Tot timpul "tipam" ca trebuie sa ne aliniem la preturile din UE, dar uitam ca trebuie sa ne aliniem si la reduceri, daca tinem la poporul nostru / Decizia lui Voiculescu de a ceda actiunile pe care le detine la grupurile respective (Grivco si Intact) este o decizie pe care acesta a luat-o mai demult, doar ca a gasit atunci momentul potrivit sa o faca .

Agenda unui om politic, de cele mai multe ori, difera teribil de agenda unui om de pe strada si, astfel, ramanem doar cu graficele despre care vorbeam si cu statisticile respective / De ce nu ne gandim invers? Exista riscul ca experienta din afaceri s-o folosesti in Executiv (ca noi vorbim de Executiv aici). Eu cred ca un guvern format din oameni care intai de toate au performat in zona profesionala, nu neaparat economica, ar fi un guvern de succes /Vrem restructurare ca sa lovim birocratia, sa reducem cheltuielile guvernului, sa facem un guvern mai rapid in reactii, dar solutia nu este sa eliminam functiile de vicepremier

- Domnule Ciuca, cum comentati faptul ca presedintele PC, Dan Voiculescu, s-a retras din actionariatul firmelor sale cu doar doua zile inainte de demisia lui George Copos?

- S-o luam in primul rand cronologic. Cu ceva timp in urma, cand a izbucnit scandalul acesta legat de Loterie si de afacerile lui Copos, noi am declarat ca pana nu se pronunta instanta, care e singura autoritate abilitata sa se pronunte asupra vinovatiei sau nevinovatiei unei persoane, nu vom lua masuri impotriva lui Copos. Acum cateva saptamani, insa, au aparut in presa informatii ca dosarul a fost trimis catre Parchet. La data respectiva noi ne-am intalnit in Biroul Politic si am constatat ca dosarul nu fusese trimis.

Drept urmare, pozitia noastra nu s-a schimbat iar Copos a declarat, inca de atunci ca, daca dosarul lui va ajunge in instanta, se va retrage din functia detinuta in Guvern si se va autosuspenda din functiile detinute in partid. Ulterior, odata cu discutiile purtate pe Codul fiscal (noi acolo avem trei amendamente: sa nu se mareasca impozitul de la 3 la 16% la microintreprinderi; sa se scada TVA la produsele alimentare de baza, asa cum este in toata Europa.

Tot timpul "tipam" ca trebuie sa ne aliniem la preturile din UE, dar uitam ca trebuie sa ne aliniem si la reduceri, daca tinem la poporul nostru. Inca o masura care ni se pare extrem de importanta, mai ales ca peste cateva luni vom intra in UE, a fost ca profitul reinvestit sa nu mai fie impozitat, adica sa-i stimulezi cumva pe patronii romani sa investeasca in propria afacere, sa retehnologizeze, sa se dezvolte.

Astfel, produsul va deveni mai bun, vor putea face fata concurentei europene si nu vor trebui sa puna lacat pe usi odata cu 1 ianuarie 2007, pentru ca produsele lor nu sunt conform standardelor europene), situatia s-a schimbat. George Copos a si refuzat in sedinta de Guvern sa semneze proiectul de Cod fiscal, bineinteles ca nu numai acesta este motivul demisiei sale.

- Ati spus ca George Copos se gandea sa-si dea demisia din functia de vicepremier "de mai mult timp si din mai multe motive, divergentele privind codul fiscal reprezentand doar picatura care a umplut paharul". Concret, care sunt aceste motive?

- Nu eu am facut aceasta declaratie. Copos a spus ca discutiile privind Codul fiscal si faptul ca nu s-au regasit cele trei amendamente in noul proiect au fost "picatura care a umplut paharul". Poate presiunea subiectului cu DNA, faptul ca el vine dintr-un mediu extrem de pragmatic (oamenii de afaceri sunt oameni pragmatici, ei stiu ce inseamna economia reala) si s-a trezit intr-un mediu in care politica, de multe ori, incurca sau chiar genereaza rezultate nu neaparat teribil de fericite, toate acestea, si probabil multe motive personale, au condus la decizia pe care a luat-o si pe care nu noi i-am impus-o.

- Asadar, nu a fost vorba de nici un "scenariu"?
- Noi, romanii, suferim de o scenarita din asta acuta. Orice se intampla, daca cineva stranuta, ne imaginam ca a facut-o intentionat pentru a-i semnala cuiva, ceva. Nu intotdeauna se intampla treaba asta. Decizia lui Voiculescu de a ceda actiunile pe care le detine la grupurile respective (Grivco si Intact) este o decizie pe care acesta a luat-o mai demult, doar ca a gasit atunci momentul potrivit sa o faca.

La data cand Voiculescu a facut declaratia ca va ceda actiunile, nici macar nu stiam ca vicepremierul isi va da demisia. Nu aveam nevoie de atatea scenarii, daca asta era scopul. Voiculescu putea sa fie de prima data vicepremier, el putea sa fie oricand de atunci incoace vicepremier. Pe de alta parte, Copos era preocupat de a renunta mai demult, si v-am spus care sunt motivele. Nu exista mobil, nici substanta pentru vreun "scenariu". Exista insa si exceptii, dar foarte multe lucruri sunt rezultatul unor realitati simple si nu ale unor scenarii complicate.

Citeste si:

Revenind la Dan Voiculescu, acesta nu facut altceva decat sa puna in practica o hotarare luata mai demult. Acum vreo doi ani de zile, sau chiar mai bine, el a renuntat la functiile de conducere din grupurile de firme pe care le detinea, acum a facut si al doilea pas, de a renunta la toate actiunile sale. Faptul ca acest lucru s-a intamplat cam in acelasi timp cu demisia lui Copos nu a avut insa nimic de-a face cu nici un scenariu. Eu cred ca a performat suficient si a demonstrat suficient de bine ca poate obtine rezultate de succes si in mediul de afaceri, si in zona media, iar acum isi doreste sa faca si politica intr-un mod la fel de performant.

- Credeti ca este compatibila politica cu afacerile?
- Din punctul meu de vedere, cred ca cel mai performant guvern ar fi unul compus numai din oameni pe care-i regasesti in Top 300, pentru ca oamenii astia stiu ce vor. Noi, restul, politicienii, facem statistici, grafice, declaratii privind PIB, ii convingem pe oameni ca au frigiderul mai plin decat il au intr-adevar, vrem sa-i convingem ca o duc mai bine decat ieri, iar maine va fi si mai bine decat astazi.

Agenda unui om politic, de cele mai multe ori, difera teribil de agenda unui om de pe strada si, astfel, ramanem doar cu graficele despre care vorbeam si cu statisticile respective. Pe de alta parte, un om care ajunge in Top 300 este un om cu simtul realitatii extrem de bine dezvoltat si noi de asta avem nevoie acum. Noi, deocamdata, teoretizam mult in politica, facem multa demagogie si foarte putin reusim sa modificam realitatea in sensul bun al cuvantului. Teoreticienii, oricata imaginatie ar avea, nu vor putea niciodata sa acopere prin teorie si prin imaginatie toate situatiile care apar in practica.

- Exista totusi riscul sa-ti folosesti influenta politica in afaceri...
- De ce nu ne gandim invers? Exista riscul ca experienta din afaceri s-o folosesti in Executiv (ca noi vorbim de Executiv aici). Eu cred ca un guvern format din oameni care intai de toate au performat in zona profesionala, nu neaparat economica, ar fi un guvern de succes. Bineinteles ca acestia trebuie sa mai aiba si alte calitati. Aceasta ar fi o conditie, dar nu suficienta, insa numai asa am avea certitudinea ca nu s-ar mai vorbi doar de dragul de a o face. Trebuie sa incepem sa vorbim de termene, de subiecte clare, altfel e doar vorba goala...

- Este Dan Voiculescu pregatit pentru aceasta functie?
- Dan Voiculescu a spus ca vrea sa clarifice doua lucruri inainte de a accepta functia de vicepremier: 1. Subiectul legat de apartenenta sa la vechile structuri (in acest sens, miercuri a facut o adresa catre CNSAS, cerandu-le acestora sa dea un raspuns clar, care sa rezolve, daca s-ar putea, in mod definitiv acest aspect); 2. El sustine ca nu va intra in Executiv pana nu i se va stabili care-i sunt atributiile si parghiile.

- Totusi, cu o floare nu se face primavara...
- E adevarat, dar asta nu inseamna ca nu trebuie sa mai asteptam niciodata primavara. Uneori, de la o floare incepe totul... Nu stiu daca Dan Voiculescu este singura persoana de talia aceasta, dar macar el vrea sa prezinte un program clar, pe termene - de-asta zic ca e bine sa gandesti ca un om care vine din lumea reala - Voiculescu chiar vrea sa faca ceva... Repet, pentru deciziile politice, eu as lua intr-adevar oameni din partidele politice, dar la nivelul Executivului as pune numai oameni care intai imi demonstreaza ca nu prin politica au ajuns cunoscuti, ci datorita performantelor profesionale.

- De ce credeti ca ministrul Economiei si Comertului, Codrut Seres, a refuzat sa faca publice numele celor 17 societati private?
- Subiectul a plecat de la Seres. Acesta, inainte sa apara declaratiile lui Ponta si ale lui Radu Berceanu in presa, a demarat, prin Corpul de Control al ministerului, controlul care a dus la concluzia ca exista un anumit numar de contracte. El a cerut sprijinul MAI pentru a rezolva aceasta problema, decizand insa sa nu publice aceste nume pana ce raportul nu va fi gata, pentru ca povestea asta pe surse nu este altceva decat un show mediatico-politic.

In ceea ce priveste firma Grivco, Dan Voiculescu a declarat ca ia energie si din tara, dar importa si din Bulgaria, ca toate tranzactiile le face pe bursa de energie, care este cel mai transparent mecanism, si ca revinde energia de import impreuna cu cea interna la consumatorii privati, si nu la persoane fizice, dar si la Metrorex, insa nu neaparat pe cea pe care a cumparat-o de la stat si nu neaparat la un pret mai mare, poate fi chiar si mai mic, in functie de bursa din ziua respectiva. Este interesant, dupa parerea mea, ca toate reactiile astea au aparut abia in momentul in care Seres a anuntat ca va trimite toate contractele la Parchet.

- In privinta restructurarii guvernamentale, parerile sunt impartite la nivelul partidelor din Coalitie. Senatorul PD, Radu Berceanu, a declarat ca functiile de vicepremier nu ar trebui sa se mai perpetueze. Dvs. ce credeti?
- Avem o problema in guvernul actual. Fiecare ministru trage asa cum il taie capul si in directia pe care si-o doreste. Deci nu exista armonie, nu exista o corelare intre activitatile pe care le desfasoara. Fiecare vrea sa iasa in fata celuilalt si cred ca rolul vicepremierului, mai ales daca in aceasta postura sunt numite persoane cu autoritate in partid, cum ar fi presedintii de partid, au prima obligatie de a armoniza activitatea ministrilor in interiorul guvernului.

Vrem restructurare ca sa lovim birocratia, sa reducem cheltuielile guvernului, sa facem un guvern mai rapid in reactii, dar solutia nu este sa eliminam functiile de vicepremier. Acestea nu reprezinta nici o structura stufoasa si nici macar una consumatoare.
Nu aici este problema, ci in cazul numarului foarte mare de secretari de stat si de agentii guvernamentale care, de multe ori, se intretaie din punctul de vedere al competentelor. Daca motivul real nu este cel politic sau de imagine, atunci ar trebui umblat doar la nivelul agentiilor si al secretarilor de stat.

- Cum arata, in viziunea PC, proiectul unei "guvernari eficiente"?
- Exista, la ora actuala, o echipa de lucru in cadrul PC care lucreaza la acest proiect, dar nu vom face nici o declaratie in acest sens pana ce nu vom discuta aceasta problema in CNC. Si celelalte partide au propriile lor proiecte. S-ar putea ca, pe unele sectiuni, sa avem pareri similare, iar pe altele nu. De aceea trebuie sa discutam si apoi sa iesim cu o hotarare sustinuta unitar de toti pentru a ameliora imaginea unei coalitii destul de framantate.