Ministrul Educatiei si Cercetarii, Mircea Miclea, a declarat intr-un interviu acordat ziarului Ziua ca este impotriva oricaror forme de segregationism si ca sustine actuala formula existenta la Universitatea Babes-Bolyai din Cluj. Referindu-se la unele comentarii privind o posibila scindare a universitatii clujene, la solicitarea unor formatiuni politice, Mircea Miclea a declarat ca nu se va lasa ingenunchiat de o astfel de cerere si va sustine cu toata taria mentinerea institutiei din Cluj in formula actuala. In cazul in care se vor face presiuni asupra sa ministrul este decis sa demisioneze.

Dincolo de aceasta problema, ministrul Educatiei a prezentat redactorului ziarului Ziua opiniile sale privind starea invatamantului romanesc.

Finantare, calitate si management

Domnule ministru, care sunt, in opinia dumneavoastra, cele mai grave probleme ale invatamanului?

"Sunt multe probleme, dar trei mi se par fundamentale in acest moment. Prima este subfinantarea. A doua se refera la asigurarea calitatii in educatie, iar a treia la formarea personalului didactic".

Ce masuri veti lua pentru eliminarea acestor deficiente?

In ceea ce priveste subfinantarea, aici trebuie facute toate eforturile pentru a obtine cat mai multi bani pentru educatie. Si asta pornind de la premisa ca educatia si cercetarea nu sunt un centru de cost, ci sunt un centru de profit. Nu este retorica. Daca ne uitam la ce se intampla in economie constatam ca valoarea adaugata cea mai mare este data de cunostintele inmagazinate intr-un produs, nu in materia prima. Pe de alta parte, trebuie inteles aici si altceva. Aceasta finantare trebuie sa se exprime in cresterea salariilor personalului didactic, in dezvoltarea infrastructurii. Dar este un lucru foarte important asupra caruia insist. Finantare, surse suplimentare inseamna si oferta de oportunitati de dezvoltare profesionala. Ceea ce vreau sa fac acum, in urmatoarele luni, este sa elaborez un program coerent de formare a personalului care sa fie finantat si care sa fie oferit personalului pentru a se perfectiona. Vom finanta invatamantul prin programe de dezvoltare profesionala. In momentul de fata eu asta vad ca prioritate: finantarea invatamantului prin programe de formare profesionala. Atat pentru personalul didactic, cat si pentru cel managerial.

Absolventi pentru Europa

A doua problema se refera la mecanisme de asigurare a calitatii. In acest moment mecanismele existente nu sunt bine puse la punct si nici cadrul institutional nu este pus la punct. Doua lucruri vom face aici: in primul rand, cred ca in maxim trei saptamani vom sustine o lege a asigurarii calitatii in invatamant. Compatibilizare cu modalitatile de evaluare a calitatii in structurile europene. Pentru ca noi vom pregati absolventi care vor opera pe piata muncii in toata Uniunea Europeana. Consiliul National de Evaluare si Acreditare Academica va fi desfiintat si absorbit intr-o agentie de asigurare a calitatii invatamantului la nivel national. Aceasta este o linie de dezvoltare in ceea ce priveste problema calitatii. Cea de-a doua este de a avea niste standarde nationale de comparare a scolilor in invatamantul preuniversitar.

Ceea ce am in intentie este ca, dupa ce vom avea procedurile foarte clare sa introducem o evaluare periodica a performantelor elevilor la nivel national, incepand cu clasa a VI-a. Vor fi selectate doua sau trei materii la care elevii vor fi testati, la sfarsit de an sau de semestru. Dincolo de notele pe care le vor obtine in fiecare scoala elevii vor avea la o anumita ora, intr-o anumita zi, test national. La disciplinele selectate. In final, el va colecta o serie de performante comparandu-se cu ceilalti elevi. Avantajul este ca masuram mult mai bine calitatea procesului instructiv educatie. Pe baza acestei evaluari va aparea un raiting al scolilor, o clasificare naturala, nu vom veni noi, din afara sa dam stele, puncte... ci, intr-un an, doi, pe baza rezultatelor pe care le obtin elevii lor, scolile incep sa intre automat in raiting. Acest sistem va oferi si posibilitatea de a face consilierea si orientarea profesionala a elevilor.

Se pierd acum foarte multe resurse intelectuale prin proasta lor orientare. Toata metodologia pe aceasta tema trebuie reluata, trebuie modernizata, trebuie standardizata. Aceasta evaluare periodica va avea si o functie de orientare individuala, dincolo de ceea ce scoala urmareste.

Bani cheltuiti pur si simplu

Citeste si:

A treia problema majora este formarea psihopedagogica si manageriala. Exista o colectie de programe incoerente; s-au cheltuit multi bani. Acum, sarcina mea este de a elabora un program coerent de formare a personalului didactic care sa centralizeze si toate resursele. Practic, in acest moment, se obtin bani pe diferite programe si ei sunt cheltuiti doar pentru ca sunt in fisa programului. Nu mai conteaza ce se intampla dupa aceea.

Vom incepe in scolile unde sunt calculatoare cu programe on-line, nu vom astepta sa mergem in scoli pentru a face training. Asa se va vedea repede efectul".

Universitati fara performante

Referindu-va la invatamantul superior, ce parere aveti despre modul in care functioneaza acesta? Cum percepeti performantele studentului roman?

"Din pacate, invatamantul superior romanesc produce prea putini absolventi creativi, capabili sa initieze proiecte de dezvoltare si personala si institutionala. Capacitatile lor manageriale sunt insuficiente. Ei, in cel mai bun caz, stapanesc o multime de cunostinte, dar nu stiu cum sa si le exploateze. Posesia cunostintelor nu este suficienta. Invatamantul este centrat acum pe a-l face pe student sa posede cunostinte, nu pe a-l invata cum sa le exploateze.

Cultura generala este relativ buna, dar observam ca invatamantul s-a masificat. Prioritatea mea este, la nivel universitar, sa implementez sistemul 3+2 adoptat prin Acordul de la Bologna. In aceasta luna voi avea o intalnire cu toti rectorii si vom stabili lista specializarilor, care va fi mai redusa decat cea actuala. Sunt acum specializari care se suprapun si sunt specializari timpurii, or, acestea, intr-un invatamant de masa, sunt periculoase. Trebuie inceput cu specializari mai largi, oamenii sa-si dea seama despre ce este vorba, si dupa aceea vii cu o specializare ingusta. Si atunci nu va mai fi atat de mare rata de esec sau de dezinteres a studentului. Specializarile largi, initiale, au si functia de a le oferi tinerilor un prilej de reflectie si de descoperire a adevaratelor lor vocatii. Dupa aceea ei pot urma un masterat si pot face alegerea potrivita.

Cum veti gestiona problema infiintarii universitatilor in limba minoritatilor si eventualele solicitari privind scindarea Universitatii Babes-Bolyai din Cluj?

"Resping orice tip de segregationism. Asta inseamna ca eu consider ca structura Universitatii Babes-Bolyai de acum este cea mai potrivita, asigura toate oportunitatile de dezvoltare culturala si profesionala. Cercetarile spun clar ca segregationismul nu produce efecte pozitive. Nu mi s-a cerut in nici un caz pana acum nimic pe aceasta tema. Este o falsa problema. Deocamdata. Daca voi fi fortat sa accept acest lucru, voi demisiona.

Batranete si nepotism la "particulare"

Ce parere aveti despre invatamantul particular?

"Este o alternativa la invatamantul de stat. Trebuie sa recunosc ca s-a ameliorat din anumite puncte de vedere. Unele institutii au inceput sa functioneze bine. Din pacate sunt foarte multe care au standarde de calitate foarte reduse. De aceea este nevoie de aceasta agentie de asigurare a calitatii care sa impuna standarde nu doar de acreditare, ci sa controleze modul in care asigura calitatea. Principalele probleme sunt la nivelul liceului si al scolilor vocationale: acolo sunt cadre didactice imbatranite si sunt cele care nu sunt proprii institutiei si nu sunt interesate de calitate.

La nivelul universitatilor, principalele deficiente sunt: cultivarea exagerata a nepotismului, superficialitate in promovarea cu orice pret a cadrelor didactice in functii superioare, pondere exagerata a cadrelor didactice de peste 70 de ani".