Titu Andreescu, Florian Luca, Barbu Berceanu si Mircea Becheanu rezolva probleme in alte tari decat Romania. Si nu orice fel de probleme, ci doar pe cele de matematica. Statele Unite, Mexic, Pakistan, Cipru, dar si Marea Britanie profita de capacitatile lor de buni “antrenori” de elevi pentru cea mai importanta competitie internationala de matematica (IMO - International Mathematical Olympiad), la care participa peste 100 de tari. Cei patru profesori au facut o radiografie critica a sistemului de educatie din Romania, au vorbit despre politicile gresite pe care le implementeaza cei care conduc sistemul si au povestit pentru ziarul Cotidianul despre viata lor din diferitele colturi ale lumii.

Barbu Berceanu isi petrece patru luni pe an in calitate de cercetator la Institutul de Matematica "Simion Stoilow" al Academiei Romane din Bucuresti, apoi restul anului este in concediu fara plata, in Pakistan, unde conduce de cativa ani doctoranzi la Scoala “Abdus Salam School of Mathematical Sciences" din Lahore. “De fapt am doua locuri de munca. La Abdus Salam SMS am organizat si scoli de vara, cursuri de perfectionare pentru universitarii din Pakistan. In timpul ramas ma ocup de pregatirea elevilor pakistanezi pentru IMO, aici incluzand si organizarea olimpiadei nationale din Pakistan. Aceasta este doar o activitate facuta din placere, in putinul timp liber pe care il am. Sa alegi liceenii cei mai dotati matematic dintr-o populatie de 160 de milioane si sa-i vezi cum progreseaza e o activitate captivanta”, se prezinta profesorul Berceanu.

El a ajuns in Pakistan in 2004, cand a fost invitat o luna la Scoala “Abdus Salam”. A fost imediat atras de meleagurile si cultura tarii musulmane. “Asa ca am revenit pentru perioade mai lungi, am primit sarcini tot mai provocatoare, tot mai multe. Acum sunt directorul academic al acestei scoli doctorale, unde toti profesorii sunt straini: romani, cei mai multi, basarabeni, georgieni, englezi, francezi, bulgari, slovaci, croati, germani, chinezi, suedezi, italieni, indonezieni, rusi”, spune profesorul din tara musulmana.

Citeste si:

La IMO are antecedente. Ca elev al Colegiului “Mihai Viteazul” din Bucuresti a luat premiul I, in ’68, la Moscova, si doua premii II, in ’69 si ’70. “Au fost printre primele olimpiade la care au venit si tari din vestul Europei, dar fara americani, fara chinezi. In ’78 si ’99 IMO au fost organizate de Romania si am fost in colectivul de coordonare si, respectiv, presedintele comisiei de alegere a problemelor. In 2004 am fost observator in delegatia Romaniei”, povesteste profesorul Barbu Berceanu. Din 2006 a schimbat lotul si a devenit liderul si observatorul echipei din Pakistan, tara care a participat pentru prima data la IMO in 2005. Rezultatele Pakistanului au aparut in 2006, “cand unul dintre elevi a obtinut «honorable mention», in 2007 - o medalie de bronz si inca o «honorable mention», anul trecut, cand elevii au primit vizele mult prea tarziu”.

Spre deosebire de elevii din Romania, cei din Pakistan “din pacate au o educatie matematica precara, incremenita in memorizari nocive”. ”Statisticile spun ca aproximativ jumatate dintre copii intra in scoala. Dintre cei care reusesc sa ajunga in colegii, doar 5% invata in cele de «A level», unde educatia este mai ingrijita, dar parintii trebuie sa le plateasca studiile”, face o radiografie profesorul roman. De aceea Barbu Berceanu are o munca grea in alegerea elevilor pentru olimpiada internationala. “Am dificultati cu aceasta preselectie pentru ca problemele pe care le dau la faza nationala sunt nonstandard: corectorii citesc solutia mea, copiii cei talentati gasesc alte cai si, in consecinta, sunt notati cu mai putin de un sfert din ceea ce meritau”, explica profesorul.