SOLUTII.

Ele prevad doua solutii de despagubire a proprietarilor, in cazul imobilelor afectate unor activitati de interes public din invatamant, cercetare, sanatate sau sunt destinate unor asezaminte social-culturale, sedii ale partidelor politice legal inregistrate, misiuni diplomatice, oficii consulare, reprezentante ale organizatiilor internationale interguvernamentale acreditate in Romania.

Astfel, Comisia speciala de retrocedare poate cere solicitantului sa opteze fie pentru restituirea proprietatii, caz in care imobilul isi pastreaza destinatia pe o perioada de cinci ani de la data deciziei de restituire, iar proprietarul este scutit de impozit si primeste chirie, fie pentru acordarea de masuri reparatorii prin echivalent, potrivit Legii 10/2001. Masurile reparatorii prin echivalent vor consta in compensarea cu alte bunuri sau servicii oferite de detinatorul actual al imobilului, in acordarea de actiuni la societatile comerciale tranzactionate pe piata de capital, de titluri de valoare nominala folosite exclusiv in procesul de privatizare sau despagubiri banesti. Masurile reparatorii pot fi si combinate.

Citeste si:

RESTRICTII.

Fac obiectul retrocedarii numai constructiile ce existau fizic la data intrarii in vigoare a OU 83/1999 si terenurile aferente acestora. Nu fac obiectul retrocedarii terenurile situate in extravilanul localitatilor, deoarece acestea sunt reglementate prin alte legi speciale de restituire. Valoarea actualizata a constructiilor preluate si modificate este valoarea de piata a imobilelor respective, stabilita printr-o expertiza judiciara de catre solicitantul restituirii.