Calatoria cu trenul pe distante lungi va deveni, in curand, un lux, pentru ca statul va elimina treptat subventia pentru acest serviciu. In prezent, aceasta subventie este absorbita in proportie de peste 60% de trenurile personale.

CFR Calatori va fi divizata, pana la sfarsitul acestui an, in doua societati, una pentru trenurile de lung parcurs si alta de scurt parcurs, care va coordona trenurile personale.Societatea care va administra trenurile personale va fi un grup de opt firme. Pe de alta parte, Comisia Europeana a cerut autoritatilor romane ca pana in 2010 sa liberalizeze piata de transport international de calatori.

Pana la sfarsitul acestui an, CFR Calatori se va diviza in doua societati distincte pentru transportul de lung si scurt parcurs. "Harta Romaniei va fi impartita in opt zone geografice, iar pe fiecare zona va exista o societate complet independenta, dar coordonata de Ministerul Transporturilor (MT). Va fi o hotarare de Guvern la care se lucreaza in acest moment", ne-a declarat, ieri, Vasile Olievschi, director general al Directiei Transporturi Feroviare din MT.

Potrivit acestuia, CFR Calatori va administra in continuare trenurile de lung parcurs, iar cele opt societati nou-constituite, trenurile personale. "Este un proces complex care presupune impartirea personalului, construirea de bugete, impartirea de active, bugete, depouri si a parcului de vagoane. In toata Europa transportul regional este separat de cel local. Comunitatile locale pot coordona mai bine traficul feroviar din zonele respective", a explicat Olievschi. Acesta a precizat ca exista sanse ca aceasta reorganizare sa devina efectiva odata cu schimbarea noului Mers al Trenurilor.

60% din subventii, la trenurile personale

Noile societati de scurt parcurs care vor rezulta din reorganizarea societatii CFR Calatori vor semna contracte publice sociale si nu vor fi separate de regionale. "Regionalele se ocupa de infrastructura feroviara, iar legatura intre cele opt societati de scurt parcurs este taxa de acces pentru fiecare tren", a explicat Vasile Olievschi.

Citeste si:

Oficialul MTCT ne-a mai spus ca in prezent se fac unele evaluari privind cuantumul subventiilor de stat pentru noile societati. "Conform legii, subventiile vor fi distribuite intre societati. In fiecare an se fac evaluari privind necesitatea mentinerii in circulatie a unor trenuri. In momentul de fata, circula 1.600 de trenuri zilnic. Proportional, grosul acestor subventii de stat - 60% - revine trenurilor personale", a spus Olievschi, care a mentionat ca toate societatile de transport feroviar din Europa sunt sustinute de stat. "Daca eliminam subventiile, ar trebui sa liberalizam tarifele", a subliniat oficialul MTCT. Acesta a adaugat ca exista posibilitatea ca valoarea de piata a societatii CFR Marfa - care este foarte buna in acest moment - sa scada, din 2007. "De anul viitor, vom face unele analize pentru a vedea daca CFR Marfa va fi scoasa la privatizare sau va fi coodonata in continuare de stat", a spus Vasile Olievschi.

Comisia Europeana a solicitat autoritatilor romane ca pana in 2010 sa liberalizeze piata transportului international de calatori. "CFR Calatori trebuie sa se consolideze mai bine pentru a rezista pe piata. Va fi foarte greu, pentru ca va concura direct cu operatorii feroviari de calatori germani sau francezi", a afirmat Olievschi.

CFR modernizeaza vagoanele

Ministrul transporturilor, Gheorghe Dobre, a declarat recent ca societatea CFR Calatori va demara un program de modernizare a parcului de vagoane de calatori si a locomotivelor, cu accent pe transportul de lunga distanta.

Programul de reabilitare a vagoanelor de dormit si a celor restaurant este finantat de la bugetul de stat si are in vedere, intre 2005 si 2008, modernizarea la Atelierele CFR Grivita a 80 de vagoane de dormit si a 61 de vagoane restaurant. Modernizarea va costa 400.000 euro pentru fiecare vagon.