Istoria accidentelor miniere din Romania a demonstrat ca toate anchetele deschise in urma tragediilor au avut ca rezultat doar amenzi aplicate conducerilor exploatarilor sau, cel mult, “pedepsirea” ortacilor morti in subteran. Este cazul accidentului de la Anina, din 2006, unde au murit sapte mineri, iar vinovat a fost gasit artificierul Danut Puscau, ucis in explozie. Conducerea minei a fost doar amendata de procurori. Cel putin alte cinci tragedii din subteran s-au incheiat fara nici un rezultat

Explozia din 2001 de la Vulcan, in care au murit 13 mineri, iar alti doi au fost grav raniti, a fost clasata ca accident de munca, iar procurorii au inceput goana dupa firmele-capusa care parazitau Compania Nationala a Huilei Petrosani, goana finalizata prin anchetarea a doi ingineri. La Petrila, in ultimii 25 de ani, s-au inregistrat cel putin 12 accidente, in care au murit peste 30 de mineri. Un singur dosar a fost deschis pe numele unui artificier, in rest au fost aplicate doar amenzi conducerii minei

Inspectoratul Teritorial de Munca Hunedoara a efectuat ultimele verificari la mina Petrila la mijlocul lunii octombrie. Inspectorul-sef Iacob Ratiu ne-a declarat ca abatajul unde s-au produs cele doua explozii a fost deschis in 7 noiembrie, astfel ca frontul de lucru nu fusese verificat de inspectori. Directorul CNH, Daniel Surulescu, se afla in pelerinaj electoral, in timpul exploziilor, candidand din partea PNL. Surulescu, a carui sotie este grefier la Judecatoria Petrosani, a primit NUP intr-un dosar in care era cercetat pentru un contract pagubos

Compania Nationala a Huilei Petrosani a fost un adevarat corn al abundentei pentru afaceristi din zona - contracte paguboase, licitatii masluite, vanzari de utilaje, toate facute pe spatele ortacilor care si-au riscat vietile in subteran. Toate aspectele penale ale activitatii CNH au iesit la iveala abia dupa cate o tragedie de genul celei petrecute la Petrila. Cu toate acestea, dosarele penale deschise de autoritati, fie pentru infractiunile economice, fie pentru accidentele din mine, s-au inchis pe sest, de-a lungul timpului, dupa ce lacrimile rudelor se uscasera demult pe obraji, iar opinia publica isi indrepta atentia catre alte probleme cotidiene. Singurii vinovati erau tot mortii. Dosarul deschis pentru accidentul de la Petrila va ajunge in instanta cel mai probabil in primavara, cand noul guvern va fi deja format.

In august 2001, dupa tragicul accident de munca de la mina Vulcan, în care si-au pierdut viata 14 ortaci, a inceput goana autoritatilor dupa firmele-capusa care parazitau CNH Petrosani, care au devalizat compania prin vânzarea unor utilaje vechi, ruginite la pret de utilaje noi, cu complicitatea evidenta a sefilor CNH. Au urmat arestari spectaculoase, dar pentru o scurta perioada de timp, învinuitii fiind eliberati unul câte unul. În 2002, un nou accident de munca a zguduit mina Vulcan, atunci fiind ucisi într-o explozie 11 ortaci. O noua ancheta demarata de autoritati a ramas fara rezultat. Politistii din municipiul Petrosani au finalizat, in 2006, cercetarile într-un dosar legat de livrarea de piese uzate la Exploatarea Miniera Livezeni de catre doi dintre partenerii “strategici” ai CNH: firma fostului prefect PSD de Hunedoara, Aurelian Serafinceanu, adica SC “Gerom Invest” SA Petrosani, respectiv SC “Nicovala” SA Sighisoara. Dosarul a fost înaintat Parchetului de pe lânga Judecatoria Petrosani cu propunere de trimitere în judecata pentru doua persoane cu functii de raspundere din cadrul minei - Laurean Nadasan, inginer-sef electromecanic la EM Livezeni, si Stefan Furdui, subinginer, conducator formatie lucru la sectorul electromecanic, pentru neglijenta în serviciu. Nu se mai stie nimic despre acest dosar. Cele doua firme care au livrat piesele uzate sunt în continuare parteneri ai CNH Petrosani.

Singurele sanctiuni, amenzile

In perioada 2003-2004, inspectori de munca din cadrul ITM Hunedoara - Serviciul SSM Petrosani au desfasurat 14 controale la 8 unitati miniere din bazinul carbonifer Valea Jiului. Potrivit Autoritatii Nationale de Control, au fost dispuse 82 masuri pentru deficientele constatate la abatajele frontale cu banc de carbune subminat, cele mai frecvente fiind nerespectarea monografiei de armare, în sensul respectarii densitatii de sustinere si a cuplarii corespunzatoare a grinzilor GSA 1250 mm si GSA 570 mm, nerespectarea prevederilor proiectului-cadru al metodei de exploatare cu banc de carbune subminat si a prevederilor programelor de experimentare, precum si lipsa masurilor corespunzatoare de prevenire a focurilor de mina si de prevenire a prafului exploziv de carbune. La EM Vulcan, unitate care avea proiectata executia unui abataj cu banc de carbune subminat în blocul VI, sub o fosta zona de foc, s-a stabilit ca masura obligatorie avansarea lucrarilor de pregatire sub protectia unor foraje din care sa se preleveze probe de catre INSEMEX Petrosani, probe care sa infirme existenta unui foc de mina. La unitatile miniere controlate, au fost aplicate un numar de 7 amenzi contraventionale, în valoare de 145.000 lei, pentru deficientele constatate. Pentru cazurile în care s-a constatat existenta unui pericol iminent de producere a unui accident de munca, au fost întocmite 7 procese, verbale de sistare a activitatii.

Abatajul unde s-au produs exploziile a fost deschis cu 10 zile in urma

Inspectoratul Teritorial de Munca Hunedoara a efectuat ultimele verificari la mina Petrila, sub aspectul respectarii conditiilor de munca, la mijlocul lunii octombrie. Inspectorul-sef al Inspectoratului, Iacob Ratiu, ne-a declarat ieri ca abatajul unde s-au produs sambata cele doua explozii a fost deschis in data de 7 noiembrie, astfel ca respectivul front de lucru nu fusese verificat de inspectori, acesta urmand sa fie controlat in luna decembrie. Faptul ca abatajul fusese deschis cu foarte putin timp in urma explica in parte marile acumulari de gaz si violenta exploziilor.

Accidentele de la mina Petrila – anchete fara nici un vinovat

Un accident comparabil cu cel de sambata a mai avut loc la Petrila în anul 1982. In urma unor explozii, consecinta acumularii de gaz de mina, atunci si-au pierdut viata 14 ortaci, iar 15 au fost raniti (trei dintre raniti decedand ulterior). În 26 iulie 1996, la Petrila, trei mineri au murit în timpul unei interventii la putul de aeraj al minei. Platforma pe care se aflau s-a rupt si minerii au cazut de la o înaltime de 43 de metri. Tot la Petrila, in 17 septembrie 1996 - cinci mineri au murit si unul a fost ranit in urma unei explozii produse de aprinderea unei pungi cu metan. În acelasi an, la 10 decembrie, alti doi mineri mor, iar doi sunt grav raniti în urma unei surpari, tot la Petrila. În 30 octombrie 1997, un inginer de la Petrila a murit pe loc dupa ce a fost lovit de un stâlp metalic cazut de pe un transportor de carbune. La 20 februarie 1998, un miner a murit, surprins în subteran de o surpare la unul din abataje, iar în octombrie 1999, un angajat isi pierde viata dupa ce cade de la 30 de metri în subteran. Un accident similar, tot prin cadere de la inaltime, se produce in 18 aprilie 2003, iar un barbat de 34 de ani moare. În mai 2004, la Petrila au avut loc doua accidente. Într-unul dintre ele, patru angajati ai Exploatarii Miniere au fost grav raniti în urma unei explozii, provocate de o capsa pirotehnica nedetonata, iar in cel de-al doilea accident, doi angajati ai minei sunt grav raniti în urma exploziei unui transformator electric. In iunie 2004, un miner a murit în urma unui accident de munca în subteran, el fiind prins între statia de întoarcere a unui transportator de carbune si un stâlp de sustinere a acestuia, iar un an mai tarziu, in iulie 2005, doi mineri au murit ingropati de vii de o surpare a peretelui de carbune. In urma acestor accidente s-a deschis un dosar penal unui artificier, iar in urma accidentarii grave a unui minier, in mai 2007, Exploatarea Miniera Petrila a fost amendata cu 16.000 de lei, acestea fiind singurele sanctiuni aplicate. Toate accidentele de mina au fost urmate de anchete, dar niciodata conducerea sau alti factori de raspundere nu au fost gasiti vinovati.

Cele mai grave accidente miniere

♦ Mina Vulcan, 7 august 2001 - au murit 13 mineri, doi au fost grav raniti in urma unei explozii in subteran. Comisia de ancheta a clasat cazul calificandu-l “accident de munca”.

♦ Mina Dalja, 19 mai 1997 - o aprindere de gaz metan intr-o galerie se soldeaza cu trei morti si zece raniti. In urma anchetei nu este nimeni acuzat.

♦ Mina Uricani, 27 octombrie 1996 - cinci mineri mor asfixiati intr-o galerie inchisa. Ancheta este inchisa, nimeni nu este acuzat.

♦ Mina Barbateni, 19 martie 1996 – doua persoane au murit si alte doua au fost ranite dupa o surpare de pamant.

♦ Mina Paroseni, 7 noiembrie 1995 - trei ortaci mor, asfixiati cu metan si monoxid de carbon. Anchetatorii claseaza cazul.

♦ Mina Anina, 14 ianuarie 2006 - in urma unei explozii a unei pungi de gaz, mor sapte ortaci, iar cinci au fost raniti. Procurorii parchetului de pe lânga Tribunalul Caras-Severin l-au scos vinovat pe artificierul Danut Puscau, mort in explozie. Prin aceeasi rezolutie, directorul minei, Nicolae Calamariu, ca si alti angajati cu functii de raspundere din cadrul exploatarii Anina, au fost scosi basma curata, procurorii dispunând doar plata unor amenzi.


Despre autor:

Gardianul

Sursa: Gardianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.