'Legea ANI este una dura si grea pentru ca instituie un control asupra averilor tuturor demnitarilor si alesilor si functionarilor publici de la presedintele Romaniei pana la ultimul consilier de comuna', a apreciat Nicolae Vacaroiu, adaugand ca este posibil ca in urmatoarele luni sa fie efectuate unele corective de imbunatatire a legii ce vor fi stabilite impreuna cu partenerii de la Bruxelles. Vacaroiu a spus ca este foarte important faptul ca salariile presedintelui si vicepresedintelui ANI au fost stabilite la un nivel substantial, corespunzator celui al unui conducator de directie tehnica din Administratia Prezidentiala sau din Camerele legislative, existand posibilitatea ca, prin cumularea de sporuri de vechime, de confidentialitate si altele, acestia sa aiba un venit lunar mai mare decat cel al presedintelui Senatului sau al presedintelui Romaniei. Presedintele interimar Nicolae Vacaroiu a semnat Decretul pentru promulgarea Legii privind infiintarea si functionarea Agentiei Nationale de Integritate, a anuntat Administratia Prezidentiala.

Adoptarea de catre Senat, pe 9 mai, a Legii privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Integritate (ANI) creeaza premisele eficientizarii controlului averilor, a verificarii conflictelor de interese si a incompatibilitatilor, introducand sanctiuni severe si, in acelasi timp, inovatoare, precum cea a confiscarii averilor ilicite si a interzicerii accesului in functii publice pentru persoanele care intra sub incidenta legii. In varianta adoptata de senatori, ANI a devenit o institutie viabila, dupa ce deputatii au fost tinta unor critici aspre din partea societatii civile, potrivit careia acestia ar fi 'golit de continut' aceasta institutie, considerata necesara in lupta anticoruptie. Senatul a stabilit competentele inspectorilor de integritate in verificarea averilor si nu a declaratiilor de avere, cum decisesera deputatii. Totodata, senatorii au acceptat propunerea Ministerului Justitiei si au stabilit ca, in cazul in care inspectorii ANI constata existenta unei diferente vadite intre averea dobandita pe parcursul exercitarii mandatului sau a functiei si veniturile realizate in aceeasi perioada, pot sesiza instanta competenta (de contencios administrativ) in vederea confiscarii partii ilicite de avere. Senatul a stabilit ca diferenta vadita este cea care depaseste o diferenta de 10% intre averea existenta si veniturile realizate, dar nu mai putin decat echivalentul a 10.000 de euro.