Dupa ce a promovat timp de o saptamana documentarul “CuMinte la Dalai Lama”, programat pentru duminica, 25 ianuarie, de la ora 22.30, postul B1 TV a hotarat, pe ultima suta de metri, sa nu-l mai difuzeze, locul pe sticla fiindu-i luat de un episod din reality show-ul “By Monica Columbeanu”. Realizatoarea documentarului, Irina Szasz, acuza Ambasada Republicii Chineze in Romania. Ea sustine pentru cotidianul.ro ca autoritatile chineze au facut presiuni ca acest film sa nu fie difuzat in Romania.

Documentarul a mai fost difuzat pe micile ecrane din Romania in 2005 pe Antena 3 si in 2006 pe TVR 1, iar reluarea lui pe B1 TV a fost prilejuita, in parte, de volumul omonim pe care Szasz l-a publicat, in 2008, la Editura Curtea Veche.

Irina Szasz spune ca si aceste doua posturi romanesti au primit reactii din partea oficialilor chinezi. “TVR 1 si Antena 3 l-au difuzat, Realitatea TV a preluat stirea intalnirii mele din 2005 cu Dalai Lama, iar toate cele trei posturi au avut probleme foarte mari cu ambasada”, a explicat Szasz, bazandu-se pe informatii din interiorul acestor televiziuni.

Reprezentantii TVR 1 confirma pentru cotidianul.ro ca, intr-adevar, au primit o scrisoare de la Ambasada Chinei prin care li se sugera sa nu difuzeze documentarul. Potrivit Biroului de presa al TVR, postul public a difuzat pe 8 august 2006 filmul documentar al Irinei Szasz, desi cu o zi inainte Ambasada Chinei trimisese catre televiziunea publica o scrisoare in care isi exprimase speranta ca documentarul urma sa fie anulat, pe motiv ca pozitia lui Dalai Lama este una politica. Tudor Giurgiu, presedinte-director general al SRTv la acea data, a raspuns oficialilor chinezi, subliniind ca documentarul nu are ca tema relatiile dintre China si Tibet si ca in Romania dreptul la libera exprimare a jurnalistului este consfintit prin Constitutie.