E salutata cu respect oriunde aterizeaza. Beneficiaza de garda de onoare si de spatiu de zbor securizat. De fapt, Boeingul 707 al companiei Romavia este o "clona" a Palatului Cotroceni, mai spartana ce-i drept, dar dotata cu patru turboreactoare. De acolo, presedintele in exercitiu continua sa conduca tara si sa tina legatura cu ceilalti sefi de state din cadrul NATO. De la inaltimea de zece mii de metri functia prezidentiala poate fi exercitata ca de la Palatul Cotroceni.

Vineri seara, cand am plecat de la Detroit, mi-a venit ideea sa realizez acest material in "culisele" aeronavei prezidentiale. Spre surprinderea mea, presedintele Traian Basescu a acceptat fara rezerve. M-am asezat in avion inarmat cu rabdare si, de ce sa nu recunosc, si cu o anumita doza de resemnare. Putea sa se razgandeasca. Era suficient de obosit ca sa mai aiba chef de o vizita de noapte. Totusi la ora 23.00 presedintele apare in usa cabinei de la compartimentul presei si imi face semn, complice, cu capul: "Hai".

Am parasit locul stramt din coada avionului si am inceput "calatoria" prin aeronava. Imediat langa cabina presei se afla un mic spatiu destinat insotitorilor oficiali. Nimic deosebit, doar ca in loc de trei scaune pe rand, sunt doar cate doua. Din cabina delegatiei se formeaza un hol ca de apartament, care duce spre "Presedintia aeriana". Aceasta e formata din trei spatii impartite cu zgarcenia unui Hagi Tudose imobiliar.

Citeste si:

Prima incapere gazduieste biroul prezidential. O chitimie de fapt, de nici doi metri patrati, in care se afla un birou mic, o canapea si un fotoliu. De acolo am vazut, prin usa intredeschisa, "dormitorul prezidential". O cabina mica, exact de lungimea a doua paturi. Unul dintre ele era pregatit pentru somn, celalalt era fara asternuturi. "Acesta se pregateste doar cand vine si sotia mea", imi spune Traian Basescu. in spatele dormitorului se afla "laboratorul prezidential. O camera la fel de mica, in care consilierii prezidentiali Renate Weber, Adriana si Claudiu Saftoiu, dar si Elena Udrea scriau de zor si elaborau documente cu rezultatele vizitei. Alaturi, asezat pe un fotoliu, Theodor Stolojan citea un ziar. "Ei muncesc tot timpul. Nu scapa nici in avion", mi-a spus razand Traian Basescu.

Am revenit in biroul prezidential. seful statului isi aprinde o tigara si incepem sa vorbim. in ciuda a ceea ce se vehicula, aeronava prezidentiala nu este facuta la comanda sa: "E un avion vechi de 35 de ani. L-am mostenit asa cum il vedeti. Este cea mai veche aeronava prezidentiala din lume. Dar nu ma plang. Nu pot sa cer acum sa mi se cumpere una noua. Desi ar fi necesara, nu ne putem permite cheltuiala", spune Basescu zambind amar. "Centrul de comanda" al tarii se afla chiar pe biroul sau. Aparent un banal telefon cu un afisaj alb-negru. "De aici am legatura cu tara, cu serviciile secrete si cu ceilalti sefi de state NATO", imi explica presedintele.

L-am intrebat daca a luat vreodata o decizie cruciala si de maxima urgenta in avion. "in criza ostaticilor. in avion am luat primele decizii, am dat dispozitiile legate de Celula de Criza si am luat legatura cu aliatii pentru sprijin in Irak". Trecuse de miezul noptii. Asa ca m-am hotarat sa ma retrag de la "Presedintie" in "sala presei". Mi-a promis totusi un interviu pentru a doua zi.