Ministerul Integrarii Europene (MIE) intentioneaza sa solicite Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) sa elimine prevederea prin care persoanele fizice si juridice trebuie sa preavizeze societatea la care si-au asigurat autovehiculele cu 30 de zile inainte de expirarea politei.

"Prin aceasta prevedere, practic, clientul este legat, ramane captiv unei societati de asigurare. In plus, legislatia actuala blocheaza accesul altor societati de asigurare pe acest segment de piata, mai ales dupa momentul aderarii Romaniei la Uniunea Europeana", a declarat, joi, secretarul de stat in MIE, Adrian Ciocanea, la un seminar pe tema asigurarilor auto organizat de Ziarul Financiar.

Potrivit legislatiei actuale, proprietarii de autovehicule trebuie sa informeze in scris compania la care au incheiat polita de raspundere civila auto (RCA) cu 30 de zile inainte de expirarea acesteia, daca vor sa treaca la o alta firma de asigurari.

Pe de alta parte, inainte de incheierea unui contract, asiguratorul are obligatia sa verifice in baza unica de date (CEDAM) situatia autovehiculului pentru care proprietarul doreste incheierea politei RCA.
In cazul in care exista deja o asigurare RCA incheiata, societatea la care urmeaza sa fie incheiata polita va cere proprietarului sa faca dovada denuntarii contractului existent. Normele interzic incheierea asigurarii in absenta renuntarii la vechiul contract.

Probleme tehnice

Persoanele care nu au avut asigurare RCA in ultimele 12 luni de la data la care se prezinta pentru incheierea politei vor declara pe propria raspundere acest fapt. Directorul general al Allianz-Tiriac Asigurari, Cristian Constantinescu, a afirmat ca preavizarea "incurca" foarte mult activitatea asiguratorilor pe segmentul asigurarilor auto. "Chiar daca clientul este de buna-credinta si informeaza asiguratorul ca renunta la serviciile sale, preavizarea nu va aparea in baza de date CEDAM. Deci, daca este verificat de celalalt asigurator la care doreste sa incheie polita RCA, proprietarul autovehiculului nu figureaza acolo", a spus Constantinescu.

Citeste si:

El a mai dat ca exemplu o situatie intalnita in cazul unei societati de asigurare, unde un agent a incheiat o polita RCA unui client a carui asigurare, emisa de o alta societate de profil, expira peste doua zile, fara existenta preavizarii. "La introducerea politei in evidentele companiei, inspectorul de asigurare a sesizat greseala agentului. Dupa lege, prima trebuie transferata catre asiguratorul care nu a fost preavizat.

Apar doua probleme: existenta diferentei de tarif si recuperarea politei. Clientul ar putea pretinde recuperarea banilor in schimbul returnarii politei emise, dar agentul ii va spune ca banii au fost virati fostului asigurator. Sau el nu va inapoia polita si poate circula nestingherit pentru ca are asigurare", a afirmat Constantinescu. Prezent la seminar, presedintele CSA, Nicolae Crisan, a spus ca una dintre variantele avute in vedere este incetarea contractului de asigurare daca proprietarul vehiculului renunta sa plateasca prima de asigurare.

"Putem mentine denuntarea contractului intr-un termen prestabilit sau putem introduce prevederea ca documentul sa fie incheiat pe o perioada nedeterminata sau incetarea acestuia prin neplata primei de asigurare", a spus Crisan.

Sunt si "evazionisti"

In prezent, baza de date CEDAM referitoare la politele de asigurare RCA, administrata de CSA, contine circa 2,8 milioane de inregistrari privind politele valabile la data de 1 aprilie 2006. Potrivit raportarilor periodice transmise la CSA de societatile de asigurare, exista aproximativ 3,1 milioane polite RCA incheiate, diferenta fiind generata de intarzierea transmiterii datelor de intermediarii in asigurari (agenti si brokeri) catre societatile de profil.

Datele Ministerului Administratiei si Internelor (MAI) arata ca numarul autovehiculelor inmatriculate se ridica la circa 3,7 milioane, informatii din care reiese ca gradul de cuprindere in asigurarea RCA este de circa 85%.