Feministele acorda o bila neagra Fundatiei Renasterea condusa de Mihaela Geoana, din cauza unor afise derulate intr-una dintre campaniile fundatiei si in care imaginea femeii este abordata dintr-o perspectiva sexista.
Update, raspunsul Fundatiei Renasterea cu privire la criticile aduse campaniei sale: "In ceea ce priveste modul de prezentare al acestei campanii, fundatia a sustinut-o, argumentand ca, intr-o lume asaltata cu mii de mesaje apartinand diferitelor companii, produse si organizatii, nu poti fi eficient decat daca reusesti sa atragi atentia asupra messajului pe care doresti sa il transmiti. Din acest motiv, agentia McCann Erickson ne-a propus sa comunicam intr-un mod mai putin academic, si nu pentru a face discriminari legate de competentele profesionale ale femeilor. (...) De aceea, agentia a ales sa faca apel la umor si la clisee intalnite de multe ori in filme, inclusiv in filmele preferate ale femeilorv ( "Neveste Disperate", de exemplu) mai ales ca publicitatea lucreaza foarte mult cu astfel de clisee si referinte pentru a fi mai usor inteleasa. Unicul scop al acestei campanii a fost comunicarea unui info-line de preventie a cancerului de san, conceputa, agreata si implementata cu cele mai bune intentii", a declarat pentru 9am.ro, Catalina Negara, reprezentanta ONG-ului.


Critica Feministelor



Chiar daca in ceea ce priveste constientizarea pericolului pe care il reprezinta cancerul la san, fundatia duce o lupta laudabila, nu putem sa nu remarcam caracterul sexist al campaniei pe care o deruleaza fundatia.

„Problema este ca, in imaginile cu care Fundatia Renasterea incearca sa atraga atentia asupra cancerului de san si a celui de col uterin, femeile sunt reduse la statutul de obiecte cu intrebuintare sexuala si atat”
, atrage atentia Medusa, pe blogul ei, castigator de altfel la ultima editie a RoBlogFest, pentru categoria de opinie politica.

De exemplu, intr-o imagine in care este incurajata donarea a celor 2% din impozitul pe venit Fundatiei Renasterea, sase domnisoare foarte tinere si foarte sexy zambesc in fata aparatului de fotografiat , iar mesajul lor se adreseaza in mod clar, barbatilor. O manseta neagra le acopera sanii, iar mesajul este : „Cu 2% le ajuti sa ramana femeile pe care le iubesti”.
„Stereotipul este, din nefericire, des folosit in publicitate, insa in cazul de fata nu vindem masini sau whisky, ci vorbim de doua boli grave, doua forme de cancer cu mortalitate mare si des raspandite in tara noastra", mai noteaza Medusa.

Este intr-adevar vorba despre un cliseu facil si des intalnit in publicitate, dar care oglindeste foarte bine ideologia unei societati dominate de mentalitatea patriarhala. Asdar, barbatii sunt singurii care detin capitalul financiar si pot dona cei 2%, pe cand singura „functie” a femeilor este aceea de "obiect al dezirabilitatii"? In ciuda intentiilor pozitive ale Fundatiei, nu putem sa ramanem indiferenti acestor clisee reductive la adresa femeilor.

Pe blogul Medusei a lasat un mesaj feminist si Ioana Cartarescu: „Sincer, cand am aflat de aceasta "campanie", am fost complet socata (ceea ce nu credeam ca mi se mai intampla usor...), dezgustata si revoltata! Daca doamnele sau modelele feminine apropiate ale domnilor care au conceput aceste mesaje jignitoare la adresa bunului simt si-au construit cariera din dormitor, ma astept ca acest secret rusinos sa fie pastrat, nu afisat cu mandrie si in niciun caz transferat milioanelor de femei inteligente si harnice din tara asta. In cazul nostru, al celorlalte, organul utilizat in avansarea profesionala poate fi etalat cel mult intr-o campanie pentru prevenirea tumorilor cerebrale (sunt oare prea subtila pentru dansii/dansele?)”.

“Intentiile laudabile de a combate cancerul nu scuza si nu mascheaza tentativa unora de a dimunua, injosi si leza demnitatea femeilor. Parerea mea e ca nu e vorba de o greseala, ci e vorba de o persoana misogina care s-a gasit intr-o pozitie de a-si varsa frustrarile si a profitat de ocazie. Nu ar fi prima data. Nu exista alta explicatie pentru care aceasta campanie nu ar fi fost facuta la un mod decent”, explica poeta cu pertinenta.


ANES reactioneaza

In data de 28 septembrie, Agentia Nationala pentru Egalitate de Sanse transmite de asemenea o reactive la campania Fundatiei printr-o scrisoare deschisa. “Din punctul nostru de vedere, corelatia intre sloganul si imaginea alese de dumneavoastra reproduce un stereotip sexist la adresa femeilor, conform caruia unul dintre criteriile de promovare in cariera are la baza sexualitatea lor, si nu capacitatile si potentialul profesional al acestora. Va atragem atenţta ca modul in care campania isi urmareste scopul nobil nu scuza mijloacele vizuale si textuale sexiste, aducand atingere imaginii si demnitatii femeilor cu cariera din Romania”, arata ANES. Agentia a recomandat de asemenea, in baza legii, retragerea imediata a afiselor incriminate, iar Fundatia Renasterea s-a conformat, anuntand ca din data de 29 septembrie a inceput depostarea acestor afise.


O demontare feminista a imaginilor promovate prin campania Fundatiei Renasterea



Alexandrina, o alta feminista din Romania, a fost si ea impresionata in mod negativ din cauza unui alt ad-print prin care Fundatia isi promoveaza ideile, descoperit intre paginile unei publicatii.

“Tot rasfoind ziarele, in cautare de noutati, am dat in Gandul peste o macheta de presa cu un decolteu foarte frumos. Normal ca mi-a atras atentia. M-am intristat in schimb cand am citit mesajul: TI-AU ADUS O PROMOVARE. MERITA MACAR UN TELEFON, scrie Alexandrina.

Alexandrina explica foarte bine mecanismul sexist al acestei imagini:

"- vorbeste despre sani ca si cand ar fi instrumente de care femeile se folosesc pentru a obtine promovari sau pentru a se promova in ochii barbatilor.

- induce o distinctie trup-suflet pe care multe femei nu o impartasesc, in sensul ca nu isi privesc sanii ca fiind anexe ale fiintei lor

- ridica intrebari stanjenitoare femeilor care au sanii mici... exista un studiu care sa releve faptul ca doar femeile cu sanii mari, promovabili, sunt susceptibile a dezvolta cancer la san?

- e necesar sa impartim lumea femeilor in cele care au sanii mari si cele care au sanii mici?

- mi se pare mie sau mesajul e misogin? Porneste de la premiza ca femeile se folosesc de sexualitatea lor pentru a promova in fata sefilor, evident, barbati?

- ce trebuie sa faca femeile care au sani frumosi, dar nu promoveaza pentru ca sefii si sefele lor apreciaza profesionalismul si tinuta office?".



Sursa foto: www.comunicare-genizata.blogspot.com


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.