Proiectul cu pricina a fost gandit de catre doi apropiati ai premierului : liberalul Radu Stroe si consilierul premierului, Marius Oprea, care conduce Departamentul pentru Probleme de Securitate Nationala. In viziunea guvernului, proiectul se doreste a fi o lege-cadru, care ar trebui sa reglementeze securitatea nationala si careia ar trebui sa-i fie subsumate cele patru proiecte de lege venite de la Cotroceni.

Legea elaborata de oamenii lui Tariceanu vine, practic, peste cele patru legi primite de guvern de la CSAT, pachetul legislativ venit de la Cotroceni fiind nevoit acum sa se adapteze la legea propusa de executiv.

Traiane, nici nu stii cat de mic as vrea sa fii!

In legea-cadru elaborata de guvern, executivul a introdus o prevedere prin care puterile premierului Calin Popescu Tariceanu in sistemul de securitate nationala devin egale cu cele ale presedintelui. La capitolul IV al proiectului de lege a securitatii nationale elaborat de guvern, capitol care se refera la realizarea si asigurarea securitatii nationale, articolul 6 prevede: "Organizarea, coordonarea si planificarea strategica in domeniul securitatii nationale, in conformitate cu normele constitutionale, strategiile si politicile de securitate si cu dispozitiile legilor care reglementeaza in acest domeniu se exercita de catre presedintele Romaniei si primul-ministru, cu consultarea parlamentului in probleme stabilite prin lege speciala, potrivit prerogativelor constitutionale si competentelor oferite de lege prin Consiliul Suprem de Aparare a Tarii si Comunitatea Nationala de Informatii".

Practic, aceasta prevedere desfiinteaza suprematia presedintelui Traian Basescu in deciziile referitoare la strategia de securitate si in domeniul sigurantei nationale, iar deciziile urmeaza sa fie luate in comun de presedinte-premier, fara sa existe nicio diferenta intre puterile celor doi.

Citeste si:

Proiectul de lege a securitatii nationale mai adauga doua servicii secrete in portofoliul guvernului, Directia de Protectie si Paza (DPP), fostul Serviciu de Protectie si Paza (SPP), si Serviciul de Telecomunicatii Speciale (STS), lucru care sporeste inca o data puterile premierului.

A doua lovitura

Daca Tariceanu va trimite proiectul de lege in aceasta forma parlamentului, masura deja anuntata de ministrul pentru relatia cu legislativul, liberalul Radu Stroe, procesul de adoptare a celor patru legi va fi din start mai dificil, lucru pe care seful statului incearca sa il evite. Daca la proiectul de lege privind organizarea si functionarea SRI, la proiectul referitor la activitatea de informatii, contrainformatii si securitate, la cel privind organizarea si functionarea SIE si la proiectul de lege privind statutul profesional si de cariera al ofiterilor de informatii va fi atasata si aceasta a cincea lege, a securitatii nationale, parlamentarii se vor trezi ca exista un proiect potrivit caruia organizarea, coordonarea si planificarea strategica in domeniul securitatii nationale nu se va mai realiza doar prin Consiliul Suprem de Aparare a Tarii, organism condus de presedintele tarii.

Guvernul asteapta propuneri

Potrivit purtatorului de cuvant al executivului, Oana Marinescu, legea-cadru va fi in dezbatere publica timp de 30 de zile, dupa care va fi trimisa parlamentului, alaturi de cele patru proiecte venite de la Cotroceni. "Discutam despre patru legi ale sigurantei nationale, dar nu exista un proiect de lege-cadru privind securitatea nationala. Pentru a rezolva aceasta problema, Departamentul pentru probleme de securitate nationala din cadrul guvernului a pregatit un proiect de lege pe care l-a lansat in dezbatere publica, care dureaza, potrivit legii, timp de 30 de zile. In aceasta perioada, toate propunerile care vin atat de la societatea civila, cat si de la cetateni sau de la ministere sunt prelucrate, sunt incluse in proiect, iar ulterior urmeaza sa intre in circuitul legislativ si in guvern pentru a fi promovate in parlament".