Intre directiile strategice fixate de Ministerul Educatiei si Cercetarii pentru 2006 - 2008, asigurarea calitatii educatiei si compatibilizarea sistemului national de invatamant cu sistemul european se afla pe locul al doilea.

Argumentul invocat in documentele oficiale ale Ministerului Educatiei si Cercetarii (MEC) pentru cele 250.000 de euro alocate pentru calitatea educatiei in 2006-2007 este "necesitatea pregatirii continue a resurselor umane specifice sistemului de invatamant si realizarea ghidurilor de proceduri de bune practici." Rezultatele preconizate: construirea structurilor institutionale ARACIS si ARACIP, profesionalism, previzibilitate, rigurozitate si transparenta, elaborarea unor noi standarde si indicatori de performanta pentru acreditarea unitatilor scolare.

Pornit pe treaba, ca toti ministrii la inceput de mandat, ex-ministrul Miclea s-a straduit sa se adopte sistemul de asigurare a calitatii, prin ordonanta de urgenta (OU nr. 75/2005). Dupa o jumatate de an in care s-a incropit, cu chiu cu vai, un consiliu interimar la carma Agentiei Romane de Asigurare a Calitatii Invatamantului Superior (ARACIP), strategiile privind calitatea s-au dus de rapa. Schimbarea conducerii a pus punct tuturor planurilor pentru a se face altele, potrivit gandirii noului ministru numit la MEC. In fond, prin adoptarea ordonantei privind calitatea invatamantului, Romania scapase de amenintarile Comisiei Europene, hotarata altfel sa redeschida negocierea capitolului "invatamant". Numai ca prin infiintarea ARACIS s-a desfiintat CNEEA (Consiliul National de Evaluare si Acreditare Academica), structura care se ocupa de acreditarea si evaluarea institutiilor de invatamant superior.

Noul ministru al invatamantului a pus capat crizei de consens politic in domeniul asigurarii calitatii invatamantului si, la intalnirea cu rectorii universitatilor din Romania, din aprilie 2006, anunta cu surle si trambite ca, in sfarsit, legea de aprobare a OUG nr. 75 a fost publicata in Monitorul Oficial. Desigur, legea a adus cu sine multe modificari, dar tot fara rezultat. Sistemul nu a intrat in functiune, pentru ca nu s-a creat un nou consiliu de conducere. Cui ii pasa insa de calitatea invatamantului, cand toata atentia se indreapta acum spre gripa aviara. si apoi, daca timp de 16 ani nu au murit facultatile pentru ca nu aveau standarde de calitate, "fanii" calitatii mai pot astepta. Pentru multi profesori, candidati si studenti, astfel de tergiversari sunt adevarate motive de bucurie.

Citeste si:

Alta va fi lumea si viata afacerilor dupa 2007

2007 nu va fi anul aderarii Romaniei in UE, ci inceputul declinului demografic. In 2007, prima generatie postcomunista de elevi va intra, o parte pe piata muncii, iar alta in sistemul universitar de invatamant. Un calcul facut de specialistii de la Universitatea Babes-Bolyai din Cluj-Napoca arata ca, incepand cu 2011, va avea loc o scadere brusca a populatiei studentesti, ajungandu-se la nivel national la un numar probabil de 371.762 studenti, ceea ce reprezinta cu aproximativ 161.390 mai putini decat in 2001.

Aceasta diminuare a populatiei scolare va genera efectul de unda: scaderea numarului de persoane inscrise si la cursurile postuniversitare sau la alte forme de perfectionare. Atunci va fi momentul adevarului. Universitatile nu vor mai fi asaltate de candidati. Pe de alta parte, angajatorii vor fi nevoiti sa ia o decizie in privinta calitatii pregatirii tinerilor pe care-i angajeaza. Alta decat pana acum, legata de salarii mici pentru incepatori. Pe mana acestora va intra afacerea lor care, de data aceasta, se va desfasura intr-o economie competitiva la nivelul UE, nu numai la nivel national. Intreprinzatorii care vor dori sa obtina performanta sau sa ramana pe piata vor fi nevoiti sa analizeze cu mai multa seriozitate pregatirea si competentele tinerilor absolventi. Altfel ii va costa mult pregatirea lor. Sau vor pieri, pentru ca alta va fi lumea si viata afacerilor dupa 2007.