Consiliul National al Audiovizualului a decis ieri sa interzica difuzarea emisiunilor de genul "revista presei", pe posturile de televiziune. Sub aberantul pretext al publicitatii mascate, institutia condusa de Ralu Filip a decis ca trebuie interzisa prezentarea sumarului, a unor date precum numarul de pagini, vizualizarea capului de ziar, a continutului publicatiilor si mentionarea repetata a titulului publicatiei. In opinia CNA-ului, prin prezentarea publicatiilor, posturile de televiziune fac publicitate pentru presa scrisa in timpul emisiunilor de dezbatere sau in emisiunile informative, inclusiv cele sportive. De asemenea, jurnalistii invitati in emisiuni nu vor putea comenta un articol de presa care urmeaza sa apara in numarul de a doua zi al unui ziar, membrii CNA considerand ca prin aceasta s-ar face publicitate ziarului respectiv, publicul fiind invitat, de fapt, sa il cumpere.

Sa dispara capul de ziar

In ceea ce priveste emisiunile de tip "revista presei", in cadrul acestora pot fi citate si vizualizate articole din ziare, fara insa a se vizualiza capul ziarului.

Ralu Filip, presedintele CNA, a precizat ca ziaristii de la diferite publicatii pot fi invitati in emisiuni pentru a-si exprima opinia in legatura cu evenimentele de interes public, iar in cazul in care un subiect este preluat dintr-o publicatie, numele acesteia poate fi mentionat. De asemenea, conform Instructiunii CNA, daca sursa unor acuzatii este un ziar, acesta trebuie citat.

Pe de alta parte, emisiunile care au ca titlu denumiri ale unor publicatii nu trebuie sa serveasca drept pretext pentru promovarea acestora, se mai precizeaza in Instructiunea CNA. In cadrul acestor emisiuni pot fi invitati ziaristi de la publicatiile respective, care sa comenteze un eveniment de interes public abordat de respectiva publicatie.

CNA a cerut de asemenea Clubului Roman de Presa sa elaboreze o serie de criterii cu privire la citarea ziarelor in emisiunile de revista presei, pe care sa le adopte ulterior si CNA.

Cristian Tudor Popescu, presedintele CRP, a spus referitor la ziarele promovate pe TV prin emisiuni care le poarta numele, ca aceasta problema este una veche, identificata la Club de mai mult de un an. "Problema se leaga de notiunea de trust", a spus el, aratand ca CNA ar trebui sa se gandeasca daca acest tip de promovare este sau nu publicitate neloiala.

Ralu Filip a tinut insa sa mentioneze ca nu trebuie neglijat faptul ca revistele si suplimentele culturale sunt exceptate de la aceste reglementari, ele putand fi prezentate in orice fel in emisiunile TV.

Abuzurile trusturilor de presa

Citeste si:

Problema publicitatii facute anumitor publicatii ce fac parte din trusturi de presa este reala. Cele mai concludente exemple sunt emisiunile "Marius Tuca Show" si "Punctul pe I", unde, in mod frecvent, sunt prezentate editiile din ziua urmatoare ale ziarelor "Jurnalul National", respectiv "Realitatea Romaneasca".

Ce se poate in UE nu se poate in Romania

Generalizand , membrii Consiliului National al Audioviziualului au reusit sa emita o hotarare care seamana foarte mult cu cenzura existenta in legile din tarile conduse de regimuri totalitare. Astfel, se incalca unul dintre cele mai importante drepturi ale cetateanului: accesul la libera informare.

Potrivit Mediafax, in ceea ce priveste modul de solutionare a acestor probleme in Uniunea Europeana, un reprezentant al CNA a explicat ca in cele mai multe tari, promovarea publicatiilor se face fie prin sponsorizare, fie in calupul de publicitate, singura exceptie fiind Franta, unde publicitatea la ziare a fost interzisa definitiv. CNA-ul amesteca astfel borcanele, incurcand publicitatatea cu "revista presei". Se uita modelul cel mai important: Euronews - o televiziune la care sunt actionari posturi de stat europene, inclusiv TVR - difuzeaza zilnic o revista a presei in care sunt prezentate in intregime primele pagini ale unor publicatii. Romania a semnat tratatul de aderare la UE.

Incalcare a drepturilor omului

Daca in Uniune este permisa o emisiune de genul revista presei, ea ar trebui sa fie folosita si in Romania. In plus, tara noastra a fost criticata, in mod sistematic pentru incalcarea dreptului la libera exprimare.

Textul Instructiunii contine si capcane care sa permita, de fapt, o manipulare a televiziunilor. Astfel, prin publicitate, CNA intelege si "mentionarea repetata a titlului publicatiei". Dupa ce criterii se contorizeaza aceasta repetare nu se stie, totul este la mana CNA. In plus, daca, spre exemplu, intr-un jurnal, se prezinta trei stiri diferite din acelasi ziar, acesta n-ar putea fi citat de trei ori, ca sursa a informatiei, pe motiv ca s-ar repeta denumirea gazetei. Instructiunea este dovada a faptului ca presedintele CNA a semnat un act peste puterea pe care i-o confera legea. Sub acoperirea publicitatii mascate, actul incalca un drept al omului, prioritar si in legislatia noastra in fata unui drept de natura economica.