Asociatia MaiMultVerde si UniCredit Tiriac Bank anunta inchiderea centrului de inchiriat biciclete, Cicloteque, intre decembrie 2008 si martie 2009, din cauza conditiilor meteo nefavorabile mersului pe bicicleta in aceasta perioada a anului. Centrul se va redeschide in aprilie 2009.
Deschis in august 2008 ca o solutie de transport ecologic nonprofit pentru bucuresteni, Cicloteque a pus la dispozitia doritorilor un parc velo de 100 de biciclete, accesoriile necesare utilizarii acestora (antifurt, casca de protectie, manusi, genunchiere etc.) si rasteluri pentru parcarea bicicletelor in centrul orasului, in principalele centre universitare.

De la lansarea sa in vara anului curent, Cicloteque a reusit sa atraga un numar de circa 2000 de utilizatori, dintre care 200 de abonati (144 de abonamente anuale si 56 pe 6 luni) si 1800 de asa numitii utilizatori "de agrement" (cei care inchiriaza biciclete pentru cateva ore).

In perioada 1 august - 1 decembrie 2008, Cicloteque a avut cheltuieli de 56115 RON (inclusiv salariile angajatilor) si incasari de 24853 RON, acoperindu-si din veniturile proprii doar 50% din costurile de funcionare. Restul cheltuielilor de intretinere au fost acoperite de finantarea acordata de UniCredit Tiriac Bank. Pe viitor, partenerii implicati in proiect doresc sa extinda serviciul Cicloteque prin deschiderea a cel putin inca unui punct de inchiriere in Bucuresti si prin marirea parcului velo.

Lansarea Cicloteque
Cicloteque s-a deschis la 1 august 2008 printr-un mars al bicicletelor de toate felurile prin centrul capitalei: de langa Ateneul Roman spre Facultatea de Drept, unde se afla sediul Cicloteque (Bd. Kogalniceanu nr. 36-46). La lansare, printre cei peste 100 de biciclisti, sustinatori ai proiectului, s-au numarat si Primarul General Sorin Oprescu, europarlamentarul Daciana Sarbu, Lucian Mandruta si Florin Grozea (HI-Q).

Cate biciclete?
Cicloteque a pus la dispozitia doritorilor un parc velo de 100 de biciclete. Centrul a fost deschis in fiecare zi a saptamanii, intre orele 8:00-22:00 (luni-vineri), respectiv 10:00-22:00 sambata si duminica. Standurile de parcare sunt amplasate la principalele centre universitare (Facultatea de Litere, Facultatea de Drept, Politehnica Electronica - Leu, Politehnica Automatica - Rectorat, ASE Moxa, ASE Agronomie), la Carturesti (Arthur Verona) si la sediul central al UniCredit Tiriac Bank din Strada Ghetarilor.

Tarife Cicloteque
Bicicletele au putut fi inchiriate fie in baza unui abonament, fie in regim de agrement (fara abonament), ultima varianta fiind introdusa la cererea clientilor. Abonatii (abonament valabil pe 1 an / 100 RON sau 50 RON pentru studenti, respectiv abonament pe sase luni/ 60 RON sau 30 RON pentru studenti) au putut opta pentru trei variante de inchiriere: 2 RON pentru 1 h (1 RON pentru studenti), 10 RON pentru 12 h (5 RON pentru studenti), respectiv 20 RON pentru 24 h (10 RON pentru studenti). Abonatii au beneficiat de mai multe facilitati: curse de pana la 1 h gratis, gratuitate in ziua inscrierii si posibilitatea de a imprumuta, pe timpul weekend-ului, 2 articole Cicloteque (bicicleta, casca de protectie, lant antifurt). Inchirierea in regim de agrement presupune inchirierea bicicletei /h, respectiv 6 RON/h (3 RON pentru studenti).

Turul Bloggerilor
Bicicleta Cicloteque a facut si un tur al blogosferei romanesti in prima luna de la lansare. Bloggeri faimosi, oameni din presa, politicieni si prieteni ai Cicloteque au acceptat sa foloseasca o bicicleta Cicloteque pentru cateva zile, relatand ulterior experienta lor in trafic pe blogurile personale. Povestile lor le puteti gasi la: Iulian Comanescu, Emanuel Gal, Diana Tusa, Nihasa, Marieee, Adrian Cristea, Doru Presinaru, Tudor Maxim, Alinutze, Cosmin Pojoranu, Csibi Magor Imre, Aglaia Diculescu si Dragos).
Vant din spate tuturor bloggerilor biciclisti!

Proiectul Cicloteque:

1. Problema
Traficul rutier excesiv este cea mai mare sursa de poluare in capitala. In fiecare luna, in Bucuresti se produc 273 de tone de praf si 125 de tone de plumb, aproape toate provenind de la traficul rutier. Astazi, in Bucuresti circula zilnic cca 1 500 000 de autovehicule, incluzandu-le pe cele de tranzit sau folosite in aprovizionare. Aproximativ 30% dintre autovehicule circula folosind benzina cu plumb, combustibil extrem de nociv, interzis de Uniunea Europeana. In cazul expunerii la concentratii ridicate, particulele de plumb si alte metale aflate in suspensie pot afecta sistemul nervos, functiile renale, hepatice, respiratorii. Dintr-o problema de disconfort zilnic, traficul excesiv si poluarea cauzata de acesta se transforma treptat intr-o amenintare la adresa sanatatii populatiei.

2. Solutia
MaiMultVerde si UniCredit Tiriac Bank propun o solutie directa de transport alternativ pentru a reduce emisiile cauzate de traficul rutier: deschiderea centrului de inchiriat biciclete Cicloteque accesibil publicului cu incepere de la 1 august. La 10 kilometri parcursi, o bicicleta va reduce dioxidul de carbon pe care l-ar fi emis un autovehicul pe aceeasi distanta cu 1500 de grame. Folosirea bicicletei ca mijloc de transport alternativ pentru deplasarea in oras este deja o masura adoptata eficient in foarte multe capitale europene. Din dorinta de a se ralia la standardele Uniunii Europene, Bucurestiul a pasit de curand pe acelasi drum: exista deja piste speciale pentru biciclete pe multe dintre marile artere bucurestene, iar proiectul va continua. Primul pas a fost facut, insa drumul care trebuie parcurs pana la adoptarea in masa a mijloacelor de transport alternativ este lung si anevoios si are nevoie de cat mai multi suporteri.

Obiectivele proiectului Cicloteque

Pe termen mediu (1-3 ani)
1. dezvoltarea centrului astfel incat sa devina auto-sustenabil incepand cu anul 2009
2. deschiderea de noi centre si standuri similare in anii urmatori (un nou centru pe an)
3. cresterea parcului velo si a numarului de utilizatori cu 100% in fiecare an

Pe termen lung (3-5 ani)
1. afirmarea mersului pe bicicleta ca principal mijloc de locomotie pe distante scurte
2. extinderea serviciului in alte orase
3. extinderea infrastructurii pentru biciclete prin continuarea parteneriatului cu municipalitatea
4. transformarea serviciului de inchiriere in serviciu de utilitate publica, complementar retelei de transport in comun


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.