"Imi pare rau, dar mi-e teama, vazand aceste dezbateri, ca operatiunea de deconspirare a Securitatii poate fi anulata. Securitatea a mai castigat o batalie", a afirmat Oprea referitor la modul in care au debutat dezbaterile din comisiile juridica si pentru drepturile omului reunite.

Consilierul primului-ministru pe probleme de securitate a spus, totodata, ca este posibil ca executivul sa promoveze un nou act normativ pentru ca, "daca ne integram cu securitatea in frunte, am pierdut batalia".

Ordonanta de urgenta privind modificarea Legii 187 din 1999 privind accesul la propriul dosar si deconspirarea Securitatii ca politie politica s-a aflat, ieri, pentru a doua saptamana consecutiv, pe ordinea de zi a Comisiei juridice si de drepturile omului a Senatului.

Dezbaterile din cele doua comisii senatoriale reunite au debutat cu protestele senatorilor Valentin Dinescu (PRM), Doru Ioan Taracila (PSD) si Gavrila Vasilescu (PC) fata de faptul ca, unii membri ai comisiei au intrat, ieri dimineata, in posesia unui proiect de ordonanta a guvernului de modificare a proiectului legislativ initial. Reprezentantul PRM, Valentin Dinescu a catalogat acest fapt drept "o smecherie" a Guvernului, iar conservatorul Gavrila Vasilescu a cerut amanarea dezbaterilor pentru a studia proiectul de ordonanta, aratand ca acesta are nu mai putin de 14 pagini.

Modificarea O.U. printr-o alta ordonanta, neconstitutionala

Citeste si:

Doru Ioan Taracila a afirmat ca a inteles, pe baza relatarilor mass-media, ca executivul intentioneaza sa modifice Ordonanta de Urgenta printr-o alta ordonanta, ceea ce este neconstitutional, aceasta fiind deja adoptata de Camera Deputatilor. De asemenea, Taracila a atras atentia asupra faptului ca guvernul nu are posibilitatea de a face amendamente la Ordonanta 16/2006, fiind necesar ca propunerile executivului sa fie insusite de unul sau mai multi senatori.

Consilierul premierului, Stejarel Olaru, a aratat ca propunerile guvernului de modificare a Legii CNSAS vizeaza eliminarea din titlul acesteia a sintagmei "politie politica" si corelarea altor catorva articole cu aceasta idee. "Din acest motiv pare, intr-adevar, ca ar trebui sa se modifice intreaga ordonanta", a admis Olaru. Potrivit acestuia, executivul mai propune publicarea listei cu ofiterii si subofiterii securitatii in Monitorul Oficial. Presedintele Comisiei Juridice, Peter Eckstein-Kovacs, a afirmat ca respectivul proiect de ordonanta este "un material de lucru" si le-a reamintit colegilor sai ca, in urma cu mai multe luni, cand s-a luat in discutie pentru prima data Ordonanta 16/2006, s-a stabilit ca, daca vor exista amendamente care sa impuna schimbarea titlului legii, atunci membrii celor doua comisii vor relua discutiile in acest sens.

Potrivit materialului prezentat senatorilor, modificarile aduse de guvern vizeaza faptul ca orice cetatean roman, presa, ONG-urile si partidele politice au dreptul sa fie informate in legatura cu calitatea de ofiter, ofiter acoperit, subofiter ori colaborator al Securitatii, cu prioritate asupra candidatilor la alegerile prezidentiale si a persoanelor care ocupa o serie de functii de alese si numite. Conform documentului, acestea au obligatia sa dea declaratii pe propria raspundere atat privind colaborarea cu Securitatea, cat si privind apartenenta sau neapartenenta ca ofiter, ofiter acoperit sau subofiter al securitatii.

De asemenea, documentul guvernului prevede ca deciziile CNSAS de colaborare, cu numele, prenumele si numele conspirativ, precum si faptele calificate ca fiind de natura sa incalce drepturile si libertatile fundamentale ale omului sa fie publicate in Monitorul Oficial, iar in cazul in care se constata o neconcordanta intre declaratia pe proprie raspundere si apartenenta ca ofiter, ofiter acoperit, subofiter sau colaborator si rezultatul verificarii, publicat in Monitorul Oficial, CNSAS poate sesiza Parchetul General.

Guvernul da, totodata, definitia ofiterului de securitate: orice persoana care, prin natura atributiilor de serviciu a contribuit direct sau indirect la suprimarea drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului.