Toate firmele de remorcaj si pilota din portul Constanta, cu o singura execeptie, si-au schimbat autorizatiile de functionare conform Ordinului ministrului transporturilor nr. 287/2003. Prin complicitatea unui director din ministerul de resort, firma constanteana Canal Services si-a prelungit autorizatia "pentru prestarea de servicii in porturi, pe cai si canale navigabile" in baza unui act normativ abrogat. Aceasta societate protejata de mai multi "grei" ai fostului partid de guvermanant din zona si din Bucuresti sfideaza noua legislatie europeana facand astfel legea in portul Constanta. Ca urmare a protectiei pesediste, cei care au incercat in decursul anului trecut sa verifice legalitatea functionarii firmei au fost trimisi la plimbare. Mai nou, prin diferite aranjamente si jocuri de culise, societatea in cauza incearca sa obtina monopolul remorcajului din port.

Societatea "Canal Services" din Constanta a fost initial o firma de pilotaj fluvial care a profitat de anumite conjuncturi si a reusit sa intre si pe piata maritima. Modalitatea prin care a fost achizitionat patrimoniul societatii Resalv Galati nu este singura smecherie a patronilor de la Canal Services. Ultima lor isprava se refera la modul in care au obtinut in 2004 autorizatie de functionare in baza Ordinului Ministerului Transporturilor 595/1991, care la acea data nu mai era in vigoare.

La remorca PSD

Din cauza negocierilor de aderare la Uniunea Europeana, legislatia din domeniu a fost adaptata noilor cerinte. Astfel, au aparut modificarile substantiale ale Ordinului nr. 595/1991, modificari care puneau piedici tuturor celor care nu indeplineau noile reglementari. Conform Ordinului 287/2003, conditiile puse la autorizare s-au inasprit. La inceputul lui 2003, firmele care isi desfasurau activitatea in Portul Constanta au fost informate de schimbarile survenite in legislatie. Cu toate ca, pentru majoritatea firmelor, contractele semnate cu autoritatea portuara expirau in 2006, societatile respective au respectat legea si au incheiat alte contracte care foloseau drept baza Ordinul 287/2003. Conform legislatiei, abrogarea Ordinului 595 anula pur si simplu contractele semnate in baza lui, iar societatile nu mai puteau sa functioneze decat daca respectau prevederile noului drecret.

Citeste si:

Firma Canal Services a reusit cu ajutorul unui personaj cu functie din minister, Jan Jercan, sa isi prelungeasca in luna iulie 2004 contractul in baza Ordinului 595 care era deja abrogat.

Canal Services - mai presus de lege

Legaturile si pilele firmei respective au reusit sa le provoace sila celorlalte societati care se urmau calea legii in activitatea lor. Cum altfel, atunci cand, de exemplu, in zona doi, Vaimar, Pilot Services si Atlas Pilot incheie contracte conform legii, iar Canal Services, care isi desfasoara activitatea in aceeasi zona, beneficiaza de un regim preferential si isi saboteaza colegii prin diferite manevre murdare.

Contactata cu ceva timp in urma, moment in care PSD inca stabilea regulile in port, conducerea societatii ne-a declarat sec "nu vorbim cu idiotii" si ne-a inchis telefonul in nas. Conform zvonurilor care circula in lumea portuara, firma respectiva incearca pe ultima suta de metri sa obtina o modificare a regulamentului si astfel sa obtina monopolul remorcajului in Portul Constanta. Singura lor problema este insa faptul ca directorii corupti din cadrul Ministerului Transporturilor isi pregatesc deja bagajele, iar astfel sustinerea autoritatilor centrale va disparea. Trebuie precizat ca societatea, unde-si desfasoara activitatea 200 de oameni, are patru actionari: Gheorghe Balatescu, Dan Mihalache, Ionel Miron si Miron Marinescu, ultimul fiind si directorul societatii. In 2003, firma a avut o cifra de afaceri de peste 66 miliarde de lei si un profit net de peste 134 miliarde de lei.