Acceleratul de Satu Mare. Ieri dimineata, ora 7.00, Gara de Nord. Cateva sute de calatori incep sa se inghesuie in acceleratul de Satu Mare. Inconjurati de bagaje, cei mai multi au ca destinatie statiunile de pe Valea Prahovei, unde de altfel aproape ca s-au si golit vagoanele. La 7.18, trenul, aproape plin, se urneste din loc. Dupa nici zece minute, politistii feroviari, impreuna cu "nasa" si cativa ziaristi, pornesc prin tren la vanatoare de blatisti.
Tineri in vacanta sau adulti aflati in concediu par sa fi facut uitate vremurile de aur ale mersului cu "nasul". Toti prezinta tacticosi biletele.

Patru rromi, singurele victime

Dupa Ploiesti, la al doilea control, apar primele si singurele victime: un grup de patru rromi care se indreapta spre Dej cu jucarii, sa le vanda la zilele orasului. "Ce sa fac? Cu banii pe care
i-am avut am cumparat jucarii. Dupa ce le vand o sa achit amenda", ne-a declarat Ion Codreanu (49 de ani), care a cumulat, impreuna cu familia, amenzi de peste 6 milioane de lei vechi.

Fiecarei persoane i s-a intocmit proces-verbal de amenda in valoare de 1.400.000 de lei, la care s-au adaugat 61.000 de lei tarif suplimentar si 70.000 de lei taxele postale. "Nasa", Anuta Sferla, lucreaza la CFR de 30 de ani, iar de 12 este controlor. "De obicei, pe drumul spre Brasov circula mai mult oameni instariti care merg la statiuni si isi cumpara bilet", spune ea.

In 12 ani de cand e controlor nu a avut parte de niciun incident violent cu blatistii si spera ca situatia sa nu se schimbe. "Mai am cativa ani pana la pensie si nu ma complic sa iau bani de la cei care vor sa mearga cu "nasu". Salariul nu este mare, 7 milioane de lei, dar imi ajunge. Am doi copii, de 33 si de 26 de ani, fiecare la casa lui", marturiseste Anuta.

Politistii au speriat "vanatul"?

Politistii scriu si ei o amenda pentru grupul de rromi, in valoare de 150.000 de lei, pentru lipsa actelor de provenienta a marfii. Pana la Brasov, unde am coborat pentru a ne intoarce in Bucuresti, "vanatorii de blatisti" nu au mai "agatat" nimic. O alta posibila explicatie a esecului actiunii ar putea fi si faptul ca, inainte cu 20 de minute de plecarea trenului, politistii si-au facut aparitia pe peron imbracati in uniforma, un posibil avertisment pentru cei care doreau sa faca o economie de cateva beri si sa mearga cu "nasul".

Spre mare se merge cu bilet, nu cu nasu

Citeste si:

Printre cei peste 2.200 de calatori, echipele de control nu au descoperit nici unul in neregula
Rapidul de Mangalia. Ieri dimineata, ora 8.20, Gara de Nord. O mare de oameni, sute de bagaje, case de bilete arhipline si calatori dezorientati. Mai sunt doar cinci minute. Rapidul 681 Bucuresti-Mangalia se pregateste de plecare. Printre cei urcati in tren se afla si doi agenti ai Politiei Transporturi.

"Suntem intr-o misiune obisnuita, declara unul dintre ei. Cautam "blatistii", adica pe cei care circula fara bilet si ca sa cheltuiasca mai putin incearca tot felul de artificii si fac intelegeri cu conductorii de tren". Peroanele pline, dar si traseul care se incheie pe litoralul Marii Negre creeaza impresia ca "recolta" de blatisti va fi una cat se poate de bogata.
Ora 8.25. Cele 14 vagoane ale trenului se pun in miscare.

Apare si un mic incident la pornire. Cei doi insotitori ai garniturii se simt lezati de prezenta presei care insoteste echipa de politisti. Schimburi de replici, nervozitati trecatoare si priviri belicoase. Conflictul se aplaneaza insa iute, iar "nasii" isi impart vagoanele pentru control. Actiunea incepe imediat ce trecem de Baneasa.

14 vagoane de calatori cinstiti

Caldura mare, mirosuri grele venind dinspre toaleta si oameni ingramaditi pe culoare. Valize, genti si rucsacuri stau aruncate peste tot. O studenta din Cluj isi omoara timpul frunzarind o carte. Sta ghemuita in locasul din capatul vagonului, cel destinat bagajelor voluminoase. Are bilet.
Verificarile continua. In tren s-au urcat peste 2.200 de oameni. Fie ca are loc pe scaune sau in picioare, fiecare persoana si-a cumparat bilet. Nici macar sutele de studenti plecati spre mare nu mai circula cu "nasul".

"Mi-am luat bilet ca acum, cand plec, am bani. In plus, daca iau amenda pierd vreo 20 de beri", explica Alex. Este din Capitala si are bani pentru "vreo patru zile trasnet de chefuiala la mare". Statiile se succed una dupa alta. Intram in Constanta. 14 vagoane, nici un blatist. Agentii sunt multumiti. "E bine ca nu au fost probleme. La fel a fost si acum o saptamana", incheie unul dintre ei.

A fost odata ca niciodata

Pana nu de mult, calatoria fara bilet spre litoral era un adevarat sport national, sustin politistii. Turistul pe blat devenise o specie protejata in tagma conductorilor de trenuri. De baza erau in general studentii, ai caror bani sunt totdeauna prea putini cand este vorba de distractii. Acum, lucrurile par sa se fi schimbat. Chiar si asa, specia blatistilor nu a disparut cu desavarsire. Potrivit comisarului-sef Mihai Tarpan, acestia "inca mai supravietuiesc pe rutele de navetisti".