Daca privim sec, doar pe baza cifrelor, nivelul de trai al romanului mediu din 1990 si din 2005 seamana. O analiza mai atenta ne demonstreaza, insa, ca daca unele bunuri si servicii sunt acum la fel de accesibile ca acum 15 ani, altele s-au ieftinit ori s-au scumpit semnificativ. In plus, nevoile elementare ale compatriotilor nostri s-au schimbat foarte mult.

In anii regimului comunist si scurt timp dupa aceea, pana la liberalizarea preturilor decisa de guvernarea Petre Roman, se traia mai bine. Cel putin asa cred, conform mai multor sondaje de opinie realizate in ultimii ani, aproape o jumatate din romani. Cam aceeasi proportie sunt cei care considera comunismul ca fiind o ideologie buna, dar aplicata gresit. Ei sustin ca siguranta locului de munca, gradul redus de stres ori nivelul preturilor dinainte de 1990 erau de preferat avantajelor unei economii libere.

Bogdan Enoiu, managing director al McCann Erickson, crede ca nostalgia este mai degraba indreptata catre anii ‘70 decat catre ultimul deceniu al epocii Ceausescu. "Siguranta locului de munca insemna si o siguranta a veniturilor, iar asta ii facea pe oameni sa isi planifice mai usor viata. Dupa 15 ani de incertitudine totala in privinta viitorului, avem nevoie de zece ani de crestere economica puternica pentru a sterge aceste nostalgii", spune el.

Citeste si:

"Comparatia dintre perioada economiei comandate si cea actuala are o serie de limite majore. Pe plan nominal, e simplu sa vedem veniturile pe cap de locuitor si puterea de cumparare a acestora. Dar nu trebuie sa uitam ca intr-o economie centralizata, coabiteaza penuria cu resursele neutilizate", explica analistul economic Daniel Daianu. Cu alte cuvinte, spune el, inainte, oamenii gaseau produse de care nu aveau nevoie si nu le gaseau pe cele de stricta necesitate.

O alta problema era creata de lipsa de varietate si de calitatea indoielnica a produselor si serviciilor. Acum, oferta este atat de bogata, incat se cade in cealalta extrema. "Inainte, traiai intr-o lume in care nici nu stiai ce sa-ti doresti. Indivizii erau lipsiti de tot ceea ce inseamna confortul intr-o societate moderna, isi satisfaceau doar nevoile elementare si chiar si asta implica un grad mare de stres. Acum a aparut efectul vitrinei, al publicitatii, si de aici se naste o serie intreaga de frustrari", spune presedintele Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR), Florin Pogonaru. El crede, insa, ca, cel putin in cazul unor categorii sociale, abundenta de produse si servicii poate starni dorinta de a munci mai mult pentru a castiga mai mult.