Si presedintele Basescu vrea un nou sistem electoral si a facut si-un referendum pentru a fi mai convingator. Si Executivul si-l doreste, in frunte cu al sau sef Tariceanu, care, de altfel, si-a asumat raspunderea in fata Parlamentului pe o alta varianta de uninominal. Varianta ce s-a dovedit, ulterior, partial neconstitutionala in doua puncte esentiale ale legii, ceea ce ridica serioase semne de intrebare asupra competentei specialistilor in tainele legislatiei de pe langa Cabinetul II...

Dar asta este deja o alta “poveste”... Importanta este deocamdata VOINTA. clasei politice, care a si declarat ca dezideratul “reformei sistemului electoral” este o prioritate legislativa “de grad zero” (asa cum a apreciat Mircea Geoana!)... Si atunci? De ce, in ciuda acestui consens de optiune de-a dreptul induiosator, uninominalul pare mai departe ca niciodata de urna electorului? Sa fie uninominalul doar asa, o preocupare a partidelor “de ochii lumii”, un nou leit-motiv electoral, ca doar da bine la public ideea cu “reforma reformatoare”? Sau poate se doreste amanarea adoptarii noului sistem electoral pana dupa data limita la care legea sa poata fi aplicata si in cazul urmatoarelor alegeri generale din 2008 - pe principiul Uninominal DA, dar din 2012 incolo. Enigma mare!

Cert e ca din doua variante posibile - majoritar in doua tururi de scrutin a lui Basescu si mixt cu liste suplimentare a lui Tariceanu -, acum s-au facut patru, ba chiar cinci... Adica, trei variante, pe marginea carora “se sfatuiesc” liberalii, social-democratii si udemeristii din Comisia de specialitate - vot uninominal cu lista, fara lista si o varianta sustinuta de social-democrati - “un mandat, un deputat, un colegiu”, dupa cum a precizat vicele PSD Cristian Diaconescu. Insa, se pare ca PSD mai are si o varianta, cea anuntata de Geoana, potrivit careia grupurile parlamentare ale social-democratilor au decis ca mandatul in Comisiile juridice ale Parlamentului pe Legea votului uninominal sa fie pentru un sistem de vot uninominal intr-un singur tur in toate colegiile uninominale din intreaga tara. Evident, mai este inca o varianta de proiect de uninominal, cel marca Basescu - majoritar, in doua tururi de scrutin - si care este depus in Parlament de PD-L.

Citeste si:

Brambureala continua

In toata brambureala existenta, in care nimeni nu este de acord cu nimeni, doar presedintele ProDemocratia, Cristian Parvulescu isi mai pastreaza optimismul si vede in aceasta prima negociere din 2008 dintre partide “o iesire din impasul pe care proiectul de vot uninominal l-a traversat in ultima perioada”. Mai realist, Cristian Diaconescu avertizeaza asupra termenului limita pana la care actul normativ trebuie adoptat pentru a deveni si functional in cazul urmatoarelor alegeri, si anume 1 martie.

Daca va fi depasita aceasta data, sustine Diaconescu, vor exista serioase probleme “privind delimitarea circumscriptiilor uninominale si a 'impartirii', din punctul de vedere al aplicarii votului uninominal, al teritoriului Romaniei”. Amanare care deja se intrevede, caci presedintele Comisiei juridice din Camera Deputatilor, conservatorul Sergiu Andon intentioneaza sa solicite prelungirea termenului de dezbatere a Legii votului uninominal pentru ca, la acest moment, nu exista consens politic. Din pacate, toata aceasta joaca de-a... uite uninominalul, nu e uninominalul, nu numai ca ocupa inutil agenda publica in detrimentul altor subiecte mult mai stringente si mai arzatoare pentru romanul de rand, dar arunca in desuet insasi ideea de reforma a sistemului electoral. Caci, “dragostea” politicianului pentru uninominal nu este altceva (si nici n-a fost vreodata!) decat un alt exercitiu electoral de imagine. Oricum, de votat in 2008, cel mai probabil, se va vota... tot pe liste!