In urma cu aproximativ o saptamana, ministrul culturii si cultelor, Adrian Iorgulescu, iesea public cu detalii despre un proiect de lege elaborat de Alianta D.A., privind reorganizarea SRR si SRTV. Reprezentantul guvernului a tinut sa sublinieze ca principalul obiectiv al PNL, PD si UDMR este sa produca un act normativ modern, care ar urma sa fie finalizat pana la 1 februarie si ar avea menirea sa garanteze depolitizarea celor doua institutii si sa asigure o conducere profesionista pentru amandoua.

Totul, in conformitate cu declaratiile categorice facute de premierul Tariceanu si de presedintele Basescu pe parcursul anului trecut, legate de democratizarea canalelor publice. Dar nici ministrul culturii, nici alti reprezentanti ai aliantei de guvernamant nu au pus la dispozitia societatii civile vreunul dintre cele doua proiecte care au constituit baze de lucru - documentele initiale elaborate in parte de partidele sus-mentionate.

In lipsa acestora, principalele ONG-uri active in domeniul media au evitat, pana saptamana trecuta, sa ia o pozitie in privinta planului Aliantei D.A. Dar Conventia Organizatiilor de Media, Agentia de Monitorizare a Presei "Academia Catavencu" si Centrul pentru Jurnalism Independent, sustinute de CNA si chiar de TVR, s-au intors cu o falca in cer si una-n pamant spre un alt proiect de lege, aparut "pe nevazute" in agenda parlamentara, in urma cu doua saptamani. Este vorba despre cel privind modificarea Legii audiovizualului 504/2002.

"Totul pentru Europa"

Acest proiect a fost adoptat in urma cu aproape doua saptamani de catre Comisia de cultura, culte si mass-media din Senat, intr-o forma aproape similara celei in care fusese adoptat in prealabil la Camera Deputatilor. El fusese inaintat initial de senatorul PNL Ion Mihai Dumitrescu si, teoretic, are menirea sa puna in rezonanta audiovizualul romanesc cu o viitoare directiva europeana, numita Televiziunea fara Frontiere. Aceasta urmareste alinierea si deschiderea pietelor de profil din toate statele membre UE si, potrivit presedintiei austriece a Uniunii, ar trebui sa intre in dezbaterile finale in mai a.c.

Printre numeroase reglementari tehnice, de tipul introducerii ecranului partajat si a publicitatii sau sponsorizarii virtuale, proiectul romanesc include si anumite puncte sensibile. In primul rand, el reduce drastic spatiul de publicitate permis la postul public de televiziune - de trei ori mai putin decat la posturile comerciale si deloc in prime-time (intervalul 18.00-23.00). Totodata, documentul face exceptii de la regula in cazul mai multor formate de publicitate, inclusiv cea politica.

Interesati si dezinteresati

Reactia fata de acest proiect fost una foarte dura. Ea a inclus si o luare de pozitie, intr-un comunicat al Conventiei Organizatiilor de Media, din partea Agentiei de Monitorizare a Presei "Academia Catavencu", legata de trustul Catavencu, cel care detine, prin Splendid Media, administrarea publicitatii TVR. Ceea ce a trezit imediat suspiciuni privind intentiile criticilor aduse la adresa initiativei senatorului Dumitrescu.

Dar aceasta reactie este sustinuta si de alte foruri, precum Centrul pentru Jurnalism Independent si CNA. Fiecare si-a exprimat ori surprinderea, ori stupoarea fata de acest proiect, avand in vedere ca initiatorul promisese inca din toamna ca va renunta la formula initiala, inaintata fara dezbatere publica si fara consultarea tuturor partilor interesate.
Cele doua organizatii sustin ca proiectul trebuie sa fie respins de Parlament deoarece ameninta independenta TVR, "contravine directivelor internationale si a fost adoptat intr-o maniera total netransparenta".

Citeste si:

Ioana Avadani, directorul CJI, a explicat pentru SFin ca principalul pericol rezida in reducerea publicitatii la postul public, aceasta fiind singura sursa de venit pentru TVR ce scapa de sub controlul statului. Principalele surse de finantare - fondurile alocate de la buget si abonamentele - sunt fie stabilite, fie intermediate de stat.

La randul sau, presedintele CNA, Ralu Filip, institutie care s-a manifestat, de asemenea, impotriva proiectului, ne-a declarat ca la mijloc s-ar afla "interesele anumitor producatori de bunuri si servicii. Este o posibilitate". El a precizat ca documentul nu respecta directiva europeana mentionata - care nici macar nu a fost adoptata inca la Bruxelles - prin faptul ca socoteste diferentiat durata de publicitate la filme, ca ofera un statut aparte publicitatii politice si ca blocheaza, practic, orice tentativa de identificare a publicitatii mascate.

TVR a luat de asemenea pozitie, sustinand ca "promovarea proiectului de lege 496/2005 privind modificarea regimului publicitatii la SRTV este urmarea unei neintelegeri sau cel mult a unei comunicari defectuoase" si solicitand "oprirea traseului acestuia". Aflat in vacanta parlamentara, senatorul Ion Mihai Dumitrescu a fost de negasit saptamana trecuta.

Nevoia de transparenta

Potrivit Ioanei Avadani, modul in care proiectul actual a trecut de comisiile parlamentare nu imbunatateste deloc situatia. In opinia sa, nici o posibilitate nu trebuie exclusa, nici chiar eliminarea definitiva a publicitatii de la postul public, dar in orice caz discutiile privind reglementarea publicitatii trebuie sa aiba loc in mod transparent, cu participarea tuturor partilor.

Ea sustine ca situatia este cu atat mai grava, cu cat proiectul de lege este initiat de un reprezentant al partidului condus de premierul Tariceanu, care se prezinta un adept convins al reformei in TVR. Directorul CJI crede ca exista doua sperante pentru anularea legii - respingerea ei in plenul Parlamentului sau, in cel mai rau caz, de catre presedintele Basescu.

Trebuie sa ne miscam repede

Cat despre proiectul promis de Alianta D.A. privind reorganizarea TVR, acesta trebuie, potrivit Ioanei Avadani, sa respecte principii de baza precum definirea clara a mandatului public, independenta politica, transparenta si raspunderea publica.
Ministrul Iorgulescu precizase, in prealabil, ca va sustine decalarea alegerilor pentru desemnarea componentei CA ale SRR si SRTV de alegerile generale si ca se urmareste introducerea unor concursuri pentru posturile de directori, in scopul depolitizarii celor doua institutii.

Partidelor politice le-ar reveni mai putine mandate in consiliile de administratie, unde ar urma sa fie inclusi si reprezentanti ai societatii civile. Desi a evitat sa comenteze aceste promisiuni, atat timp cat ele nu au fost supuse discutiilor publice, Ioana Avadani a insistat ca un aspect foarte important este independenta politica a TVR - amenintata deja prin celalalt proiect de lege discutat in prezent. Iar ideal ar fi ca aceasta independenta sa se realizeze prin eliminarea definitiva a reprezentantilor politici din CA, acestia urmand sa fie inlocuiti cu specialisti stabiliti pe criterii de competenta si care ar trebui sa raspunda in fata Parlamentului, nu a diverselor grupari politice. Nu in ultimul rand, spune ea, este vital ca totul sa se petreaca repede si bine, deoarece "am pierdut si asa prea mult timp cu aceasta lege, si in ultimii 13 ani, si in ultimul an".