Persoanele care vor conduce in stare de ebrietate sunt pasibile de o pedeapsa cu inchisoarea de la unu la cinci ani, a stabilit ieri, plenul Senatului, care a adoptat noile reglementari privind circulatia pe drumurile publice. La proiectul de lege adoptat deja de Camera Deputatilor, senatorii au formulat 99 de amendamente, atat de fond, cat si de redactare. Astfel, in forma aprobata de Senat, "conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul sau tramvai de catre o persoana care are o imbibatie alcoolica de peste 0,80g/l alcool pur in sange ori o concentratie ce depaseste 0,40 mg/l alcool pur in aerul expirat sau care se afla in stare de ebrietate, se pedepseste cu inchisoare stricta de la unul la cinci ani".

Pedeapsa este marita la intervalul doi - sapte ani daca respectiva persoana "efectueaza transport public de persoane, transport de substante sau produse periculoase ori se afla in procesul de instruire practica a unei persoane pentru obtinerea permisului de conducere" sau in timpul desfasurarii probelor practice ale examenului pentru obtinerea unui astfel de permis. Pedeapsa cu inchisoarea de la doi la sapte ani se aplica si in cazul celor care refuza, se impotrivesc sau se sustrag recoltarii probelor biologice sau testarii aerului expirat, in vederea stabilirii alcoolemiei sau a prezentei in sange a unor substante stupefiante ori medicamente cu efecte similare.

Pietonii nedisciplinati, raspunzatori de accidentarea lor

Senatorii au interzis amplasarea constructiilor de orice fel si practicarea comertului pe trotuar sau pe acostament, in parcarile amenajate sau pe partea carosabila, in afara localitatilor, inclusiv in zona de siguranta a drumului public. In urma modificarilor operate de senatori s-a mai stabilit ca procedura inmatricularii, inregistrarii, radierii, precum si eliberarea autorizatiei de circulatie provizorie sau pentru probe a vehiculelor se stabileste prin ordin al ministrului Administratiei si Internelor.

Citeste si:

De asemenea, pietonii surprinsi si accidentati ca urmare a traversarii prin locuri nepermise, la culoarea rosie a semaforului sau nerespectarii altor reguli de circulatie "poarta intreaga raspundere a accidentarii lor". Cei care conduc un autovehicul sau un tramvai fara a detine permis de conducere risca o pedeapsa cu "inchisoare stricta" de la unul la cinci ani. Totodata, autoritatie publice locale sunt obligate sa amenajeze statii ale mijloacelor de transport public de persoane cu alveole sau refugii. Vehiculele declarate, prin decizia autoritatii publice locale, fara proprietar sau abandonate, se radiaza din oficiu in termen de 30 de zile de la primirea deciziei respective.

Senatorii au stabilit ca atestatul profesional este obligatoriu a fi detinut numai de catre conducatorul autovehiculului care efectueaza transport de marfuri periculoase, transport public de persoane, transporturi agabaritice, precum si pentru autovehiculele cu masa maxima autorizata mai mare de 3,5 tone care circula in trafic international. Vehiculele care, prin constructie sau datorita incarcaturii transportate, depasesc masa sau gabaritul prevazute de normele legale pot circula pe drumul public numai pe traseele stabilite de administratorul drumului public sau, dupa caz, de autoritatile administratiei publice locale.

Prevederile Codului rutier au fost modificate substantial fata de cele cuprinse in Decretul din 1966, aflat in vigoare pana la aparitia acestui nou text de lege. Potrivit reprezentantului Ministerului Administratiei si Internelor, noile reglementari in materie de circulatie pe drumurile publice sunt armonizate cu legislatia europeana si vin sa inlocuiasca prevederile "depasite" ale Decretului din 1966. Proiectul de lege urmeaza sa intre in procedura medierii, intrucat a fost adoptat in forme diferite de Senat si Camera Deputatilor, dupa care va fi trimis spre promulgare presedintelui Romaniei.