Aproximativ 150 de muncitori romani, angajati ai companiei Bechtel, societatea care construieste autostrada Bors-Brasov, au intrat, ieri, la ora 8,00, timp de mai multe ore, in greva spontana, nemultumiti de conditiile inumane de lucru si de salariul foarte mic. Oamenii spun ca sunt obligati sa munceasca 12 ore pe zi si sunt pontati doar noua ore, desi lucreaza 290 de ore pe luna, aproape dublu decat norma legala, pe un salariu de patru milioane de lei. Primii care au oprit lucrul au fost muncitorii de la departamentul "Structuri metalice", care au santierul amplasat la Ciurila, 18 km de Cluj-Napoca.

"Desi suntem muncitori calificati, dulgheri si alte meserii, Bechtel ne pune sa lucram munca necalificata, la lopata", spune Levente Magyari, unul dintre muncitorii nemultumiti. Colegul acestuia, Ludovic Prada, a criticat dur conditiile de cazare: "Locuim 15 persoane intr-o baraca de metal pe 14 metri patrati, in timp ce nu exista toaleta sau punct sanitar", a spus acesta. Protestatarii s-au plans in principal mai ales de conditiile de salarizare prea mici in comparatie cu inginerii si muncitorii turci. "Toata ziua se plimba in jeep-uri. Au peste 150 de masini de teren si salarii foarte bune. Un muncitor turc cu aceeasi specializare ca a mea primeste intre 1.000 si 1.200 de euro, in timp ce un inginer strain nici nu mai vreau sa spun. Lucrurile trebuie spuse pe sleau si, chiar daca sunt dat afara, nu ma tem", a spus Istvan Francisc.

Omul este suparat rau si exemplifica cu fluturasul de salariu pe luna aprilie: un net de 4,5 milioane de lei, dupa 292 de ore muncite, cu 112 mai multe peste norma legala. Nici bosii Bechtel nu au scapat de critici, fiind acuzati de instaurarea unor reguli absurde. "Trebuie sa purtam in permanenta ochelari de protectie, chiar daca suntem pe camp, la masa, la toaleta sau pe santier. Daca nu porti ochelarii, primesti amenda de 50 de euro, desi abia ai castigat 90. Ei risipesc banii si ne platesc prost", a criticat un topometrist. Iovan Ognean, liderul de sindicat al muncitorilor, le-a dat dreptate acestora: "Am cerut fondul de salarii si schema de personal si conducerea a refuzat sa discute. Desi au masini de teren, daca eu cer una pentru a merge pe alt santier unde sa discut cu oamenii, sunt refuzat categoric", a spus acesta.