In loc să aibă acces la laboratoarele de informatică din școli, elevii sint nevoiți să meargă la Internet café. Pe de altă parte, profesorii nu știu să lucreze cu computerul, motiv pentru care nu folosesc laboratoarele de informatică in predarea lecțiilor. Acestea sint concluziile la care au ajuns mai mulți profesori universitari și reprezentanți ai inspectoratelor școlare.

Peste 80 de milioane de dolari, aceasta este suma pe care statul roman a investit-o in ultimii trei ani in informatizarea liceelor și in pregătirea profesorilor pentru a preda cu ajutorul computerului. De pomană, susțin reprezentanții inspectoratelor școlare. "Există rețele de calculatoare in școli și licee, dar ele sint inchise mai tot timpul, iar elevii merg la Internet café să lucreze pe PC. Din aceast motiv și din cauza programelor neadecvate din școli, banii investiți in informatizarea școlilor se vor duce pe Apa Simbetei, fiindcă viața unui calculator este de trei-cinci ani", a declarat pentru Rompres profesorul universitar Mihai Jalobeanu, de la Universitatea "Vasile Goldiș" din Arad, prezent la sfirșitul săptăminii trecute la seminarul "Resurse IT in educație", desfășurat la Focșani.

Diferențe intre raportările ministerului și starea de fapt

Participanții la seminarul organizat de Inspectoratul Școlar Vrancea au ajuns la concluzia că profesorii de alte specialități decit informatica care nu știu să lucreze cu un calculator reprezintă cea mai mare piedică in introducerea e-learning-ului (n.r. - predarea lecțiilor cu ajutorul computerului). "Din discuțiile cu profesorii și cu elevii prezenți, a reieșit o mare diferență intre raportările și studiile oficiale efectuate la comanda MEC și starea de fapt. Asemenea raportări 'fals pozitive>> ascund, de fapt, problemele reale din sistem, cum ar fi procesul insuficient de instruire și de implicare a profesorilor in proiect și lipsa de transparență a cheltuirii fondurilor publice, care nu permit in consecință implementarea unor contramăsuri eficiente", se arată intr-un comunicat al Inspectoratului Școlar Vrancea.

Citeste si:

La rindul său, Radu Jugureanu, reprezentantul Siveco Romania, firma care s-a ocupat de informatizarea liceelor, a prezentat o statistică din care rezulta că, in 2000, 7% dintre profesori știau să lucreze cu PC-ul, in timp ce la finele lui 2004 rata crescuse la 20%.

Emil Onea, inspectorul de informatică din cadrul Inspectoratului Școlar Vrancea, a cerut să li se dea liceelor libertatea de a alege programele informatice folosite. "Vrem libertatea de a alege ce programe vrem noi. Nu vrem comunism informatic", a spus Emil Onea.

Reprezentanții MEC, cei care au incheiat contracte de zeci de milioane de dolari cu firma Siveco pentru informatizarea liceelor, susțin că proiectul este unul de succes. Dar, in același timp, recunosc faptul că 40% dintre profesorii care au urmat un curs de specializare pentru predarea lecțiilor cu ajutorul computerului au repetat procesul de inițiere, pentru că nu acumulaseră cunoștințe. "20.000 de profesori au fost instruiți pentru a folosi sistemul e-learning. Peste patru săptămini, o altă echipă va merge să evalueze cunoștințele profesorilor", ne-a declarat Traian Ionescu, director pentru informatizare in cadrul MEC.