Trei firme detinute atit de aliatii guvernarii PSD, dar si de apropiatii actualei puteri cistiga bani frumosi din contractele de deszapezire incheiate pentru iarna 2005-2006 de Compania Nationala de Drumuri (CND).

Stapini pe zapezile din Oltenia si centrul tarii, Sorin Vulpescu si Dan Besciu, patronii celebrului restaurant Golden Blitz, cistiga din contractele de deszapezire ale firmei Euro Construct Trading ’98 in jur de zece milioane de euro. De cealalta parte, Costel Casuneanu si Dorinel Umbrarescu au si ei contracte de milioane de euro pentru a scapa de zapada drumurile din Moldova, dar si din Transilvania. In timp ce firmele lui Vulpescu, Besciu, Casuneanu si Umbrarescu cistiga aproape 20 de milioane de euro, alte 150 de firme isi impart restul pina la 50 de milioane de euro, cit a alocat CND pentru deszapezirea drumurilor.

Oferta nereala marca Besciu-Vulpescu

Chiar daca Compania Nationala a Drumurilor a alocat, prin licitatie, celor trei firme contracte de zeci de milioane de euro, un control efectuat de Ministerul Transporturilor a scos la iveala nereguli in derularea contractelor.

Oferta de utilaje facuta de firma Euro Construct atunci cind a cistigat licitatia s-a dovedit a fi nereala in teren. Utilajele trecute in oferta facuta la licitatie nu exista pe teren sau au fost inlocuite cu altele. Astfel, la punctul de deszapezire Crevedia, firma Euro Construct are vehicule care apartin unei persoane juridice, de exemplu o autobasculanta ce apartine unei firme din Chitila si trei tractoare care sint ale unor persoane fizice. "Nici unul dintre aceste utilaje nu are licenta de transport si nu figurau in oferta depusa pe baza careia au cistigat licitatia", se arata in raportul de control semnat atit de ministrul Gheorghe Dobre, cit si de seful CND, Liviu Dimboiu.

Moldova, stapinita de Casuneanu

Deszapezirea din partea de nord-est a tarii este detinuta in proportie de 50% de Costel Casuneanu, prin firma PA&CO International. Din contractele pe care le-a obtinut de la CND, firma lui Casuneanu cistiga peste trei milioane de euro. Presedinte al Asociatiei Transportatorilor Transbac 2001 si al Asociatiei Exportatorilor si Importatorilor din judetul Bacau, Casuneanu este cunoscut ca fiind apropiat al PSD. El este si pe lista "clubului 75", persoanele fizice care au sustinut in 2004 campania electorala a PSD-ului cu cite 75 de milioane de lei.

Umbrarescu - 34 de contracte

Citeste si:

Dorinel Umbrarescu, si el apropiat al PSD, supranumit si regele asfaltului pentru numeroasele contracte de asfaltare cistigate pe timpul fostei guvernari, detine si el o firma prin care numai din deszapezire a cistigat in jur de 5,5 milioane de euro. Fin al baronului local din Bacau, Dumitru Sechelariu, Umbrarescu patroneaza firma Spedition UMB, care numai pentru aceasta iarna a cistigat 34 de contracte de deszapezire. Chiar daca cistiga de la stat milioane de euro, firma omului de afaceri Dorinel Umbrarescu are catre bugetul de stat datorii de 240 de miliarde de lei, adica 6,8 milioane de euro, conform bilantului depus la ministrul Finantelor.

Firma infiintata de Mitrea, lider in Ardeal

Firma clujeana Mecdru a obtinut si ea contracte de deszapezire in valoare de 2,5 milioane de euro. Infiintata printr-o hotarire adoptata de guvernul Nastase in anul 2001 cu scopul de a prelua serviciile de intretinere a drumurilor nationale, in anul 2004 a ajuns sa aiba cele mai multe contracte de deszapezire in zona de vest a tarii. Cu toate acestea, Miron Mitrea, ministrul Transporturilor la acea vreme, a hotarit ca trebuie vinduta, pentru ca nu era profitabila. Astfel, in anul 2004 firma a fost vinduta consortiului Highway Germania-Ungaria prin cerere de oferta. Dupa privatizare, contractele au inceput sa curga. Astfel, in 2005 Mecdru a cistigat intr-o singura zi sase contracte cu o valoare de peste 800.000 de euro.

La contracte banoase, datorii numeroase

Firmele mari care au obtinut contractele de deszapezire si-au luat ca asociate alte firme pentru a putea face fata nametilor. Numai ca cei cu care s-au asociat firmele lui Besciu, Vulpescu, Casuneanu si Umbrarescu au datorii de milioane de euro la stat. Conform bilantului depus la Ministerul Finantelor, firma Romstrade, asociata a Euro Construct, are datorii de peste cinci milioane de euro. Un alt asociat al firmei de deszapezire detinuta de patronii de la Golden Blitz este Argecom, care are datorii la stat de 4,5 milioane de euro.

Masinile de deszapezire sint platite sa stationize

Firmele de deszapezire primesc, conform contractelor incheiate cu Compania Nationala a Drumurilor, intre patru si opt euro pe ora pentru fiecare utilaj aflat in stationare in perioadele in care nu ninge. In schimb, atunci cind ies pe teren, pentru fiecare dintre utilaje sint alocati cite zece euro pe ora.

In urma controlului efectuat de Ministerul Transporturilor au fost constatate mai multe nereguli: vehicule ce lipsesc, iar cele gasite nu sint continute in oferta facuta in momentul adjudecarii licitatiei si nici nu au fost incheiate contracte suplimentare care sa justifice prezenta lor la punctul de stationare. Printre firmele care nu respecta conditiile din contract se numara Euro Construct Trading ’98 impreuna cu o alta firma cu care s-a asociat, Romstrade. La punctele de stationare Brincanesti si Albesti, Ministerul Transporturilor nu a gasit utilajele trecute in contract, iar cele existente nu aveau dreptul sa deszapezeasca. Firma Maxim Trading are la punctul de stationare Mariceseni o autospecializata betoniera in loc de autobasculanta de 16 tone, iar cealalta autobasculanta este alta decit cea trecuta in oferta pe baza careia au cistigat licitatia.