emotionale care se exprima prin tonusul hedonic (emotional-afectiv) pozitiv. Aceasta se exprima prin optimism si atitudini pozitive realiste; starea generala de confort afectiv - capacitatea de a fi multumit de viata, de a te bucura de ceea ce esti si poti fi, de ceea ce ai si poti avea; puterea de a te entuziasma, de a visa si de a-ti inaripa visele sau sperantele spre bine.

VI. La nivelul cel mai inalt, inteligenta emotionala presupune si o dimensiune spirituala ce intregeste puterea dragostei interumane prin marea putere a iubirii divine.

Cum va puteti evalua nivelul de inteligenta emotionala?

Pe baza celor anterior prezentate puteti decide in mod independent asupra masurii in care in conduitele dvs. curente manifestati inteligenta emotionala. Am prezentat principalele componente structurale ale inteligentei emotionale si indicatorii comportamentali, in functie de care putem evalua inteligenta emotionala proprie sau a semenilor. Va sugeram sa parcurgeti "testul" pe care vi-l prezentam sub forma de situatii posibile pe care va rugam sa vi le imaginati ca fiind propriile imprejurari de viata. Trebuie sa alegeti una din variantele de raspuns (A sau B) care corespunde cel mai bine felului dvs. de a va comporta in situatii similare.

1. Va simtiti obosit si parca "epuizat"; intr-o astfel de situatie, de obicei spuneti: A. n-am niciodata timp sa ma relaxez; B. momentan, ma simt obosit deoarece saptamina aceasta am fost foarte ocupat;

2. Unii dintre colegii dvs. v-au suparat tare cu problemele lor. Va spuneti in gind: A. asa sint ei: "genereaza probleme tot timpul"; B. au o fire mai dificila si de aceea sint parca "pusi pe scandal";

3. Un coleg sau partener v-a deranjat cu vorbe suparatoare. Va ginditi: A. vorbeste intotdeauna fara sa se sinchiseasca de altii; B. are probabil niste probleme personale mai deosebite si de aceea m-a abordat mai dur;

4. S-a intimplat ca ati stropit cu noroi pe cineva in timp ce treceati cu masina. Ii spuneti: A. n-ar fi trebuit sa stai la marginea trotuarului; B. va opriti si ii cereti scuze;

5. Un prieten sau o persoana apropiata din familie pierde trenul din vina dvs. Ii spuneti: A. n-ar fi trebuit sa ma astepti; B. am avut probleme speciale si a trebuit sa plec mai devreme;

Citeste si:

6. Intr-o dimineata, inainte de plecarea la serviciu, sotia (sotul) nu va imbratiseaza. Va ginditi: A. e suparat(a) pentru ca nu am fost amabil(a) cu el(ea) aseara. B. probabil are astazi o stare sufleteasca mai deosebita si a plecat grabit la intilnirea mai speciala de care era preocupat(a);

7. Seful dvs. va pune la indoiala sinceritatea. Va ziceti in gind: A. asa e el; suspecteaza pe toata lumea. B. probabil ca are un stres emotional mai special generat de anumite situatii personale;

8. Sotia (sotul) va reproseaza ca nu mai sinteti tandru, dragastos (afectuoasa) cu ea(el). Va spuneti: A. nu face nimic pentru ca sa fiu altfel. B. momentan nu am avut dispozitia necesara pentru a-mi manifesta tandretea;

9. Copilul dvs. va face necazuri in ultimele zile nedorind sa se duca la programul scolar. Va ginditi: A. am un copil lenes; B. probabil ca in ultima vreme are unele probleme cu colegii la scoala sau anumite trairi emotionale pe care trebuie sa le intelegem;

10. Sotia (sotul) va pune la indoiala fidelitatea. Va spuneti in gind: A. E geloasa (gelos) pe toata lumea; B. Probabil am provocat-o (l-am provocat) prin comportamentul meu;

11. O colega de serviciu manifesta stari emotionale neobisnuite: izbucneste in plins. Va spuneti: A. face aceasta ca sa atraga atentia. B. probabil are niste probleme personale mai speciale;

12. Cea mai frumoasa scrisoare de dragoste este: A. cea pe care n-am expediat-o niciodata B. prima pe care am primit-o;

13. Seful va face observatii dure. A. ii zic si eu ce am de zis mai dur B. astept sa se calmeze sau ies din birou;

14. In geanta dvs. exista: A. doar lucrurile utile, necesare (chei, documente) B. Si unele lucruri cu semnificatii personale ("talisman", o iconita sau o fotografie a unei persoane dragi);

15. Marea iubire. A. este de obicei o iluzie B. se cladeste sufleteste prin experientele pozitive ale celor doi, zi de zi.

Cum evaluam si interpretam rezultatele?

Numarati la cite intrebari ati raspuns cu varianta A si la cite cu varianta B. Comparati cele doua insumari obtinute. Daca domina raspunsurile A, exista "riscul" sa aveti mai putine disponibilitati psihologice specifice inteligentei emotionale (in sensurile anterior mentionate).

Daca, dimpotriva, aveti mai multe raspunsuri B. aceasta poate insemna ca aveti sansa de a dispune de mai multe dintre virtutile psihologice proprii pentru inteligenta emotionala. Aceasta inseamna ca aveti calitatile necesare pentru constientizarea trairilor emotionale, dar si ale celorlalti, pentru comunicare afectiva empatica: (pentru a va exprima adecvat emotiile, dar si pentru a recepta in mod adecvat mesajele emotionale legate de trairile sau situatiile celorlalti; aveti puterea de a va transpune in situatiile celorlalti si de a le aborda in mod adecvat cu tactul psihologic necesar.

Puteti sa va controlati propriile trairi emotionale si puteti sa le exprimati astfel incit sa mentineti un confort psihologic personal si un echilibru sau o armonie fireasca in relatiile cu semenii. Daca punctajul nu este prea mare si domina raspunsurile de tip A, nu trebuie sa va nelinistiti; inteligenta emotionala nu este un dat nativ; ea se poate cultiva si dezvolta; sint multiple cai pentru a preveni dificultatile emotionale. In acest sens, important este sa respectam unele secrete sau conditii psihologice; sa ne dozam emotiile si reactiile comportamentale exprimate; sa gindim pozitiv si tolerant; sa acceptam diferite alternative situationale intr-un spirit optimist, cu speranta intr-un viitor mai bun ;sa antrenam, in mod alternativ si armonios, toate resursele creierului uman (atit gindirea logica, rationala, cit si gindirea intuitiva, imaginativa, creativa)

lnvatati sa va "debransati" de problemele cotidiene si mai ales de factorii agresanti lIntrerupeti cel putin pentru citeva minute preocuparile dvs. pentru a invata sa va distantati de grijile cotidiene sau de stres major l Acceptati sa faceti primul pas, pentru a induce premisele psihologice ale linistii spirituale si armoniei relatiilor dvs. lIncercati sa respectati regulile psihologice ale artei de a trai in armonie cu sine insuti si cu lumea; faceti in asa fel incit activitatile dvs. sa se armonizeze cu firea dvs. profunda; desprindeti-va din cind in cind de problemele presante si ocoliti sursele de conflict; nu transformati in probleme personale situatiile, dificultatile sociale curente ori conduitele problematice ale altora; incercati sa evitati tentatia de a face pe "justitiarul".