Primele de la stat mai ajung pentru 5.000 de masini si pot fi acordate pana la sfarsitul lunii noiembrie
Obiectivul "aer mai curat pentru romani", atins si nu prea: marea majoritate a masinilor scoase din circulatie sunt Dacii din 1990-1992, in buna stare de functionareAsociatiile transportatorilor propun Guvernului ca viitoarele programe sa aloce prime de casare si pentru mijloacele de transport de mare tonaj, cel mai adesea adevarate "bombe ecologice"

Demarat in primavara, programul guvernamental de innoire a parcului auto va goli bugetul statului de aproape zece milioane de euro. Banii urmeaza sa intre in conturile producatorilor auto validati de Autoritatea Fondului pentru Mediu. Pana in prezent, producatorii au inscris pe liste aproximativ 10.000 romani dispusi sa renunte la autoturismele mai vechi de 12 ani si sa beneficieze de prima de 30 de milioane, cu ajutorul careia urmeaza sa achite avansul la cumpararea unui autoturism nou.

Potrivit directivelor impuse de program, toti romanii care detineau un autoturism mai vechi de 12 ani, in stare de functionare, puteau obtine pe el, prin intermediul centrelor Remat, un cec in valoare de 30 de milioane. Suma constituia avansul la cumpararea unui autoturism nou. Pana in prezent, directorul Autoritatii Fondului pentru Mediu (AFM), Mihai Toti, spune ca numarul celor care s-au inscris in program a ajuns la aproximativ 10.000, dintr-un total permis de lege de 15.000.

"Pana in prezent, Programul a mers mai bine decat ne asteptam. In mod oficial acesta se va incheia pe 30 noiembrie. Daca actiunea va fi reluata si anul urmator depinde numai de Guvern. Intre 25 august - 1 septembrie producatorii validati care nu si-au consumat numarul de masini vor avea parte de o redistribuire care se va face in randul producatorilor care au avut solicitari mai mari", ne-a declarat seful AFM. In ceea ce priveste numarul de masini repartizate, Uzinele Dacia se afla pe primul loc cu 8.091 de cereri.

Pe locul doi se situeaza producatorul "Renault-Nissan", cu 3.000 de cereri, urmat de "Porsche Romania" - 1.079 cereri. "Trust Motors" se afla pe locul patru in acest clasament, adunand 539 cereri, urmat de Daewoo Automobile Romania, cu 400 de cereri. La prima vedere, se pare ca dintre cei care au castigat in urma ordonantei Guvernului, pe primul loc se afla producatorii auto. Directorul AFM spune insa ca singurii care ies in castig sunt "toti romanii". Explicatia acestuia consta in faptul ca astfel, "vom respira aer mai curat, pentru ca scopul principal al programului este acela de a reduce nivelul de noxe si crearea de aer respirabil".

Citeste si:

Afirmatia lui Mihai Toti este demonstrata si de faptul ca majoritatea masinilor predate la Remat au fost intr-o stare buna de functionare, cele mai multe Dacii din ’90-92. Prevederea potrivit careia autoturismele sa fie functionale a impiedicat eliminarea rablelor intalnite in mai toate parcarile si bulevardele din tara.
Reprezentantii asociatiilor de transport sustin ca ideea programului este laudabila, dar nu inteleg de ce nu au fost acceptate in program si autoturismele mai vechi de 12 ani.

"Cred ca programul a fost pus in aplicare in graba fara sa se tina cont de anumite chestiuni esentiale. Ce se intampla cu autoturismele care zac nefolosite? Daca tot se vrea sa respiram aer curat atunci sa scapam si de aceste epave, pentru ca si acestea polueaza. Ar fi bine ca programul sa fie reluat si in anul urmator, dar cu conditia sa fie ridicata aceasta restrictie si, mai ales, sa fie acceptate in program si mijloacele de transport de mare tonaj. Acestea polueaza cu adevarat", a declarat reprezentantul Uniunii Nationale a Transportatorilor, Eduard Carpe.

Seful AFM crede, insa, ca autoturismele care nu sunt in stare de functioanare si se afla in paragina ar trebui sa intre in responsabilitatea Consiliilor locale, Politiei. Pe de alta parte, in opinia directorului AFM, producatorii validati nu au avut nimic de castigat. "Firmele nu au nici un profit. Acestea nu au primit vreun ban in plus, pentru ca oricum si-ar fi vandut aceste autoturisme. Guvernul a contribuit cu aproape 10 milioane de euro, iar cei inscrisi in program sunt foarte multumiti", considera directorul Mihai Toti.