Monica Haisan este comandant pe o nava de interventie si salvare pe mare

Monica Haisan este singura femeie din marina romana care comanda o nava de interventie si salvare pe mare. De fapt, este singura femeie comandant de nava din Romania. Monica are 45 de ani si lucreaza in marina de 27 de ani, de cand a terminat scoala de ofiteri de navigatie. Pe Monica Haisan am gasit-o in Dana 13 a Portului Constanta, acolo unde este ancorata nava Albatros. La prima vedere, pare o femeie dura, care nu are timp de intalniri cu oameni din afara mediului ei. Nu sta locului o clipa. Chiar si cand ne raspunde la intrebari se agita prin cabina vaporului.

"Este o meserie ca oricare alta"

Monica Haisan a lucrat si lucreaza numai cu barbatii. A facut liceul de marina intre baieti. La scoala de ofiteri de marina a fost singura fata, s-a casatorit cu un marinar si are doi baieti care au ales aceeasi meserie. "Femeile se inteleg mult mai bine cu barbatii in mediul asta, va spun foarte serios, pentru ca aici totul este pe fata, nu avem nimic de ascuns."
Monica Haisan spune ca a ales sa fie ofiter de marina pentru ca "este o meserie ca oricare alta". Recunoaste insa ca profesia ei este destul de supusa riscului, "dar imi place la nebunie ceea ce fac".

Chiar si cand era gravida a muncit pe mare. "Ce are una cu alta?", spune femeia. Cand a ramas insarcinata cu primul fiu era la scoala de ofiteri. "Am tras la rame, si dupa doua ore am nascut. La al doilea baiat eram deja capitan, aveam 120 de kilograme, eram imensa, insa aveam stabilitate pe nava", spune Monica razand.

Echipajul are doar patru membri

Monica Haisan comanda o nava care salveaza naufragiati, nave in deriva si participa la interventii in caz ca vapoarele solicita SOS din cauza unor defectiuni tehnice. "Marea Neagra nu e ca oceanul, unde valurile vin uniform. Nici vorba. Se monteaza in doar cateva minute si valurile vin din toate partile, si din fata, si din spate, si din parti, uite asa se clatina nava", povesteste comandantul. Sunt doar patru membri in echipaj - capitanul, un ofiter mecanic, un marinar si un motorist -, dar, odata ajunsi la locul salvarii, de cele mai multe ori pe furtuna, nu se mai tine cont de ierarhie. "Trebuie sa salvam oamenii", spune ferm Monica Haisan. Interventiile pe mare apar cand nu te astepti, asa ca navele de salvare sunt permanent pregatite sa plece in larg. Monica rade in hohote cand o intrebam daca nava ei s-a stricat vreodata pe mare si a fost nevoita sa ceara ajutor. "Asta ar fi chiar culmea, o nava de salvare sa fie salvata la randul ei, as intra in analele marinariei".

"Nu vreau recunostinta"

Nava Albatros, ca si celelalte din dotarea Agentiei Romane Salvare Vieti Omenesti pe Mare din Portul Constanta, este noua, cu motoare ultraperformante si aparatura de navigatie de ultima ora. "Cand suna alarma, toata lumea vine de acasa in cateva minute", povesteste capitanul ambarcatiunii. Monica nu vrea sa spuna cate suflete a salvat pana acum pe mare. "Nu stau sa contabilizez situatiile astea, pentru ca nu vreau recunostinta. Sunt actiuni normale si firesti pentru ca asta trebuie sa facem."

"Inca nu a venit vremea sa ma retrag"

Desi lucreaza de atata timp pe mare, comandantul Monica Haisan nu se gandeste la retragere. Multi colegi de-ai ei, barbati, lucreaza de mult la birou, in administratia navala. "Chiar daca simt ca incep sa-mi mucegaiasca oasele de la apa, fierul de pe vas si frigul din iarna, mai pot. Cabina mea e chiar sub apa, in umezeala. Vezi cum iti picura condensul in cap", povesteste Monica. Ii place teribil ceea ce face si spune ca se intelege excelent cu colegii marinari.

"Daca ar fi sa o iau de la cap, tot meseria asta as alege. De ce? Pentru ca te prinde si nu iti mai da drumul. Asa suntem noi. N-o sa vedeti prea multi vaporeni cu toate tiglele pe casa
Monica Haisan, comandant de nava de interventie si salvare"


Despre autor:

Evenimentul Zilei

Sursa: Evenimentul Zilei


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.