"Avem 20 de echipe de evaluatori. Sunt mai multe aspecte de analizat in universitati si le vom urmari cat se poate de obiectiv", a precizat Andra Dusu, managerul de proiect din cadrul Coalitiei pentru Universitati Curate (CUC), organizatia care a initiat programul.

Echipele de evaluatori vor urmari daca universitatile sunt transparente, mai exact daca publica documentele contabile, declaratiile de avere si interese si dosarele de achizitii publice. Un alt aspect vizat este corectitudinea academica, respectiv plagiatul, felul in care se acorda diplomele si gradatiile, precum si desfasurarea procesului academic. Totodata, vor fi investigate formele de nepotism, implicarea studentilor in luarea deciziilor, acordarea sporurilor financiare si modalitatea prin care sunt ocupate posturile didactice.

Din fiecare echipa de verificare a universitatilor fac parte doi evaluatori, un expert si un student, niciunul dintre ei din universitatea investigata.

Citeste si:

Evaluarea se va face pana in ianuarie, urmand ca rezultatele expertizelor sa fie facute publice in perioada aprilie-mai 2009.

Programul initiat de CUC a avut, anul acesta un proiect pilot, in care au fost evaluate cinci universitati: Universitatea de Arhitectura si Urbanism "Ion Mincu" din Bucuresti, Universitatea de Stiinte Agricole si Medicina Veterinara "Ion Ionescu de la Brad" din Iasi, Universitatea Petrol-Gaze din Ploiesti, Universitatea "Valahia" din Targoviste si Academia Nationala de Educatie Fizica si Sport. In aceste universitati, evaluatorii au descoperit numeroase probleme legate de lipsa de transparenta decizionala, de toleranta fata de plagiat, de extinderea fenomenului de nepotism si de lipsa de implicare reala a studentilor in senatul universitatilor. Mai mult, respectivele institutii nu s-au aratat foarte interesate de schimbarea acestei situatii.

Tot in programul pilot, CUC a descoperit ca procedura de ocupare a posturilor didactice in universitatile verificate este deseori necunoscuta, cazurile cele mai frecvente fiind acelea in care la concurs se prezinta un singur candidat. S-a mai constatat si ca modalitatea de aprobare a bugetului de venituri si cheltuieli este realizeaza deseori arbitrar si ca, in mai multe cazuri, cadrele didactice tinere nu au avut acces la posturile de conferentiar si profesor.