Straini indragostiti lulea de off road vin in Romania la cucerit o poala sau o inima de munte, cu cite un 4x4 plictisit de drumurile usoare ale Vestului civilizat. Cu aceiasi bani cu care ar petrece o saptamina pe cinste la Ibiza, se zdruncina aici incintati, pe drumuri sarite de pe fixul hartii. Viata dincolo de tehnologie, o lume pe cale de disparitie, adrenalina intr-un peisaj neintinat de civilizatie. Asta cauta turistii straini innebuniti dupa off road care vin in Romania.

"Am clienti francezi care de altfel merg in fiecare saptamina in Alpi, dar vin in Romania sa duca copilul la stina, ca sa vada cum mulge ciobanul oaia. Ca la ei acum o suta de ani!", spune Adrian Nicoara de la Clubul Off Road din Cugir, silvicultor la serviciu. "Este extraordinar, nici televizor, nici apa curenta, nimic!", se extazia si un turist al lui Mihai Pirlog de la "Transcarpat Off Road Co"., intr-un sat "delicios de murdar", virit in inima unui munte transilvan. Peste tot in lumea larga, sa faci off road inseamna sa bati drumuri proaste, lipsite de bunul-simt al asfaltului, dar pe care-ti arati cu adevarat muschii la pilotat, cind reusesti sa le stapinesti.

Paradis off road

Asta e Romania. Si nu numai pentru ca reteaua ei de drumuri reuseste sa sature de neprevazut orice sofer, ci si pentru ca aici statul e inca rege, iar majoritatea terenurilor ii stau lui in putere, fara bataia de cap a proprietatii private din Europa de Vest, care a redus off road-ul la dimensiunile unei probe de inot intr-un pahar cu apa.

Pentru o saptamina de traseu soft, 500-700 de km care sa le bage bucuria in oase strainilor, Adrian Nicoara ia in jur de 100 de euro de masina. La traseele hard, fara dublu de bani turistii lui Nicoara nu capata nimic. Cam 200 de euro ii costa sa le faca un traseu care sa-i bage in sperieti pe deplin, dar pe care sa fie cit mai in siguranta. Nu de alta, dar sa apuce sa le foloseasca experienta capatata in Romania in competitiile internationale de off road.

La intocmirea unui traseu hard, ghidul isi rupe masina de citeva ori, ca sa caute coclaurii periculosi, pe care un 4x4 preparat pentru tavaleala cu muntele sa vrea sa-i infrunte cu maxim interes. "In pret nu intra cazarea si masa. Cei care vin la trasee hard nu vor la cort, ca sint munciti rau de noroaie si de tras cabluri, dar turistii care vin la soft vor neaparat si somn la cort sau in fineata", a constatat Adrian Nicoara. Atilla Kertesz de la"Carpatian Wolf Adventure Trips" din Harghita, spune ca pentru cam de 500 de euro/ masina le asigura inclusiv masa si cazarea turistilor off road de orice fel.

Neamtu-i neamt si in vacanta

Abia de citiva ani au prins curaj strainii sa vina la off road in Romania. In anii ‘90 inca stateau de straja la masini, chiar si in orase, de frica sa nu-i atace tiganii, atit de criminal era zugravita Romania in jurnalele europene. Acum vin si cu masini in care au mai bagat 30.000 de euro peste capul producatorului, dar si cu masini de 3.000 de euro, de incredere pentru o plimbare usurica, cu catel si cu purcel.

"Neamtu-i neamt si in vacanta. Daca-i spui ca plecarea e dimineata la 8, la 8 sint gata, pe cind cu italienii reusesti sa pleci pe la 11. In traseu, neamtul te anunta prin statie ca vrea sa opreasca la o fotografie, dar italianul, daca i se pare lui o stinca mai frumoasa decit sutele pe care le-a vazut pina atunci, opreste masina fara sa te avertizeze si te trezesti ca se pierd. Intoarce-te si cauta-i!", a avut de tras Adrian Nicoara.

Citeste si:

Pe deasupra, trebuie sa le scoata si ideile preconcepute din cap: "Cred ca sint bune tocmai pentru ca nu si le-au verificat. Zic ca trebuie sa faca 300 de kilometri pe zi, ca, daca a bagat zeci de mii de euro in masina, inseamna ca, poate sa treaca pe oriunde, dar in Romania mai mult de 150-200 de kilometri pe zi n-ai cum sa faci".

Bani sa-ti rupi masina

Romanii cu calciiele aprinse dupa asprimea muntelui n-au nevoie de ghid ca sa o ia pe carari cu frumusete neumblata intr-un 4x4. Citiva montaniarzi prieteni, cu masini de teren inzdravenite fiecare cu ce dotari le-au trasnit prin cap, s-au strins oficial sub umbrela unui club sportiv. Pe linga Carpat Trophy-ul organizat de Mihai Pirlog, Off Road Romania a pus pe roate Campionatul National de 4x4, cu etape pe tot parcursul anului, la care vin si competitori din strainatate: "Transilvania Adventure Trophy si Dracula Trophy sint de cite 7 zile, iar la Arad, Tirgu Mures, Cugir, Cimpulung, Iasi si Cluj sint de cite un weekend prelungit", spune presedintele Off Road Romania, Liviu Stan, tinar "key account" intr-o multinationala.

"Ca sa ai bucuria sa-ti strici masina dupa ce ai bagat 5-10.000 de euro in ea trebuie sa ai niste bani. Un troliu e 2.000 de euro, cauciucurile 400 de euro bucata si te tin poate doar jumatate de an, iar asta nu e tot", ride Liviu Stan, care are un Range Rover de 20.000 de euro, imbatrinit in rele pe munte. "Acum, masina mea e mai scurta cu 30 cm, are doar doua locuri etc. Tot ce-i nefolositor din constructie scoti din ea".

Fara multa electronica

Oricine se poate inscrie in concursul off road, urmatoarea etapa avind loc pe 12-14 august la Cluj, dar cu obligatia de a avea rollbar (tevi de siguranta), casca, ham, extinctor de minimum 2 litri, intrerupator general de curent si un dat cu subsemnatul in care-si asuma pe proprie raspundere ce i se intimpla in teren.

De "o altfel de tarie" crede Liviu Stan ca ai nevoie pentru un concurs off road, in care poti sa nu dormi si citeva zile, daca ti se strica masina si vrei sa nu ramii in urma cu traseul, si pe care dai tot ce ai mai fair play in tine cind iti ajuti rivalul sa-si scoata masina din necaz. "Masinile foarte scumpe nu au fiabilitate la off road. Au multe chestii de confort, multa electronica. Cind ti se strica una ca asta in mijlocul muntelui, ai sansa sa-i ridici capota si sa nu stii ce sa-i faci. Masinile de concurs trebuie sa fie cit mai simple si cit mai rezistente".

Prin cite treci intr-un concurs de off road, "daca ai ajuns sa spui 'ma, mie nu mi-e frica!>>, inseamna ca ai ajuns la un grad de nebunie la care nu mai trebuie sa fii lasat sa te dai pe munte!", tine totusi prudenta aproape Liviu Stan.