Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) asculta in fiecare zi aproape 200 de reclamatii. In privinta domeniilor, romanii nu au limite si detecteaza cu asiduitate tot ce li se pare suspect, atit nereguli de ultima tehnologie si reclame bancare defectuoase, cit si traditionalele gropi, termene de garantie depasite sau fire de par in farfurie. 650 de angajati se ocupa de ascultarea acestor telefoane, inspectiile de la fata locului si pedepsirea vinovatilor.

Circoteala cu temei

Anul trecut, aproape jumatate dintre reclamatiile la alimente au avut un miez de adevar, cit si o treime din cele la produsele nealimentare si un sfert din servicii. In urma telefoanelor, au fost retrase de pe piata produse in valoare de 64 de miliarde de lei, cu 12 miliarde mai mult decit in 2004, s-au primit amenzi de 200 de miliarde de lei si s-au inchis peste 700 de unitati. Domeniile cele mai reclamate sint firmele de cablu si serviciile, de la caldura pina la lumina, telefon sau apa. De gura romanilor nu scapa nici calitatea conexiunilor de Internet, piesele auto sau contractele de garantie pentru electrocasnice.

Eticheta, ca o fata morgana

In toate domeniile, cele mai multe abateri au depins de etichete sau ambalaje incomplete, adica o comunicare cu bucluc in ceea ce priveste produsele si serviciile oferite pe piata romaneasca. Multe produse s-au facut vinovate de saracia traducerii romanesti, inexistenta datelor de identificare a producatorului si a conditiilor de pastrare, de termene de valabilitate expirate, de garantie neacordata, de contrafaceri sau clauze abuzive in contracte.

Reclamagii de municipiu

Bucuresti, Cluj, Iasi, Constanta si Brasov conduc topul oraselor-reclamagii din Romania. Cei de la ANPC motiveaza volumul mare de reclamatii din aceste zone prin densitatea populatiei si a agentilor economici, dar si prin constientizarea unor standarde mai ridicate pe piata, in ultimii ani. "Nu mai e perioada confuziei din ’90-’94, cu hainele din Turcia. Romanii sint mai informati, mai pretentiosi, deci mai critici", spune reprezentantul ANPC.

Comisionul, dobinda si inspectorii

Citeste si:

Anul trecut, o problema deosebita au constituit-o casele de schimb valutar. In special in Craiova, Cluj, Timisoara si Satu Mare, cei care lucrau in strainatate pierdeau foarte multi bani din cauza comisioanelor care nu erau afisate.

Reclamatiile despre aceasta situatie au reusit sa modifice regulamentul, norma impunindu-le in prezent afisarea comisionului, pentru a se evita astfel de situatii. De altfel, la fel ca si in celelalte tari recent aderate la Uniunea Europeana, domeniile problematice sint domeniile relativ noi cu care au avut de-a face romanii dupa revolutie: imobiliarele, creditele si vinzarile pe Internet.

In ceea ce priveste bancile, ANPC nu are dreptul de a controla contractele acestora, singurul supervizor fiind BNR. Cu toate acestea, ea poate inspecta formele de publicitate ale creditelor, urmarind ca dobinda sa fie scrisa cu aceeasi culoare, font si marime ca restul reclamei.

Frumusete cu amenda

Nici domeniile traditionale nu au fost ignorate de gura romanilor. Din 500 de saloane de cosmetica reclamate, in 93% dintre cazuri s-au gasit nereguli. Cele mai multe rele descoperite se refereau la mizerie, praf si conditii igienice precare. Altele, din judetul Vrancea, nu detineau spatii corespunzatoare pentru aceasta activitate, iar o serie de saloane din judetul Maramures nu aveau afisate denumirea, orarul, lista serviciilor si a costurilor. De asemenea, instrumentele nu sint sterilizate si coaforile duc lipsa de substante dezinfectante.

Se intimpla in Romania

Anul trecut, peste 162 de tone de produse alimentare au fost inspectate, iar 79 dintre ele au fost interzise de pe piata: carnea prezenta "modificare de culoare si aspect" sau avea direct mucegai si "miros nespecific", vinul avea sedimente, ciocolata neagra avea "suprafata albicioasa", ba chiar unele aveau larve, "in diferite stadii de dezvoltare", sau paraziti.